Skip navigation

5.2.2.1. A pedagógiai program, nevelési program és helyi tanterv

A köznevelésről szóló törvény alapján az iskolának jogszabályban meghatározott legitim pedagógiai tervezési dokumentumokkal kell rendelkeznie. Ez vonatkozik a gyógypedagógiai nevelésben és oktatásban közreműködő intézményekre is. Az alapdokumentum a pedagógiai program, amely az adott iskola szakmai stratégiáját és arculatát fogalmazza meg. Az iskola pedagógiai tervezési dokumentumai szorosan összefüggenek egymással, egymásra épülnek, kölcsönösen hatnak egymásra. A helyi pedagógiai dokumentum két fő részből áll, egyik összetevője a nevelési program, másik komponense a helyi tanterv. Természetes, hogy a pedagógiai program, illetve a helyi tanterv megfelelő elemeinél meg kell jelenniük azoknak a tartalmaknak és tevékenységi formáknak, amelyek az egyéni fejlesztési tervek készítésére, alkalmazására utalnak.

A pedagógiai program kötelező tartalmi elemeit „A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet” 6. fejezetében, a pedagógiai programmal kapcsolatos rendelkezéseiből ismerhetjük meg.

Feladat

  1. Keresse meg és értelmezze a rendelet 6. fejezetében a sajátos nevelési igényű tanulókat nevelő intézményekre vonatkozó külön előírásokat!
  2. Válasszon ki a gyakorlóhelyek pedagógiai programjaiból egyet és figyelje meg, hogyan érvényesülnek ezek az előírások!

Bárczi Gusztáv EGYMI (Szeged) Pedagógiai programja

Kozmutza Flóra Oktatási Intézmény (Hódmezővásárhely) Pedagógiai programja