Skip navigation

További ismeretek

1. Kompetencia

A kompetencia szó a latin competentia szóból származik, jelentése illetékesség. 

A mai köznyelvben a kompetencia szónak kettős jelentése van: 1) illetékesség, hatáskör, jogosultság; 2) szakértelem, hozzáértés, alkalmasság 

2. A kompetencia alapú helyi óvodai programok pedagógiai alapelvei:

  • A gyermek olyan nyitott és rugalmas rendszerben fejlődhessen, amellyel igazodik egyéni szükségleteihez, életkori és egyéni sajátosságaihoz, fejlődési üteméhez.
  • Óvodás életkorban a nevelés eszközei közül a játék a gyermek legelemibb pszichikus szükséglete. A játék a gyermek számára a legfőbb élményforrás, ugyanakkor a személyiség fejlesztésének színtere, a tanulás, a készség és képességfejlesztés leghatékonyabb módja.
  • Valamennyi óvodai tevékenység tartalmaz játékos elemeket.
  • A játékba integrált tanulás komplex nevelés útján folyik.
  • A gyermeki aktivitás, motiváltság, kíváncsiság ébrentartásával és kielégítésével az óvodapedagógus az ismeretek tapasztalati úton történő megszerzéséhez segíti hozzá a gyermekeket.

3. Elvárások az óvodapedagógussal kapcsolatban

  • A gyerekekkel való bánásmódja szeretetteljes,  érzelmi biztonságot nyújtson a gyermekeknek,
  • segítse, ösztönözze a gyermekeket minden területen,
  • vegye figyelembe a gyermek fejlettségét, családi hátterét, tehetségét, fejlődési ütemét,
  • a gyermekek fejlődésének nyomon követéséhez szükséges mérőeszközök (DIFER), megfigyelőlapok rendszeres használata és a fejlesztés tervezése,
  • alakítson ki jó kapcsolatokat a szülőkkel, az óvodai kollektívával,
  • tájékoztassa a szülőket a gyermek fejlődéséről és szükség esetén adjon tanácsot,
  • a csoportokban együtt dolgozó óvodapedagógusok feladatvállalása egyensúlyban, összhangban legyen, következetesség jellemezze nevelőmunkájukat,
  • az óvoda ügyeit kísérje figyelemmel, aktívan vegyen részt a nevelőtestületre vonatkozó feladatokban, megalapozottan tudjon dönteni,
  • ismertesse a dajkával a csoporttal kapcsolatos nevelési tervet, irányítsa megfelelően a munkáját, hogy tudja  előre a másnapi, illetve a heti feladatait,
  • a pedagógiai asszisztensnek adjon útmutatást a gyermekek fejlesztéséhez, annak eredményéről konzultáljanak,
  • működjön együtt a különböző intézményekkel, melyekkel a gyermekek érdekében kapcsolatban állnak