Skip navigation

9.3 Az önreflexiók tapasztalatai

A portfóliókba becsatolt írásbeli hallgatói önreflexiókat tanulmányozva kitűnik a végzős hallgatók pályamotivációjának megerősödése a félév alatt, a pályaszocializációs folyamatban nyomon követhető a konkrétabban körvonalazott pályakép és hivatásérzet. A dokumentációk elemzése alapján kijelenthetjük, hogy a féléves terepmunka nagy ívű fejlődésre ad lehetőséget a személyes és szakmai kompetenciák széles körében.

Kiemelve ezekből néhányat a teljesség igénye nélkül:

Kapcsolatteremtő és együttműködési képesség, empátia, gyermek- és családcentrikus szemlélet, a fogyatékos kliensek és családjaik helyzetének felmérése és értelmezése, a sajátos szükségletek felismerésének képessége, az oktató, nevelő és fejlesztő metódusok adekvát alkalmazása, problémalátó- és megoldó képesség, rendszerező gondolkodás, esetfeldolgozásra való képesség, tervezési és szervezési képesség, reflexiós és  önreflexiós készség, rugalmasság, spontaneitás, alkalmazkodó képesség, kreativitás (Máténé, 2015). 

Feladat

  1. Tekintse át az foglalkozás elemző önreflexió ajánlott szempontjait! Javasoljon legalább két további szempontot, amivel bővítené a jegyzéket!
  2. Olvassa el a csatolt hallgatói önreflexiót és fejtse ki véleményét az önértékeléssel kapcsolatban!

Szempontok a hallgatói tanítások önértékeléséhez

 

  1. Az önállóság szintje a foglalkozás megtervezésében, a saját kreativitás érvényesülése
  2. A foglalkozás szervezettsége, dinamikája
  3. A foglalkozás légköre
  4. A foglalkozás vezetése
    • a tanulásszervezési formák beválása
    • a képességfejlesztési módszerek alkalmazásának megfelelése 
    • a motiválás eredményessége 
    • az ellenőrzés és értékelés hatékonysága
  1. A sajátos nevelési igényeknek való megfelelés, az egyéni differenciálás érvényesülése
  2. Általános és speciális eszközök alkalmazásának támogató szerepe a képességfejlesztésben
  3. A gyermekekkel való csoportos és egyéni kommunikáció eredményessége, az alkalmazott kommunikációs technikák beválása
  4. A nevelőmunkát segítő munkatárssal való együttműködés megvalósulása
  5. Nevelési helyzetek, váratlan szituációk kezelése, megoldása
  6. Az időbeosztás arányossága

Összegzés

  • A foglalkozásterv/tanítási óra tervének beválása
  • A kitűzött fejlesztési célok megvalósulása
  • A foglalkozás önreflexiója és mentorának visszajelzései alapján mi az, amin változtatna?
  • Hogy érezte magát a foglalkozáson/ tanítási órán?