Pedagógus mesterség
9.5 Kooperatív tanulás
A kooperatív tanulás a csoportmunka egyik speciális fajtája, melynek során a csoport tagjai felosztják egymás között a feladatokat, és mindenki felelős azért, hogy elkészüljenek vele, vagyis a csoport minden tagjának együttműködésére szükség van, hiszen ennek sikerétől függ a teljesítmény.
A kooperatív tanulás módszerével fejleszthető:
- szociális kompetenciák
- kommunikáció,
- érdekérvényesítő képesség,
- kapcsolatkezelés,
- türelem,
- empátia.
A kooperatív tanulás egyszerre értelmi és érzelmi fejlesztés. Erősíti a motivációt, a problémamegoldás képességét.
A kooperatív tanulás alapelvei:
- építő egymásrautaltság: a kooperatív feladatok jellemzője, hogy minden tag részfeladatot old meg, csak akkor sikeres a megoldás, ha mindenki elkészült, ezért a tagoknak érdeke, hogy segítsék egymást
- egyéni felelősség: a csoport célját csak az egyénileg végzett hatékony munka segítségével érheti el, a csoportcélok erősítik az egyéni felelősséget, motivációt (felelőssé tenni az egyes diákot a csoportcél elérésében)
- egyenlő részvétel: megfelelő feladatok (pl. szóforgó) adásával, vagy munkamegosztással érhető el
- párhuzamos interakciók: a diákok közt egyidejűleg zajlanak interakciók (a csoportokban beszélgetnek egymással, párosan interjút készítenek stb.)
A kooperatív tanulás történhet többek között drámajáték, szerepjáték formájában. A drámajátékban a kognitív, értelmi tevékenységek kapnak hangsúlyt, a szerepjáték lényege a különböző szerepek megformálása, képzeleti úton való átélése.