5.2.1.3. A kerettanterv
A köznevelési törvényben megfogalmazott felhatalmazás szerint és a NAT alapján készültek el az ágazati miniszter által jóváhagyott kerettantervek, amelyeknek feladata és tartalma:
„A kerettanterv feladata a tartalmi szabályozás eszközeként meghatározni a pedagógiai szakaszokra, iskolatípusra vonatkozó érvényes, közös, átfogó célokat és feladatokat.
A kerettanterv meghatározza
- a fejlesztési célokat, a nevelési-oktatási területek kapcsolódását,
- a kulcskompetenciák és a kompetenciafejlesztés adott életkori és képzési szakaszban érvényesítendő feladatait, a személyiségfejlesztés lehetőségeit és értéktartalmát,
- a pedagógiai egységesség és differenciálás elveit,
- a műveltségi területek vonatkozásában meghatározott tantárgyak óraszámát,
- az ismeretközlés és a képességfejlesztés közötti összhang megteremtésének módját és összhangjának biztosítását,
- a kapcsolódási pontokat az egyes tantárgyi tartalmak között,
- az egységes tantervi szerkezeti elveket a helyi tantervek elkészítésének támogatása céljából.
- tartalmazzák a bevezetést, amely magába foglalja az iskolatípusok (illetve pedagógiai szakaszok) tantárgyi rendszerét és a heti minimális óraszámokat;
- a kötelező tantárgyak kerettanterveit (egy- vagy kétéves ciklusokban);
- egyes szabadon választható, illetve emelt óraszámú tantárgyak kerettanterveit.”
http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=157752.234401
A gyógypedagógiai intézmények is az ágazati miniszter által jóváhagyott kerettantervek alapján alkotják meg a helyi tantervüket. Ezek a kerettantervek a sajátos nevelési igényű tanulókat oktató nevelési-oktatási intézmények számára készültek az Irányelvek figyelembevételével. Az enyhén és középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók esetén a számukra közreadott kerettantervek az irányadó dokumentumok:
Feladat
- Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányos hallgatóknak: Tájékozódjon, milyen módon értelmezi az enyhén értelmi fogyatékos tanulók számára készült kerettanterv a kulcskompetenciákat, kompetenciafejlesztést az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek esetén!
- Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányos hallgatóknak: Tájékozódjon, milyen módon értelmezi a középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók számára készült kerettanterv a kulcskompetenciákat, kompetenciafejlesztést a középsúlyosan értelmi fogyatékos gyermekek esetén!
- Olvassa el Radványi Katalin publikációját a Gyógypedagógiai szemlében és gyűjtse össze a Szerző problémafelvetéseit és dilemmáit a kompetencia alapú fejlesztéssel kapcsolatban!