4.2.1. Gyógypedagógiai gyakorlat 1.
A gyakorlat célja
- Az elsőéves gyógypedagógia szakos hallgatók érzékenyítése a választott szak ellátási körébe tartozó személyek iránt;
- a szakirány választás előkészítése intézménylátogatásokkal, a sajátos nevelési igényű gyermekekkel és felnőtt fogyatékos kliensekkel kapcsolatos gyógypedagógiai tevékenységek megfigyelésével.
Cél, hogy a hallgatók ismerjék meg a tanulásban akadályozottak pedagógiája, az értelmileg akadályozottak pedagógiája és a logopédia szakirányú gyógypedagógus főbb kompetenciáit, tevékenységének színtereit;
- kapjanak betekintést autizmus spektrumzavarban érintett gyermekek sérülés-specifikus gyógypedagógiai fejlesztésébe;
- bemutató foglalkozásokon szerezzenek saját élményű tapasztalatokat a különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel és speciális szükségletű felnőttekkel kapcsolatban.
Kompetenciák
Az elsőéves gyógypedagógia szakos hallgató a gyakorlat során képessé válik
- tudatosan megfigyelni és megismeri a tanulásban akadályozott tanulók és az értelmileg akadályozott gyermekek és felnőttek ellátásában résztvevő intézménytípusokat, a gyógypedagógiai tevékenység helyszíneit, azok főbb feladatait;
- tapasztalatot szerezni az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény, és a pedagógiai szakszolgálatok tevékenységéről, különös tekintettel a logopédiai ellátás feladataira illetve az integrált nevelés támogatásának lehetőségeire;
- a fogyatékos személyekkel kialakított kommunikációs helyzetekre adekvátan reagálni.
Tartalom
Gyógypedagógiai és többségi, integráló intézmények látogatása heti egy alkalommal kiscsoportos formában, gyakorlati oktatók irányításával. Az intézmény sajátosságainak megismerése: az intézményben ellátott kliensek összetétele, a velük kapcsolatos gyógypedagógiai tevékenységek köre, nevelési és oktatási sajátosságok, fejlesztő terápiák, a szakemberek közötti interdiszciplináris együttműködés, valamint ennek személyi, szakmai és tárgyi feltételei. Gyógypedagógus által irányított bemutató foglalkozások megfigyelése, a látottak elemzése a gyakorlatok oktató facilitálásával. Gyakorlati és hospitálási napló megnyitása és vezetése megfigyelési szempontok útmutatásai szerint, a gyakorlat folyamatos dokumentálása. Önálló tájékozódás az ajánlott és aktuális, gyakorlatorientált szakirodalmi forrásokból.
Helyszínek
A gyakorlatok helyszíneit úgy választottuk ki, hogy a szegedi gyógypedagógus-képzés mindhárom szakirányának megfelelő gyógypedagógiai tevékenységek intézményeibe legyen lehetőség a hallgatónak betekintést nyerni. E gyakorlatok megvalósulását segítő intézmények Szegeden, illetve Hódmezővásárhelyen találhatók. Az első gyógypedagógiai gyakorlat kurzus helyszínein a hallgatók heti forgórendszerben vesznek részt, így a félév során valamennyi hallgató el tud jutni minden terepre.
Feladat
Egy gyakorlati terep meglátogatása előtt kattintson a következő felsorolásban ismertetett gyakorlóhelyeink alatti linkre, és tájékozódjon az intézmény ellátási körébe tartozó személyekről és a velük kapcsolatos gyógypedagógiai tevékenységekről!
1.) értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány területén
- gyógypedagógiai óvoda
Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Kollégium, Gyermekotthon és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6800 Hódmezővásárhely, Kutasi út 34-36.
http://www.kozmutzaflora.sulinet.hu
- általános iskola vagy készségfejlesztő speciális szakiskola,
Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Kollégium, Gyermekotthon és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6800 Hódmezővásárhely, Kutasi út 34-36.
http://www.kozmutzaflora.sulinet.hu/node/42
- korai fejlesztés feladatellátás pedagógiai szakszolgálati intézményben
Hódmezővásárhelyi Pedagógiai Szakszolgálat
6800 Hódmezővásárhely, Szék u. 3.
http://www.szakszolgalatvasarhely.hu/node/252
- halmozottan fogyatékos és értelmileg súlyosan akadályozott gyermekek fejlesztő nevelése és oktatása
Csodaház Foglalkoztató Napközi és Fejlesztő Iskolai Tagozat
6800 Hódmezővásárhely, Endre Béla u. 2.
http://www.kapcsolatkozpont.hu/csodahaz/index.php
- felnőtt értelmi fogyatékos személyek napközi ellátása
SZKTT Egyesített Szociális Intézmény Fogyatékos Személyek Nappali Ellátása
6724 Szeged, 6724 Szeged, Kálvária tér 8.
http://www.szktt-eszi-szeged.hu/elements/kapcs.html
2.) tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány területén
- általános iskola (tanulásban akadályozott tanulókat együtt- és különnevelő intézmények) vagy speciális szakiskola,
