9.3 Az önreflexiók tapasztalatai
A portfóliókba becsatolt írásbeli hallgatói önreflexiókat tanulmányozva kitűnik a végzős hallgatók pályamotivációjának megerősödése a félév alatt, a pályaszocializációs folyamatban nyomon követhető a konkrétabban körvonalazott pályakép és hivatásérzet. A dokumentációk elemzése alapján kijelenthetjük, hogy a féléves terepmunka nagy ívű fejlődésre ad lehetőséget a személyes és szakmai kompetenciák széles körében.
Kiemelve ezekből néhányat a teljesség igénye nélkül:
Kapcsolatteremtő és együttműködési képesség, empátia, gyermek- és családcentrikus szemlélet, a fogyatékos kliensek és családjaik helyzetének felmérése és értelmezése, a sajátos szükségletek felismerésének képessége, az oktató, nevelő és fejlesztő metódusok adekvát alkalmazása, problémalátó- és megoldó képesség, rendszerező gondolkodás, esetfeldolgozásra való képesség, tervezési és szervezési képesség, reflexiós és önreflexiós készség, rugalmasság, spontaneitás, alkalmazkodó képesség, kreativitás (Máténé, 2015).
Feladat
- Tekintse át az foglalkozás elemző önreflexió ajánlott szempontjait! Javasoljon legalább két további szempontot, amivel bővítené a jegyzéket!
- Olvassa el a csatolt hallgatói önreflexiót és fejtse ki véleményét az önértékeléssel kapcsolatban!
Szempontok a hallgatói tanítások önértékeléséhez
- Az önállóság szintje a foglalkozás megtervezésében, a saját kreativitás érvényesülése
- A foglalkozás szervezettsége, dinamikája
- A foglalkozás légköre
- A foglalkozás vezetése
-
- a tanulásszervezési formák beválása
- a képességfejlesztési módszerek alkalmazásának megfelelése
- a motiválás eredményessége
- az ellenőrzés és értékelés hatékonysága
- A sajátos nevelési igényeknek való megfelelés, az egyéni differenciálás érvényesülése
- Általános és speciális eszközök alkalmazásának támogató szerepe a képességfejlesztésben
- A gyermekekkel való csoportos és egyéni kommunikáció eredményessége, az alkalmazott kommunikációs technikák beválása
- A nevelőmunkát segítő munkatárssal való együttműködés megvalósulása
- Nevelési helyzetek, váratlan szituációk kezelése, megoldása
- Az időbeosztás arányossága
Összegzés
- A foglalkozásterv/tanítási óra tervének beválása
- A kitűzött fejlesztési célok megvalósulása
- A foglalkozás önreflexiója és mentorának visszajelzései alapján mi az, amin változtatna?
- Hogy érezte magát a foglalkozáson/ tanítási órán?