3.1 Reformpedagógiai jellemzők a mai óvodai gyakorlatban
A 19-20. sz. fordulóján új törekvések, áramlatok jelentek meg a pedagógiában, a reformpedagógiák: „Reformpedagógiának nevezzük az 1880-as évektől kialakuló, gyermekközpontú, a korszerűsített Herbart-i pedagógiával jellemezhető nevelés megváltoztatására irányuló, elsősorban az elit iskolákat érintő pedagógiai mozgalmakat.”(Nóbik Attila, 2001)
1900-ban jelent meg Ellen Key A gyermek évszázada című könyve, melyet a reformpedagógiák születése első fontos állomásának tekintünk, véleménye szerint a gyermekeknek vissza kell kapniuk gyermeki jogaikat, új nevelésre, új oktatási módszerekre van szükség.
A reformpedagógiák közül a Waldorf pedagógia, a Montessori és a Freinet pedagógia gyakorolták a legnagyobb hatást a mai óvodai gyakorlatra.
„Alig találunk olyan ma is aktuális pedagógiai gondolatot, didaktikai-metodikai megoldást, alternatív iskolakoncepciót, amelynek gyökerei ne nyúlnának vissza az irányzat valamelyik korabeli törekvéséhez.” – fogalmaz Németh András.
A reformpedagógiák legfontosabb közös jellemzői a következők:
- szembefordultak a 19. századi merev, uniformizáló szemlélettel, Herbart-i szigorral,
- ideológiai, pszichológiai, pedagógiai hátterük van,
- pedagógiájuk alapjait személyiségközpontú pedagógiai szemlélet jelenti,
- pszichológiájukat a gyermeki sajátosságok és szükségletek felismerése jellemzi, módszerük a gyermektanulmányozás,
- figyelmet fordítanak a múlt értékeire, a hagyományokra,
- szociálisan érzékenyek,
- pedagógiáik elmélete és gyakorlata egyaránt kidolgozott, koherens rendszer,
- a nevelés minden területére kiterjed figyelmük, nagy jelentőséget tulajdonítanak pl. a művészeti, testi, szociális készségek fejlesztésére,
- a szabadságszeretet, humanizmus, nyitottság, elfogadás a legfontosabb értékeik közé tartoznak.
Legismertebb képviselőik Rudolf Steiner, Maria Montessori, Célestin Freinet.