1. Bevezetés
Köszönettel tartozunk mindazoknak, akik a szegedi gyógypedagógus-képzés gyógypedagógiai gyakorlatainak megvalósításában a legtöbb segítséget nyújtják:
Halászné Mándoki Anikó intézményvezetőnek és a szegedi Bárczi Gusztáv EGYMI gyógypedagógusainak; valamint az az Intézmény korábbi igazgatóinak Dr. Major Józsefnének és Godár Máriának;
Megyesi Istvánné intézményvezetőnek és a hódmezővásárhelyi Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Kollégium, Gyermekotthon és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény gyógypedagógusainak;
Kissné Hatvani Erika tagintézmény-vezetőnek és a hódmezővásárhelyi Aranyossy Ágoston Óvoda és Általános Iskola gyógypedagógusainak; valamint az az Intézmény korábbi igazgatójának Szabó Gábornénak;
Trócsányi Anna intézményvezetőnek a szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Középiskola gyógypedagógusainak;
Futó Gabriella intézményvezetőnek és a szegedi Odú Központ, Pedagógiai Szakszolgálati Intézmény gyógypedagógusainak;
Vargáné Szalados Klára tagintézmény-vezetőnek és a makói Pápay Endre Általános Iskola és Szakiskola gyógypedagógusainak.
Köszönet illeti valamennyi Partnerintézményünket, az Intézmények Vezetőit és gyógypedagógusait, akik kiváló szakmaisággal és elhivatottan közreműködnek az egyéni gyógypedagógiai gyakorlatok gondozásában!
Bevezetés
A gyógypedagógus-képzés sikerének egyik alapkérdése, hogy miképpen érvényesül benne a képzés egyik kiemelt célját meghatározó gyakorlati orientáció. A gyógypedagógia szakos alapképzés nyolc félévében markánsan megjelennek a gyógypedagógiai gyakorlatok, az elmélet és a gyakorlat aránya jól leképezi a gyakorlatorientált szemléletet. A bolognai folyamat eredményeként a 2006-tól bevezetett tantervben lehetőség van egy féléves gyakorlóstúdium beiktatására is, így a korábbi tantervekhez viszonyítva jelentősen megnövekedett a gyakorlati képzésre fordítható idő (Máténé, 2011).
Az elmúlt két évtizedben jelentősen bővült a gyógypedagógus szakemberek kompetenciája és tevékenységköre. A változások mozgatórugója a gyógypedagógiai paradigmaváltás, és a jogszabályi környezet folyamatos megújulása, amely tükröződik a gyógypedagógus-képzés gyakorlati tanegységeinek tartalmában is.
A digitális tananyag a gyógypedagógus-képzést átívelő gyógypedagógiai gyakorlatok kurzusokhoz kapcsolódik, amelyek az I. - IV. évfolyamon végigkísérik a hallgatók tanulmányait. A tananyag célja, hogy segítse a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet hallgatóinak felkészülését a csoportos gyógypedagógiai gyakorlatokra és az egyéni szakterületi terepmunkára.
A tananyag praktikus útmutatást és segédletet nyújt a hallgatók gyógypedagógiai gyakorlataihoz a különleges gondozási igény felismeréséről, differenciálásáról, a gyógypedagógiai nevelés, oktatás, fejlesztés, habilitáció és rehabilitáció módszertanáról, a gondozó-segítő eljárásokról és a gyógypedagógiai fejlesztés tervezéséről szerzett elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazásának színtereiről, tartalmi elemeiről és követelményeiről, elsősorban az értelmileg akadályozottak pedagógiája és a tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányokon. A logopédiai gyakorlatokhoz külön digitális tananyag áll a hallgatók rendelkezésére
A tananyag mellékleteként ismertetjük a gyakorlatokhoz kapcsolódó nyomtatványokat letölthető formában. A gyakorlatok írásbeli feladataihoz mintákat mutatunk be.
Szakirodalom, hivatkozások, ajánlások
Máténé Homoki Tünde (2011): A gyógypedagógiai gyakorlatok kézikönyve. SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet, Szeged. On-line: http://www.jgypk.u-szeged.hu/tamopb/download/tananyag/A_gyogypedagogiai_gyakorlatok_kezikonyve.pdf