Skip navigation

4.2.3. Gyógypedagógiai gyakorlat 3. tanegység

A gyakorlat célja

A gyógypedagógus-hallgató a szakirányának megfelelő terepen ismerje meg gyógypedagógiai tervezés intézményi (helyi) dokumentumait.  Gyűjtsön tapasztalatot a nevelőtestületi együttműködésről, tájékozódjon a szülőkkel való kapcsolattartás helyi lehetőségeiről. Legyen képes a sikeres pedagógiai kommunikációra, ismerje meg az egyénekkel és az egész csoporttal való hatékony kapcsolatteremtés módszereit. Egyéni igény szerint alkalmazzon alternatív kommunikációs eljárásokat. Gyakorlati oktató és gyakorlatvezető gyógypedagógus útmutatásai alapján szerezzen gyakorlatot a tanítási órák/foglalkozások egyre önállóbb tervezésében, szervezésében, levezetésében, szakszerű elemzésében. Bővítse ismereteit a tanulásban akadályozott vagy értelmileg akadályozott kliensek tanulási képességeiről, tanulási motivációiról. Legyen képes a tanulásban akadályozott vagy értelmileg akadályozott gyermekek személyiségének pedagógiai szempontú megfigyelésére és az egyéni szükségletekhez igazodó differenciált fejlesztésére. Fogadja el a másságot, erősödjön toleranciaképessége. Legyen képes a gyógypedagógiai terminológia szakszerű alkalmazására a foglalkozások szóbeli elemzésében és a gyakorlat írásbeli feladataiban.

 

Kompetenciák   

A gyakorlaton részt vevő hallgató képessé válik a tanulásban akadályozott vagy értelmileg akadályozott gyermekek jellemzőivel, nevelésével és oktatásával kapcsolatos elméleti ismereteinek gyakorlati alkalmazására, különös tekintettel

  • a kognitív jellemzők és az egyéni sajátosságokból eredő differenciálási szükséglet felismerésére;
  • a kognitív és orientációs készségek, képességek fejlesztésére, a tanult módszertani eljárások használatára; rálátást szerez fogyatékosság hátterében álló bio- pszicho- szociális faktorok közötti kölcsönhatások felismerésére és egyénre szabott kezelésére; képessé válik
  • hatékony együttműködésre, rálátást szerez a team munka jelentőségére;
  • a szakszerű reflektálásra a saját és hallgatótársai gyakorlati tevékenységének értékelésében;
  • a gyógypedagógus hivatáshoz kapcsolódó szakmai identitás tudatos alakítására.

 

Tartalom 

Gyakorlati oktató irányítása mellett a gyakorló intézmény helyi szervezeti (szakmai alapdokumentum, szervezeti és működési szabályzat, házirend) valamint pedagógiai dokumentumainak elemzése; a tanulócsoportba járó gyermekek pedagógiai dokumentációjának áttekintése.   A szakértői vélemények és javaslatok egyre önállóbb értelmezése. Bemutató órák megfigyelése, elemzése (a gyakorlatvezető gyógypedagógus kompetenciái, tevékenysége, a nevelőmunkát segítő szakemberek kompetenciái és tevékenysége, differenciált csoportmunka, a tanulók egyéni sajátosságai, módszerek és eszközök a tanítási folyamatban). Gyógypedagógiai vélemény készítése egy tanulóról. Három önálló tanítási óra (értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányon lehetőség szerint olvasás-írás, számolás-mérés, életvitel és gyakorlati ismeretek, vagy óvodában játékra nevelés; tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon matematika, földrajz vagy történelem) részletes tervezése, szervezése, vezetése, az ehhez szükséges óratervezet, szemléltető és fejlesztő eszközök elkészítése. A tanulási folyamat irányítása és értékelése, általános és specifikus módszerek, eszközök alkalmazása. Közreműködés a foglalkozásokon és foglalkozások szünetében adódó gondozási ás gyermekfelügyeleti teendőkben. A foglalkozás tervezetek és a megtartott foglalkozások elemzése, önelemzés. A gyakorlat folyamatos dokumentálása, pedagógiai napló vezetése.   

