Skip navigation

4.2.1. Gyógypedagógiai gyakorlat 1.

A gyakorlat célja

  • Az elsőéves gyógypedagógia szakos hallgatók érzékenyítése a választott szak ellátási körébe tartozó személyek iránt;
  • a szakirány választás előkészítése intézménylátogatásokkal, a sajátos nevelési igényű gyermekekkel és felnőtt fogyatékos kliensekkel kapcsolatos gyógypedagógiai tevékenységek megfigyelésével. 

Cél, hogy a hallgatók ismerjék meg a tanulásban akadályozottak pedagógiája, az értelmileg akadályozottak pedagógiája és a logopédia szakirányú gyógypedagógus főbb kompetenciáit, tevékenységének színtereit;

  • kapjanak betekintést autizmus spektrumzavarban érintett gyermekek sérülés-specifikus gyógypedagógiai fejlesztésébe;
  • bemutató foglalkozásokon szerezzenek saját élményű tapasztalatokat a különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel és speciális szükségletű felnőttekkel kapcsolatban.

 

Kompetenciák   

Az elsőéves gyógypedagógia szakos hallgató a gyakorlat során képessé válik

  • tudatosan megfigyelni és megismeri a tanulásban akadályozott tanulók és az értelmileg akadályozott gyermekek és felnőttek ellátásában résztvevő intézménytípusokat, a gyógypedagógiai tevékenység helyszíneit, azok főbb feladatait;
  • tapasztalatot szerezni az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény, és a pedagógiai szakszolgálatok tevékenységéről, különös tekintettel a logopédiai ellátás feladataira illetve az integrált nevelés támogatásának lehetőségeire;
  • a fogyatékos személyekkel kialakított kommunikációs helyzetekre adekvátan reagálni.

 

Tartalom 

Gyógypedagógiai és többségi, integráló intézmények látogatása heti egy alkalommal kiscsoportos formában, gyakorlati oktatók irányításával. Az intézmény sajátosságainak megismerése: az intézményben ellátott kliensek összetétele, a velük kapcsolatos gyógypedagógiai tevékenységek köre, nevelési és oktatási sajátosságok, fejlesztő terápiák, a szakemberek közötti interdiszciplináris együttműködés, valamint ennek személyi, szakmai és tárgyi feltételei. Gyógypedagógus által irányított bemutató foglalkozások megfigyelése, a látottak elemzése a gyakorlatok oktató facilitálásával.  Gyakorlati és hospitálási napló megnyitása és vezetése megfigyelési szempontok útmutatásai szerint, a gyakorlat folyamatos dokumentálása. Önálló tájékozódás az ajánlott és aktuális, gyakorlatorientált szakirodalmi forrásokból.

Helyszínek

A gyakorlatok helyszíneit úgy választottuk ki, hogy a szegedi gyógypedagógus-képzés mindhárom szakirányának megfelelő gyógypedagógiai tevékenységek intézményeibe legyen lehetőség a hallgatónak betekintést nyerni. E gyakorlatok megvalósulását segítő intézmények Szegeden, illetve Hódmezővásárhelyen találhatók. Az első gyógypedagógiai gyakorlat kurzus helyszínein a hallgatók heti forgórendszerben vesznek részt, így a félév során valamennyi hallgató el tud jutni minden terepre.

Feladat

Egy gyakorlati terep meglátogatása előtt kattintson a következő felsorolásban ismertetett gyakorlóhelyeink alatti linkre, és tájékozódjon az intézmény ellátási körébe tartozó személyekről és a velük kapcsolatos gyógypedagógiai tevékenységekről!

1.)    értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány területén

  • gyógypedagógiai óvoda

Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Kollégium, Gyermekotthon és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

6800 Hódmezővásárhely, Kutasi út 34-36.

http://www.kozmutzaflora.sulinet.hu

  • általános iskola vagy készségfejlesztő speciális szakiskola,

Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Kollégium, Gyermekotthon és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

6800 Hódmezővásárhely, Kutasi út 34-36.

http://www.kozmutzaflora.sulinet.hu/node/42

  • korai fejlesztés feladatellátás pedagógiai szakszolgálati intézményben

Hódmezővásárhelyi Pedagógiai Szakszolgálat

6800 Hódmezővásárhely, Szék u. 3.

http://www.szakszolgalatvasarhely.hu/node/252

 

  • halmozottan fogyatékos és értelmileg súlyosan akadályozott gyermekek fejlesztő nevelése és oktatása

