Skip navigation

5.2.1.2. Az Irányelvek

A sérülés-specifikus tervezési alapelvekről, területekről és tartalmakról a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló 32/2012. (X. 8.) EMMI rendeletben tájékozódhatunk, melynek elektronikus  elérhetősége: http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=154929.229241

Az Irányelveknek kiemelkedő és sajátos helye van a gyógypedagógiai tevékenységek tervezésében. A nemzeti köznevelésről szóló törvény a dokumentum szükségességéről így fogalmaz:

„A nevelési-oktatási folyamatot a tanulók lehetőségeihez, korlátaihoz és speciális igényeihez igazodva elsősorban a következő elvek szerint kell megszervezni:

  • a feladatok megvalósításához hosszabb idősávokat, tágabb kereteket kell megjelölni ott, ahol erre szükség van;
  • igény szerint sajátos, a fogyatékossággal összeegyeztethető tartalmakat, követelményeket kell kialakítani és teljesíttetni;
  • szükség esetén a tanuló számára legmegfelelőbb alternatív kommunikációs módszerek és eszközök, siket tanulóknál a magyar jelnyelv elsajátításának, alkalmazásának beépítése a nevelés, oktatás folyamatába;
  • az iskolák segítő megkülönböztetéssel, egyénileg is támogassák a tanulókat, elsősorban az önmagukhoz mért fejlődésüket értékelve; az egyes fogyatékkal élő tanulókkal összefüggő feladatokról a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelve és a vizsgaszabályzatok adnak eligazítást.”

(forrás: http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=149257.218573)

 

A dokumentum célja, hogy a sajátos nevelési igényű tanulók esetében a tartalmi szabályozás és a gyermeki sajátosságok ugyanúgy összhangba kerüljenek, mint más gyermekeknél.

  • Az Irányelv annak biztosítását szolgálja, hogy
  • a fejlesztés a számukra megfelelő tartalmak közvetítése során valósuljon meg,
  • segítse a minél teljesebb önállóság elérését és a társadalomba való mind teljesebb beilleszkedést,
  • az iskola fejlesztési követelményei igazodjanak a fejlődés lehetséges üteméhez, ha szükséges, a fejlesztés az iskoláskor előtti képességfejlődés területeire is terjedjen ki,
  • a rehabilitációs célú fejlesztő terápiák programjai váljanak az intézmények pedagógiai programjainak tartalmi elemeivé, a tanulókat a nevelés, oktatás, fejlesztés ne terhelje túl.

Feladat

Kattintson a jogszabályra és keresse meg Irányelvek 2. sz. mellékletét!

  1. Tájékozódjon arról, hogy miként írja le a sajátos nevelési igényű tanulók habilitációs, rehabilitációs célú ellátását!
  2. Olvassa el, hogy milyen gyakorlati tevékenységeket végez a sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelésében, oktatásában, fejlesztésében részt vevő gyógypedagógus!