Skip navigation

5.2.2.2. A gyógypedagógus egyéni tervező munkája

A gyógypedagógusok egyéni tervező munkájának dokumentumai két részre oszthatók, tanmenet vagy tematikus terv (tantárgyi fejlesztő program) és az óratervek elkészítése. Mindezt kiegészítik az egyéni fejlesztési tervek. E sorrend egyben a tervezési dokumentumok egymásra épülését is jelzi.

  • A gyermek- vagy tanulócsoportra vonatkozó tervek
    • tanmenet vagy éves tantárgyi fejlesztő program
    • tanítási órák terve – óra-/vagy foglalkozástervezet

A gyógypedagógus-hallgatók a gyógypedagógiai gyakorlatuk során ismerkednek meg az adott gyermek-, vagy tanulócsoport számára készült foglalkozás- vagy tanítási tervekkel, a gyakorlatvezető gyógypedagógusaiktól a hospitálásaikat kiegészítve minta tervezeteket kapnak. Fontos tehát, hogy tisztázzuk, mit értünk foglalkozásterv alatt!

A foglalkozás- vagy tanítási terv egy adott foglalkozásra/tanításra való közvetlen felkészülés dokumentuma. A gyógypedagógiai tervező munka egy fontos fázisa a foglalkozás- vagy tanítási terv készítés, azaz a egy konkrét foglalkozás/tanítás részletes megtervezése.  A terv elkészítését az adott csoport ismerete: a sérülés-specifikus jellemzők, életkori sajátosságok, valamint az egyéni gyógypedagógiai szükségletek összessége szabja meg. Ismerni kell a gyermekek fejlettségi szintjét, életkori sajátosságait, a fogyatékosság típusából és súlyosságából eredő szükségleteket, a kommunikációs szintjüket, az együttműködés szintjét. Mindezek determinálják a gyógypedagógus számára a motiváció formáit és a tevékenységek szintjét, szervezési formáit, a szemléltető és fejlesztő eszközöket és a segítségnyújtás határait. A foglalkozás- vagy tanítási terv tartalmát a gyógypedagógus tájékozottsága, gyakorlottsága, és a rendelkezésre álló infrastruktúra is befolyásolja.

A terv összetevői a foglalkozás/tanítás célja, anyaga, időkerete és időarányai, valamint a feldolgozásra vonatkozó módszertani elképzelések és ehhez szükséges eszközök, tanulásszervezési formák.

Külön figyelmet kell fordítani az egyéni differenciálás megtervezésére. Ez a pedagógiai tevékenység a foglalkozás/tanítás tudatos átgondolására irányul. Fontos igény a foglalkozás- vagy tanítási terv iránt, hogy formailag rendezett, áttekinthető és így könnyen használható legyen. A foglalkozásterv a pedagógus számára a konkrét foglalkozás/tanítás részletesen kidolgozott forgatókönyvét jelenti. Gyógypedagógiai gyakorlataink során egységes tervezési formátumot alkalmazunk melynek nyomtatványa itt található.

Kidolgozott minta tervezetek:

foglalkozásterv - óvoda

foglalkozás tervezet értelmileg akadályozott tanulók számára

tanítási óra tervezete tanulásban akadályozott tanulók számára

Feladat

Válasszon ki egy minta tervezetet! Figyelje meg, hogy miként tükröződnek benne a differenciálási szükségletek! 

  • Egyéni fejlesztési terv

Az egyéni fejlesztési tervnek a gyógypedagógiai tevékenység hatékonyságában kiemelt szerepe van, emiatt ezzel külön alfejezetben foglalkozunk.