Csodaház Foglalkoztató Napközi és Fejlesztő Iskolai Tagozat

6800 Hódmezővásárhely, Endre Béla u. 2.

http://www.kapcsolatkozpont.hu/csodahaz/index.php

  • felnőtt értelmi fogyatékos személyek napközi ellátása

SZKTT Egyesített Szociális Intézmény Fogyatékos Személyek Nappali Ellátása

6724 Szeged, 6724 Szeged, Kálvária tér 8.

http://www.szktt-eszi-szeged.hu/elements/kapcs.html

2.)    tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány területén

  • általános iskola (tanulásban akadályozott tanulókat együtt- és különnevelő intézmények) vagy speciális szakiskola,

- együttnevelés keretében

Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Középiskola

6721 Szeged, Osztrovszky utca 1/b

http://wesleydelalfold.hu/

Algyői Fehér Ignác Általános Iskola

6750 Algyő, Sport u. 5.

http://www.algyoiskola.hu/

- külön nevelés keretében

Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Óvoda

6723 Szeged, Sólyom utca 4.

http://barczisztegymi.ucoz.hu

  • egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény

Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Óvoda

6723 Szeged, Sólyom utca 4.

http://barczisztegymi.ucoz.hu/index/utazo_gyogypadagogus_halozat/0-8

  • autizmus specifikus iskolai csoport

Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Óvoda

6723 Szeged, Sólyom utca 4.

http://barczisztegymi.ucoz.hu/

autista gyermekek közös munkája forrás: http://barczisztegymi.ucoz.hu/index/altalanos_iskola_es_ovoda/0-4
  • autista gyermekek óvodai együttnevelése

Felsővárosi Óvoda

6723. Szeged, Gyík u. 15.

http://ovi.szegedvaros.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=100

3.)    logopédia területén

  • pedagógiai szakszolgálat tevékenységeinek megismerése
  • logopédia feladatellátás pedagógiai szakszolgálati intézményben

Hódmezővásárhelyi Pedagógiai Szakszolgálat

6800 Hódmezővásárhely, Szék u. 3.

http://www.szakszolgalatvasarhely.hu/node/252

Feladat

  1. Olvassa el a „szegedma” hírportál tudósítását a szegedi óvodák integrációs gyakorlatáról! Milyen fontos személyi feltételeket emelnek ki a sikeres együttnevelés érdekében?
  2. Tekintse meg az Érintések című filmet! Milyen típusú foglalkozásokat és milyen gyógypedagógiai tevékenységeket tud beazonosítani a partnerintézményünkben?

Módszerek

Csoportos intézménylátogatás, megfigyelés, helyszíni konzultáció és reflexió; egyéni hallgatói felkészülés: a gyakorlat írásbeli dokumentálása, szakirodalom egyéni feldolgozása, értelmezése.

Követelmények 

A gyógypedagógus-jelölttől elvárt viselkedési normák betartása a gyakorlóhelyeken. A gyakorlaton való részvétel minden alkalommal kötelező, a betegség miatti távolmaradást orvosi igazolással igazolni, a mulasztást pótolni kell. A gyakorlatról készített hospitálási feljegyzések bemutatása a gyakorlati oktató által meghatározott időpontig; kurzuszáró dolgozat megírása az intézménylátogatások tapasztalatai alapján; az ajánlott gyógypedagógiai szakirodalom önálló feldolgozása.

A gyakorlati jegy összetevői

  • a jelenlét rendszeressége
  • a gyakorlati és hospitálási napló igényes vezetése
  • a kurzuszáró dolgozat eredménye
  • reflexiók a gyakorlatra
  • tájékozottság az ajánlott szakirodalomban.

A gyógypedagógiai gyakorlat 1. kurzushoz ajánlott olvasmányok 

Könyvek

Gordosné Szabó Anna (2004): Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Illyés Sándor (2000, szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest.

 

Szakfolyóirat cikkek

Fábián Zsuzsanna és Tóthné Aszalai Anett (2013): Narratívumok elemzése –

beszédfogyatékosság szülői nézőpontból.   Gyógypedagógia szemle. 41. 1.sz. 56-64.

On-line:

http://www.prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=42&jaid=613

Havasi Ágnes (2008): Az autizmussal élő gyermekek nevelés-oktatása – amikor a 
hagyományos nevelés kudarcba fullad. In: Borbély Sjoukje (szerk.): Kezünkben a 
diagnózissal. Kézenfogva Alapítvány, Budapest. 73-93. 

Leiner Károly (2010): Integrálunk. Valóban?   Fejlesztő pedagógia.  21. 5.sz. 38-44.

