Pedagógus mesterség
További ismeretek
1. Kompetencia
A kompetencia szó a latin competentia szóból származik, jelentése illetékesség.
A mai köznyelvben a kompetencia szónak kettős jelentése van: 1) illetékesség, hatáskör, jogosultság; 2) szakértelem, hozzáértés, alkalmasság
2. A kompetencia alapú helyi óvodai programok pedagógiai alapelvei:
- A gyermek olyan nyitott és rugalmas rendszerben fejlődhessen, amellyel igazodik egyéni szükségleteihez, életkori és egyéni sajátosságaihoz, fejlődési üteméhez.
- Óvodás életkorban a nevelés eszközei közül a játék a gyermek legelemibb pszichikus szükséglete. A játék a gyermek számára a legfőbb élményforrás, ugyanakkor a személyiség fejlesztésének színtere, a tanulás, a készség és képességfejlesztés leghatékonyabb módja.
- Valamennyi óvodai tevékenység tartalmaz játékos elemeket.
- A játékba integrált tanulás komplex nevelés útján folyik.
- A gyermeki aktivitás, motiváltság, kíváncsiság ébrentartásával és kielégítésével az óvodapedagógus az ismeretek tapasztalati úton történő megszerzéséhez segíti hozzá a gyermekeket.
3. Elvárások az óvodapedagógussal kapcsolatban
- A gyerekekkel való bánásmódja szeretetteljes, érzelmi biztonságot nyújtson a gyermekeknek,
- segítse, ösztönözze a gyermekeket minden területen,
- vegye figyelembe a gyermek fejlettségét, családi hátterét, tehetségét, fejlődési ütemét,
- a gyermekek fejlődésének nyomon követéséhez szükséges mérőeszközök (DIFER), megfigyelőlapok rendszeres használata és a fejlesztés tervezése,
- alakítson ki jó kapcsolatokat a szülőkkel, az óvodai kollektívával,
- tájékoztassa a szülőket a gyermek fejlődéséről és szükség esetén adjon tanácsot,
- a csoportokban együtt dolgozó óvodapedagógusok feladatvállalása egyensúlyban, összhangban legyen, következetesség jellemezze nevelőmunkájukat,
- az óvoda ügyeit kísérje figyelemmel, aktívan vegyen részt a nevelőtestületre vonatkozó feladatokban, megalapozottan tudjon dönteni,
- ismertesse a dajkával a csoporttal kapcsolatos nevelési tervet, irányítsa megfelelően a munkáját, hogy tudja előre a másnapi, illetve a heti feladatait,
- a pedagógiai asszisztensnek adjon útmutatást a gyermekek fejlesztéséhez, annak eredményéről konzultáljanak,
- működjön együtt a különböző intézményekkel, melyekkel a gyermekek érdekében kapcsolatban állnak