6.2.3. A gyakorlati oktatók
Ahogy a 3.3 fejezetben már említettük, a Kar vezetése elismeri és akceptálja a gyógypedagógus-képzés gyakorlatorientáltságát, ezért megfelelő számú gyakorlati oktató alkalmazásával lehetővé teszi, hogy a mikrocsoportos gyakorlatok gyakorlati oktatók irányításával történjenek. A gyógypedagógus-jelöltek gyakorlati munkáját irányítják a gyógypedagógiai gyakorlatokért felelős oktató koordinálásával.
A hallgató a gyakorlatok során nem csak a gyakorlatvezető gyógypedagógussal találkozik, és nem csak az intézményben vesz részt gyakorlaton, hanem Intézetünk oktatói is aktív közreműködők a facilitálásban. A gyakorlati oktatók kompetenciái megfelelnek a gyógypedagógiai gyakorlatok szakmai irányítására, az oktatók több éves-, évtizedes gyakorlati tapasztalattal bírnak az adott szakirány gyakorlati tevékenységeiben. Elmondhatjuk, hogy intenzív és erős a kontroll, a kétirányú kapcsolat az elmélet és a gyakorlat között.
A GYAKORLATI OKTATÓK SZEREPE, FELADATAI
Szakmai gyakorlati órákat koordinál a partnerintézményben:
- személyes kapcsolattartás a partnerintézmény vezetőjével illetve a vezető által a hallgatói gyakorlatok helyi szervezésével megbízott gyógypedagógussal és a gyakorlatvezetőkkel
- a hallgatói beosztás elkészítése a gyakorlóhelyre vonatozóan
- a partnerintézmény szervezeti és pedagógiai dokumentumainak hozzáférhetőségének biztosítása és feldolgozása a hallgatókkal
- a bemutató órák látogatása, a hospitálások elemzése, megbeszélése
- a hospitálási szempontok, minta óratervezetek/foglalkozástervek közreadása
- a gyógypedagógiai fejlesztés taneszközeinek és segédeszközeinek ismertetése
- igény szerint együttműködés a hallgatók önálló tanítására való felkészítésben
- a hallgatók önálló tanításainak látogatása, elemzése, értékelése
- a hallgatói önreflexió támogatása, erősítése
- a tanórán kívüli szabadidős és terápiás célú foglalkozások látogatásának megszervezése
- a gyógypedagógiai munkához közvetlenül kapcsolódó adminisztratív feladatok ismertetése, különösen: osztály-/csoportnapló, szakköri napló, egyéni fejlesztési napló, stb. vezetése.
Felügyeli és irányítja a hallgatók oktatásában az egyéni hallgatói munkaórák terhére kiadott feladatokat
- előkészíti és segíti az egyéni gyakorlat kurzusok megvalósulását
- esetenként szakmai látogatást tesz az egyéni gyakorlatok helyszínén
- hetente 1 alkalommal min. 1 óra időkeretben fogadóórát tart az Intézetben, melynek időpontjait az Intézet honlapján közzéteszi
- a szakterületi féléves gyakorlathoz kötődően havonta 1 alkalommal kiscsoportos szakmai konzultációt, szupervíziót tart, az ideális csoportlétszám max.8-10 fő, melynek időpontját a honlapon közzéteszi
- szakmai tanácsokkal segíti a hallgatókat a portfólió összeállításában
- hallgatói vagy mentori problémák jelzése esetén képviseli az Intézetet
- részt vesz a hallgatók gyakorlatának és egyben alkalmasságának értékelésében is.
Közreműködik a hallgatók tudásszintjének évközi felmérésében és a félév végi vizsgáztatásban
Ellenőrzi és értékeli
- a hallgatók önálló tanításaira/foglalkozásaira való írásbeli felkészülését
- a hallgató által készített szemléltető, és fejlesztő eszközöket
- a hallgatók önálló tanításait/foglalkozásait
- a gyakorlati és hospitálási naplók vezetését
- a kliensek megfigyelésével kapcsolatos dokumentációt (pedagógiai jellemzés,
- esetismertetés, gyógypedagógiai vélemény)
- a portfóliót.