Skip navigation

12.3. Tájékozódás

A tájékozódás fejlődési szintjei:

1. Cselekvéssor alapján: végig tud járni ismert útvonalat sötétben is.

2. Vizuális támpontok megfigyelése élmények alapján

3. Egységes, tagolatlan képek, irányok alakulása (memória játékban globális képet jegyez meg a gyerek)

4. Szomszédosság, sorrend (6 éves kortól)

A „Mi változott?” Játékban a tárgyak sorrendjének változását kell felismerni.

Ha egy tárgyat elforgatunk, attól a szomszédjai még nem változnak!

Gyakoroljuk a sorrend megfordítását!

5. Irányok

A gyerekek az iskolába lépéskor többé-kevésbé tisztában vannak a téri viszonyokkal:

Előtte-mögötte, alatta-fölötte, kint-bent, jobbra-balra, stb.

Fontos, hogy végezzünk tevékenységeket a viszonyítási pont változására:

- A gyerek saját teste a viszonyítási pont: színezd a képen a balra haladó autókat kékre, a jobbra haladókat pirosra!

- Külső személyhez viszonyítás: a gyerekek elé kiállított tanuló baloldalára rakjuk a labdát, jobboldalára a karikát!

- Külső tárgyhoz viszonyítás: rakd a labdát a szék alá, fölé, stb. Itt meg kell mondani, hogy „Merre néz a szék?” ha a szék baloldalára vagy a jobboldalára szeretnénk rakni a labdát, melyik a szék eleje, melyik a hátulja, ha elé, mögé szeretnénk állni.

- Mozgó viszonyítási pont: térkép alapján történő tájékozódás, labirintusból kijutás. Ilyenkor mindig a haladás irányához képest értjük a „Kanyarodj jobbra!”, stb. utasításokat. Játszhatnak a gyerekek GPS-t: adott úton utasításokkal vezessék el társukat az adott célhoz!

6. Koordináták alapján történő tájékozódás, helymeghatározás:

- egyenesen egy adat szükséges: például az utcában a házak számozása.

- síkon két adat szükséges: például torpedó játék, sakktábla mezőinek azonosítása, moziban a sorok és a székek sorszáma, stb.