Skip navigation

6.2.4. A gyakorlatvezető (mentor) gyógypedagógus

A gyakorlatvezető gyógypedagógus és mentor gyógypedagógus személyét az partnerintézmény nevelőtestületéből az intézmény vezetője jelöli ki a szakmai munkaközösség-vezetőkkel egyetértésben. Gyakorlatvezető a gyakorlat szakirányának megfelelő végzettségű, lehetőség szerint pedagógus szakvizsgával rendelkező gyógypedagógus lehet. Amennyiben ez a feltétel nem teljesíthető, a partnerintézmény vezetőjének felkérése alapján szakirányú végzettségű gyógypedagógus, aki rendelkezik a szakirányának megfelelő min. 3 éves gyakorlattal.  A gyakorlatvezető gyógypedagógus feladata a mikrocsoportos gyakorlatok szakmai vezetése a partnerintézményben a Kar gyakorlati oktatóival való együttműködésben; egyéni gyakorlatszervezés esetén a hallgató valamennyi gyakorlati tevékenységének gondozója. A jelölt személyes fejlődésének legfontosabb szakmai támogatója a partnerintézményben. Az egyéni gyógypedagógiai gyakorlatok mentorálásával áthidaló szerepet tölt be az elmélet és gyakorlat között. A gyakorlatot vezető gyógypedagógus mentori szerepet tölt be, aki egész lényével minta, kritikus „barát”, konstruktív együttműködésben szakértő konzultáns, érték- elkötelezettségek és szakmai attitűdök közvetítője, a hallgató fejlődésének, pályaszocializációjának egyik nyomon követője. Lesznyák Márta tanulmányából idézve „Mentornak lenni azonban nem könnyű, sőt, az sem biztos, hogy minden jó tanárból jó mentor lesz.” (Lesznyák, 2005.1.o.)

Feladat

Olvassa el Lesznyák Márta tanulmányát! Hallgatói vélemények alapján milyen kritériumoknak felel meg a jó mentor? Ön kiegészítené-e valamivel ezeket az elvárásokat egy gyógypedagógus jelölt szemszögből?

A GYAKORLATVEZETŐ GYÓGYPEDAGÓGUS SZEREPE, FELADATAI

A gyakorlatvezető gyógypedagógusok feladata a Kar gyakorlati oktatóival való együttműködésben

1.)    a mikrocsoportos (3-5 gyógypedagógus-hallgató) gyógypedagógiai gyakorlatok szakmai vezetése a partnerintézményben:

  • a gyermek/tanulócsoport bemutatása (az egyéni jellemzők és a csoport sajátosságai)
  • csoport és az egyéni fejlesztés pedagógiai terveinek ismertetése,
  • az egyéni pedagógiai dokumentációk hozzáférhetőségének biztosítása, az értelmezés segítése
  • bemutató foglalkozások vezetése és elemzése, mintatervezetek közreadása, módszerek és eszközök bemutatása
  • a hallgatók felkészítése az önálló tanításaikra, foglalkozásaikra,
  • a hallgatók tervező munkájának módszertani segítése,
  • a foglalkozás tervezetek bírálata, korrekciója,
  • a hallgatók önálló tanításának, foglalkozásának megfigyelése és elemző értékelése,
  • a hallgatói önreflexió segítése.

 

2.)    az egyéni gyógypedagógiai gyakorlatok szakmai irányítása

  • A hallgató valamennyi gyakorlati tevékenységének gondozója, a hallgató egyéni fejlődésének megvalósításának legfontosabb szakmai támogatója a partnerintézményben.
  • a kurzusleírásban olvasható Feladat-és időterv szerint megszervezi, irányítja, koordinálja a hallgató gyakorlatát a Partnerintézményben,
  • órarendjének megfelelően bemutató órákat tart, melyen a hallgató hospitál,
  • közreműködik, segítséget nyújt az intézményben működő egyéb gyógypedagógiai feladatok, illetve pedagógiai szakszolgálat hospitálási lehetőségének meg-szervezésében,
  • felkészíti a hallgatót a kötelező önálló foglalkozásaira, zárófoglalkozásra/zárótanításra,
  • a hallgató foglalkozásterveit ellenőrzi és javítja, kézjegyével látja el,
  • lehetőséget ad a hallgatói kreativitás kibontakozására,
  • a hallgató által tartott foglalkozásokat - a hallgatói önértékelés serkentésével szóban értékeli,
  • az önálló foglalkozások megtartását az Összesítő jegyzék aláírásával igazolja, vezeti a hallgató jelenlétét illetve mulasztásait. A Gyakorlati és hospitálási napló aláírásával igazolja a részvételt.
  • A hallgató indokolatlan mulasztása vagy egyéb probléma esetén értesíti az Intézet gyakorlati koordinátorát.
  • A gyakorlat végén a hallgató teljesítményét írásban, szövegesen és gyakorlati jeggyel értékeli,
  • közreműködik a Zárófoglalkozás/Zárótanítás megszervezésében, értékelésében. Értékelését a hallgatóval ismerteti, aki annak tudomásul vételét aláírásával igazolja,
  • áttekinti és kézjegyével látja el a portfóliót. (amennyiben a hallgató a gyakorlatát nem az elvárt színvonalon teljesíti, ezt minél korábban jelzi Intézetünk gyakorlati oktatója felé).