Pásztor Éva (2010): A gyógypedagógiai intézmények negatív értékhordozókká váltak? In: Fejlesztő pedagógia.  21. 5.sz. 34-37.
Papp Gabriella, Perlusz Andrea, Schiffer Csilla, Szekeres Ágota és Takács István (2012): Két út van előttem…? Speciális és többségi intézmények közötti kooperáció és konkurencia a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásában.   Gyógypedagógia szemle. 40. 2.sz. 170-187. On-line: http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=39&jaid=580

Radványi Katalin, Mede Perla és Regényi Enikő Mária (2010): Az értelmileg akadályozott iskoláskorú gyermekeket ellátó intézmények helyzete - kérdőíves felmérés eredményei.   Gyógypedagógiai szemle. 38. 1. sz. 14-23. On-line: http://www.prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=31&jaid=454

Stefanik Krisztina (2005): Terápiás lehetőségek az autizmussal élő gyermekek fejlesztésében.   Fejlesztő pedagógia.  15. 2.sz. 12-17.

Feladat

Készítsen egy 4500 - 5000 karakter terjedelmű írásbeli reflexiót a Gyógypedagógiai gyakorlat
1. kurzusról a következő kérdéskörben:
A hospitálások élményei és az ajánlott irodalom áttanulmányozása alapján melyik szakirányt és melyik gyógypedagógiai gyakorlati tevékenységet érzi magához a legközelebb és miért?

MEGFIGYELÉSI SZEMPONTOK

1.)    az intézmény működésének főbb jellemzői, mutatói (a helyszíni tájékoztatás és a honlap alapján)

  • az ellátottak köre, fogyatékossági csoportok
  • a gyógypedagógiai tevékenységek
  • terápiás lehetőségek az intézményben

2.)    a szülőkkel való kapcsolattartás formái

3.)    az intézményben dolgozó szakemberek összetétele és az interdiszciplináris együttműködés

4.)    tárgyi feltételek (támogató környezet, akadálymentesség, fejlesztő, terápiás helyiségek és ezek berendezései, általános és speciális fejlesztő- és taneszközök, stb.)

 A látottakat, tapasztalataikat, észrevételeiket és saját élményeiket a pedagógiai naplójukban rendszeresen rögzítsék.        

 

A gyógypedagógia gyakorlatokra vonatkozó

általános viselkedési normák

  1. A terepgyakorlatot teljesítő hallgatókra a külső oktatási helyszíneken is érvényes az https://www.u-szeged.hu/download.php?docID=819
  2. A gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlóhelyen tájékozódjanak az intézmény házirendjéről, amely a gyakorlatot teljesítő gyógypedagógus-hallgatókra is vonatkozik!
  3. Az intézményi szabályzatok és az ellátottak pedagógiai dokumentumainak áttekintése csak az intézményvezető engedélyével és az intézmény területén lehetséges, egy erre a helyre kijelölt helyiségben. Az intézményből ilyen dokumentumokat kihozni nem szabad!
  4. A kliensekről kapott információkra teljes körű a titoktartási kötelezettség. A gyakorlatokhoz kapcsolódó írásbeli feladatokban a kliensek azonosítására alkalmas személyes adatait nem szabad felhasználni!
  5. A partnerintézményekkel való zavartalan együttműködés érdekében fontos:
  6. A bemutató foglalkozásokat hangos beszélgetéssel, megjegyzésekkel ne zavarják, a látogatás közben felmerülő kérdések megbeszélésére minden alkalommal lehetőséget biztosítunk.
    • a pontos megérkezés
    • a mikro csoportos gyakorlatok esetén a hallgatók csak a gyakorlati oktatóval együtt tartózkodhatnak az intézményben,
    • ne késsenek el, mert ezzel megzavarják az intézménylátogatást!
    • már megkezdett foglalkozásba, tanórába késői érkezés miatt bekapcsolódni nem szabad.
    • betegség esetén a távolmaradást előző napon, de legkésőbb a gyakorlat napján reggel 8.00 óra előtt jelezni kell a gyakorlati oktatónak vagy a gyakorlatvezető gyógypedagógusnak
    • ázas állapotban vagy fertőző betegséggel nem szabad a gyakorlat helyszínén megjelenni és a közösségbe menni
    • az intézmények többségében váltó lábbeli viselése szükséges
    • a mobiltelefonok, okos telefonok kikapcsolása a gyakorlat teljes ideje alatt
    • a foglalkoztató termekben ne étkezzenek, étkezés csak a foglalkoztató- vagy tantermeken kívül lehetséges

dohányzás az intézmények teljes területén tilos, kizárólag a házirendben megjelölt, bejárati kapun kívüli helyen lehetséges a gyakorlat és az azt követő konzultáció közé illesztett pihenő időben.