Skip navigation

4.1. A gyógypedagógiai gyakorlatok célja a szegedi gyógypedagógus-képzésben

A 2. fejezetben ismertetett táblázatban összefoglalóan szemléltettük, hogy a gyógypedagógiai gyakorlatok átszövik a képzési struktúrát. A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet mintatantervében a gyakorlatok egymásra épülnek, így a célok és kompetenciák ennek megfelelően gyakorlatról-gyakorlatra fokozatosan bővülnek. A gyakorlatok célját itt egyetemlegesen fogalmazzuk meg, melyek az egyes gyógypedagógiai gyakorlatokra lebontva az alfejezetekben olvashatók.

Általános cél, hogy a gyógypedagógus hallgató a választott szakirányainak megfelelő területeken csoportos és egyéni helyzetekben legyen képes alkalmazni azokat az oktató, nevelő, fejlesztő, megelőző, segítő, rehabilitációs és terápiás eljárásokat, melyek a különböző képességek hiánya, korlátozottsága miatt a gyógypedagógiai gondoskodást igénylő egyének fejlesztési igényeit kielégítik

 

Cél, hogy a gyógypedagógus-hallgató a gyakorlóhelyen

  • ismerje meg a gyógypedagógiai tervezés helyi dokumentumait;
  • gyűjtsön tapasztalatot az intézményen belüli szakmai és szakmaközi együttműködésről,
  • ismerje meg a szülőkkel való kapcsolattartás lehetőségeit és módjait;
  • legyen képes a sikeres kommunikációra a gyakorlatvezető gyógypedagógussal, mentorral és a fogyatékos egyénekkel egyaránt;
  • szerezzen ismeretet az egyéni és a csoportos foglalkozások és tanítási órák tervezésében, szervezésében, levezetésében, szakszerű elemzésében;
  • bővítse elméleti ismereteit a szakirányához tartozó gyermek, tanuló, vagy felnőtt fogyatékos egyén jellemzőinek megismeréséről és a személyre szabott fejlesztéséről;
  • legyen képes a szakirányához tartozó gyermek, tanuló, vagy felnőtt fogyatékos egyén személyiségének sokoldalú, differenciált megismerésére;
  • legyen képes a gyógypedagógiai terminológia szakszerű alkalmazására a gyakorlat szóbeli elemzésében, önreflexióiban és az írásbeli feladatokban;
  • fogadja el a másságot, erősödjön toleranciaképessége;
  • erősödjön a gyógypedagógus hivatás iránti pályamotivációja és pályaszocializációja (Máténé, 2011).

 

A gyógypedagógiai gyakorlatok során kialakuló kompetenciák:

A gyógypedagógus-hallgató képessé válik

  • elméleti ismereteit gyakorlati tapasztalatokkal kiegészíteni,
  • a különböző kórképekről szerzett elméleti és gyakorlati ismereteit, tapasztalatait elmélyíteni,
  • az értelmileg akadályozott egyének vagy a tanulásban akadályozott gyermekek/ tanulók több szempontú pedagógiai jellemzésére,
  • a fogyatékosság hátterében álló bio- pszicho- szociális faktorok közötti kölcsönhatások felismerésére, elemzésére,
  • felismerni és alkalmazni a szakirányainak megfelelő sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló nevelésével, oktatásával kapcsolatos készségek, képességek fejlesztésének lehetőségeit és módszereit, felnőtt fogyatékos személyek pedagógiai kísérésének korszerű szemléletű eljárásait;
  • az értelmileg akadályozott kliensek vagy a tanulásban akadályozott gyermekek tanulók sérülés-specifikus és egyéni képességeinek megfelelő tanulási technikák kiválasztására, tervezésére és gyakorlati alkalmazására;
  • gyermek, tanuló, fiatal és felnőtt differenciál-diagnosztikai jellemzésére;
  • elméleti ismereteinek tudatos és egyre önállóbb, kreatív alkalmazására;
  • a gyógypedagógus hivatáshoz kapcsolódó szakmai identitás megismerésére és gyakorlására a gyógypedagógiai tevékenységek színterein.

A további alfejezetekben az egyes tanegységek célját, feladatait, színtereit kurzusonként részletesen bemutatjuk.