Skip navigation

5.2.1.3. A kerettanterv

A köznevelési törvényben megfogalmazott felhatalmazás szerint és a NAT alapján készültek el az ágazati miniszter által jóváhagyott kerettantervek, amelyeknek feladata és tartalma:

„A kerettanterv feladata a tartalmi szabályozás eszközeként meghatározni a pedagógiai szakaszokra, iskolatípusra vonatkozó érvényes, közös, átfogó célokat és feladatokat.

A kerettanterv meghatározza

  • a fejlesztési célokat, a nevelési-oktatási területek kapcsolódását,
  • a kulcskompetenciák és a kompetenciafejlesztés adott életkori és képzési szakaszban érvényesítendő feladatait, a személyiségfejlesztés lehetőségeit és értéktartalmát,
  • a pedagógiai egységesség és differenciálás elveit,
  • a műveltségi területek vonatkozásában meghatározott tantárgyak óraszámát,
  • az ismeretközlés és a képességfejlesztés közötti összhang megteremtésének módját és összhangjának biztosítását,
  • a kapcsolódási pontokat az egyes tantárgyi tartalmak között,
  • az egységes tantervi szerkezeti elveket a helyi tantervek elkészítésének támogatása céljából.
  • tartalmazzák a bevezetést, amely magába foglalja az iskolatípusok (illetve pedagógiai szakaszok) tantárgyi rendszerét és a heti minimális óraszámokat;
  • a kötelező tantárgyak kerettanterveit (egy- vagy kétéves ciklusokban);
  • egyes szabadon választható, illetve emelt óraszámú tantárgyak kerettanterveit.”

http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=157752.234401

 

A gyógypedagógiai intézmények is az ágazati miniszter által jóváhagyott kerettantervek alapján alkotják meg a helyi tantervüket. Ezek a kerettantervek a sajátos nevelési igényű tanulókat oktató nevelési-oktatási intézmények számára készültek az Irányelvek figyelembevételével. Az enyhén és középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók esetén a számukra közreadott kerettantervek az irányadó dokumentumok:

http://kerettanterv.ofi.hu/11_melleklet_sni/index_sni.html

Feladat

  1. Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányos hallgatóknak: Tájékozódjon, milyen módon értelmezi az enyhén értelmi fogyatékos tanulók számára készült kerettanterv a kulcskompetenciákat, kompetenciafejlesztést az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek esetén!
  2. Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányos hallgatóknak: Tájékozódjon, milyen módon értelmezi a középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók számára készült kerettanterv a kulcskompetenciákat, kompetenciafejlesztést a középsúlyosan értelmi fogyatékos gyermekek esetén!
  3. Olvassa el Radványi Katalin publikációját a Gyógypedagógiai szemlében és gyűjtse össze a Szerző problémafelvetéseit és dilemmáit a kompetencia alapú fejlesztéssel kapcsolatban!