Az iskolai kosárlabdázás egymásra épülő egységes képzési alapelvei
Az iskolai kosárlabdázás oktatásában alapvető elvárás, hogy könnyített szabályokkal az életkori sajátosságok figyelembevételével képesek legyenek a tanulók előképzettségüknek megfelelő játékélményt átélni.
A kosárlabda játék oktatásán keresztül sokoldalú személyiségfejlesztő lehetőségét a játék sajátossága biztosítja.
A csapatsportágak közül kosárlabdázás a többi labdajátékhoz képest az alábbi sajátosságok jellemzi Pl:
- a célpont (gyűrű) 3,05m magas a talajról függőleges irányú célzást igényel
- kicsi a célterület
- technikai képzés szigorúan szabályhoz kötött
- viszonylag kicsi a játéktér mérete (28 X 15m) iskolai tornatermek gyakran kisebbek
- időszabály minden eleme befolyásolja a végrehajtás időtartalmát
- kis terület gyors végrehajtást igényel
- 5-5 elleni játék gyors szerepváltozást igényel (támadóból védő, védőből támadó)
A kosárlabdajáték összetett cselevést igényel melynek az eredményességet a pszichomotoros, kognitív (értelmi) képességek és affektív (érzelmi) változások befolyásolják.
A kosárlabda oktatását valamennyi korosztályban egységesen, de életkori szintenként, a tantervi, tanmeneti és sportági követelményeinek alapján, korszerűnek ítélhető elvek érvényesítésével az egyéni különbségek figyelembevételével kell végezni.
Sportágra vonatkozó ismeretek elsajátítását a délelőtti tanórai testnevelés tananyaghoz igazodottan kell a délutáni tömegsport / kosárlabda / foglakozások oktatási, anyagát kiválasztani képzési a célhoz igazodva.
Alapvetően meghatározza a tervezés és képzési folyamat tartalmi feladatok kiválasztását, hogy milyen pedagógiai célból oktatjuk e csapatjátékot.
Eltérő az oktatás módszertana és célja, ha minőségi versenykosárlabdázást vagy szabadidős élményszerű (streetboll) sportolás irányába érdekében tartjuk a délutáni foglalkozást.
A kosárlabda játék eredményessége igényli a sokoldalú technikai - taktikai tudást, az általános atlétikus képességekre épülő sportág-specifikus, kontrollált fizikai képzést. Olyan játékstílus kialakítására kell törekedni, mely lendületet, önbizalmat, magabiztosságot sugároz.
A kosárlabdázás a technikai alapelemek és a játékalapelemek mozgásanyagának oktatási folyamatában az alábbi képzési alapelveket kell alkalmazni az oktatás folyamatában már a kezdő kosárlabdázók képzésénél is:
- Kosárlabda „JÁTÉK" játékosság megtartása kell gyakorolni
- Képességek megalapozása játékos ügyességfejlesztés gyakorlattokkal
- Döntési feladathelyzetben történő gyakorlás
- Támadó- védő egységben történő tanítás
- Kétoldalas képzés
- Alaptechnikai és játék alapelemek képzési folyamata piramis rendszerben valósuljon meg
- Egyéni, csapatrész, csapattaktika korosztályos képzésnek megfelelően
- Egyéni képzés kiemelt feladat
Következetesen és folyamatosan alkalmazott képzési alapelvek gyorsítják és fokozzák az eredményes tanulást.

Képzési irány:
- intenzív, megelőző jellegű védekezés, minden védekezési formában
- sok futáson, induláson, indításon, mozgáson alapuló, betöréseket /1:1/, befutásokat hangsúlyosan alkalmazó, gyors támadó játék, ésszerűen kombinálva a rendezett védelem elleni játékkal, mely szükség szerint épít a különböző játékos-kapcsolatokra /2:2, 3:3 helyzetmegoldások, centerjáték stb./, illetve a hatékony dobókészletre.
- Határozott, küzdőképes mentalitás.
- Teljesítményre törekvő szemléletmód kialakítása.
A képzési irányhoz igazodva oktatási hangsúlyokat ad, és az egyes korosztályok tudásszint követelményeit, mint egy minimálisan „kötelező" igazodási pontot, határoz meg a képzési folyamatában. A követelmények megfogalmazásában a testnevelő (edző) képzési és versenyeztetési tapasztalata összegződik, ötvözve az e-területen felhalmozott szakanyagokkal.