 

Helyszínek

1.)    értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányon

Értelmileg akadályozott gyermekek óvodája, általános iskolája vagy iskolai tagozata,

lehetőség szerint óvoda vagy iskola 5 - 8. csoport  vagy készségfejlesztő speciális szakiskola 9-10.o.

Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Kollégium, Gyermekotthon és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

6800 Hódmezővásárhely, Kutasi út 34-36.

http://www.kozmutzaflora.sulinet.hu/index.php

vagy:

Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Óvoda

6723 Szeged, Sólyom utca 4.

http://barczisztegymi.ucoz.hu

 

2.)    tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon

Tanulásban akadályozott tanulók általános iskolája vagy iskolai tagozata, lehetőség szerint 5 - 8. osztályfokon vagy speciális szakiskola 9-10.évfolyamán. 

Aranyossy Ágoston Óvoda, Általános Iskola

6800 Hódmezővásárhely, Szék u. 5.

http://www.aranyossy-hvasarhely.sulinet.hu/

 

vagy:

Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Óvoda

6723 Szeged, Sólyom utca 4.

http://barczisztegymi.ucoz.hu

vagy:

Pápay Endre Általános Iskola és Szakiskola

a Kozmutza Flóra Általános Iskola és Szakiskola Tagintézménye

6900 Makó, Vásárhelyi u. 1-3.

http://www.papayendre.hu/

Módszerek

Dokumentumelemzés, megfigyelés, konzultáció és reflexió, óraelemzés, kooperatív, csoportos, mikro csoportos és egyéni hallgatói munka.

Követelmények 

  • a gyógypedagógus-jelölttől elvárt viselkedési normák betartása a gyakorlóhelyen;
  • a gyakorlati napló megnyitása a kurzusnyitó lap3 nyomtatvánnyal
  • pontos megjelenés valamennyi gyakorlaton, a távolmaradást orvosi igazolással igazolni, a mulasztást pótolni kell; késés esetén a megkezdett foglalkozásba a hallgató már nem kapcsolódhat be;
  • a gyakorlatról készített pedagógiai napló folyamatos, áttekinthető, rendezett és szakszerűségre törekvő vezetése, a napló és a tanítási tervezetek bemutatása a gyakorlati oktató részére;
  • 3 teljes tanítási óra/foglalkozás önálló, eredményes megtartása;
  • a foglalkozástervezetek minél önállóbb elkészítése és bemutatása email útján a tanítás előtt legkésőbb két nappal a gyakorlatvezető gyógypedagógus és a gyakorlati oktató részére; az egyeztetett tervezetet nyomtatott formában, egy példányban a foglalkozásra el kell hozni. A tervezet előzetes bemutatásának elmulasztása esetén a hallgató az önálló foglalkozását nem tarthatja meg. 
  • egy gyermekről gyógypedagógiai vélemény készítése és bemutatása;
  • aktív részvétel a konzultációkon;
  • a kötelező olvasmányok önálló feldolgozása;
  • kurzuszáráskor a pedagógiai napló, a tervezetek és a gyógypedagógiai vélemény leadása a gyakorlati oktató által meghatározott időpontig

 

A gyakorlati jegy összetevői

  • a jelenlét rendszeressége
  • a gyakorlati és hospitálási napló igényes vezetése
  • önálló foglalkozások tervezetei
  • önálló foglalkozások eredményessége
  • a gyógypedagógiai vélemény elkészítése
  • reflexiók a gyakorlatra, a hospitálásokra és a saját foglalkozásokra
  • tájékozottság a szakirodalomban.

 

A teljesítésről és az értékeléséről a hallgató és az SZTE JGYPK Tanulmányi Osztály gypgyak3. igazolólapot és gypgyak3. értékelőlapot kap, melyet a gyakorlati oktató a gyakorlatvezető gyógypedagógussal egyeztetve közösen állít ki.