Skip navigation

6.2.3. A gyakorlati oktatók

Ahogy a 3.3 fejezetben már említettük, a Kar vezetése elismeri és akceptálja a gyógypedagógus-képzés gyakorlatorientáltságát, ezért megfelelő számú gyakorlati oktató alkalmazásával lehetővé teszi, hogy a mikrocsoportos gyakorlatok gyakorlati oktatók irányításával történjenek. A gyógypedagógus-jelöltek gyakorlati munkáját irányítják a gyógypedagógiai gyakorlatokért felelős oktató koordinálásával.

A hallgató a gyakorlatok során nem csak a gyakorlatvezető gyógypedagógussal találkozik, és nem csak az intézményben vesz részt gyakorlaton, hanem Intézetünk oktatói is aktív közreműködők a facilitálásban. A gyakorlati oktatók kompetenciái megfelelnek a gyógypedagógiai gyakorlatok szakmai irányítására, az oktatók több éves-, évtizedes gyakorlati tapasztalattal bírnak az adott szakirány gyakorlati tevékenységeiben. Elmondhatjuk, hogy intenzív és erős a kontroll, a kétirányú kapcsolat az elmélet és a gyakorlat között.

A GYAKORLATI OKTATÓK SZEREPE, FELADATAI

Szakmai gyakorlati órákat koordinál a partnerintézményben:

  • személyes kapcsolattartás a partnerintézmény vezetőjével illetve a vezető által a hallgatói gyakorlatok helyi szervezésével megbízott gyógypedagógussal és a gyakorlatvezetőkkel
  • a hallgatói beosztás elkészítése a gyakorlóhelyre vonatozóan
  • a partnerintézmény szervezeti és pedagógiai dokumentumainak hozzáférhetőségének biztosítása és feldolgozása a hallgatókkal
  • a bemutató órák látogatása, a hospitálások elemzése, megbeszélése
  • a hospitálási szempontok, minta óratervezetek/foglalkozástervek közreadása
  • a gyógypedagógiai fejlesztés taneszközeinek és segédeszközeinek ismertetése
  • igény szerint együttműködés a hallgatók önálló tanítására való felkészítésben
  • a hallgatók önálló tanításainak látogatása, elemzése, értékelése
  • a hallgatói önreflexió támogatása, erősítése
  • a tanórán kívüli szabadidős és terápiás célú foglalkozások látogatásának megszervezése
  • a gyógypedagógiai munkához közvetlenül kapcsolódó adminisztratív feladatok ismertetése, különösen: osztály-/csoportnapló, szakköri napló, egyéni fejlesztési napló, stb. vezetése.

Felügyeli és irányítja a hallgatók oktatásában az egyéni hallgatói munkaórák terhére kiadott feladatokat

  • előkészíti és segíti az egyéni gyakorlat kurzusok megvalósulását
  • esetenként szakmai látogatást tesz az egyéni gyakorlatok helyszínén
  • hetente 1 alkalommal min. 1 óra időkeretben fogadóórát tart az Intézetben, melynek időpontjait az Intézet honlapján közzéteszi
  • a szakterületi féléves gyakorlathoz kötődően havonta 1 alkalommal kiscsoportos szakmai konzultációt, szupervíziót tart, az ideális csoportlétszám max.8-10 fő, melynek időpontját a honlapon közzéteszi
  • szakmai tanácsokkal segíti a hallgatókat a portfólió összeállításában
  • hallgatói vagy mentori problémák jelzése esetén képviseli az Intézetet
  • részt vesz a hallgatók gyakorlatának és egyben alkalmasságának értékelésében is.

 

Közreműködik a hallgatók tudásszintjének évközi felmérésében és a félév végi vizsgáztatásban

Ellenőrzi és értékeli

  • a hallgatók önálló tanításaira/foglalkozásaira való írásbeli felkészülését
  • a hallgató által készített szemléltető, és fejlesztő eszközöket
  • a hallgatók önálló tanításait/foglalkozásait
  • a gyakorlati és hospitálási naplók vezetését
  • a kliensek megfigyelésével kapcsolatos dokumentációt (pedagógiai jellemzés,
  • esetismertetés, gyógypedagógiai vélemény)
  • a portfóliót.