- együttnevelés keretében
Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Középiskola
6721 Szeged, Osztrovszky utca 1/b
Algyői Fehér Ignác Általános Iskola
6750 Algyő, Sport u. 5.
- külön nevelés keretében
Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Óvoda
6723 Szeged, Sólyom utca 4.
- egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény
Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Óvoda
6723 Szeged, Sólyom utca 4.
http://barczisztegymi.ucoz.hu/index/utazo_gyogypadagogus_halozat/0-8
- autizmus specifikus iskolai csoport
Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Óvoda
6723 Szeged, Sólyom utca 4.
http://barczisztegymi.ucoz.hu/

- autista gyermekek óvodai együttnevelése
Felsővárosi Óvoda
6723. Szeged, Gyík u. 15.
http://ovi.szegedvaros.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=100
3.) logopédia területén
- pedagógiai szakszolgálat tevékenységeinek megismerése
- logopédia feladatellátás pedagógiai szakszolgálati intézményben
Hódmezővásárhelyi Pedagógiai Szakszolgálat
6800 Hódmezővásárhely, Szék u. 3.
Feladat
- Olvassa el a „szegedma” hírportál tudósítását a szegedi óvodák integrációs gyakorlatáról! Milyen fontos személyi feltételeket emelnek ki a sikeres együttnevelés érdekében?
- Tekintse meg az Érintések című filmet! Milyen típusú foglalkozásokat és milyen gyógypedagógiai tevékenységeket tud beazonosítani a partnerintézményünkben?
Módszerek
Csoportos intézménylátogatás, megfigyelés, helyszíni konzultáció és reflexió; egyéni hallgatói felkészülés: a gyakorlat írásbeli dokumentálása, szakirodalom egyéni feldolgozása, értelmezése.
Követelmények
A gyógypedagógus-jelölttől elvárt viselkedési normák betartása a gyakorlóhelyeken. A gyakorlaton való részvétel minden alkalommal kötelező, a betegség miatti távolmaradást orvosi igazolással igazolni, a mulasztást pótolni kell. A gyakorlatról készített hospitálási feljegyzések bemutatása a gyakorlati oktató által meghatározott időpontig; kurzuszáró dolgozat megírása az intézménylátogatások tapasztalatai alapján; az ajánlott gyógypedagógiai szakirodalom önálló feldolgozása.
A gyakorlati jegy összetevői
- a jelenlét rendszeressége
- a gyakorlati és hospitálási napló igényes vezetése
- a kurzuszáró dolgozat eredménye
- reflexiók a gyakorlatra
- tájékozottság az ajánlott szakirodalomban.
A gyógypedagógiai gyakorlat 1. kurzushoz ajánlott olvasmányok
Könyvek
Gordosné Szabó Anna (2004): Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Illyés Sándor (2000, szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest.
Szakfolyóirat cikkek
Fábián Zsuzsanna és Tóthné Aszalai Anett (2013): Narratívumok elemzése –
beszédfogyatékosság szülői nézőpontból. Gyógypedagógia szemle. 41. 1.sz. 56-64.
On-line:
http://www.prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=42&jaid=613
Havasi Ágnes (2008): Az autizmussal élő gyermekek nevelés-oktatása – amikor a
hagyományos nevelés kudarcba fullad. In: Borbély Sjoukje (szerk.): Kezünkben a
diagnózissal. Kézenfogva Alapítvány, Budapest. 73-93.
Leiner Károly (2010): Integrálunk. Valóban? Fejlesztő pedagógia. 21. 5.sz. 38-44.
Pásztor Éva (2010): A gyógypedagógiai intézmények negatív értékhordozókká váltak? In: Fejlesztő pedagógia. 21. 5.sz. 34-37.
Papp Gabriella, Perlusz Andrea, Schiffer Csilla, Szekeres Ágota és Takács István (2012): Két út van előttem…? Speciális és többségi intézmények közötti kooperáció és konkurencia a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásában. Gyógypedagógia szemle. 40. 2.sz. 170-187. On-line: http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=39&jaid=580
Radványi Katalin, Mede Perla és Regényi Enikő Mária (2010): Az értelmileg akadályozott iskoláskorú gyermekeket ellátó intézmények helyzete - kérdőíves felmérés eredményei. Gyógypedagógiai szemle. 38. 1. sz. 14-23. On-line: http://www.prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=31&jaid=454
Stefanik Krisztina (2005): Terápiás lehetőségek az autizmussal élő gyermekek fejlesztésében. Fejlesztő pedagógia. 15. 2.sz. 12-17.
Feladat
Készítsen egy 4500 - 5000 karakter terjedelmű írásbeli reflexiót a Gyógypedagógiai gyakorlat
1. kurzusról a következő kérdéskörben:
A hospitálások élményei és az ajánlott irodalom áttanulmányozása alapján melyik szakirányt és melyik gyógypedagógiai gyakorlati tevékenységet érzi magához a legközelebb és miért?
1.) az intézmény működésének főbb jellemzői, mutatói (a helyszíni tájékoztatás és a honlap alapján)
- az ellátottak köre, fogyatékossági csoportok
- a gyógypedagógiai tevékenységek
- terápiás lehetőségek az intézményben
2.) a szülőkkel való kapcsolattartás formái
3.) az intézményben dolgozó szakemberek összetétele és az interdiszciplináris együttműködés
4.) tárgyi feltételek (támogató környezet, akadálymentesség, fejlesztő, terápiás helyiségek és ezek berendezései, általános és speciális fejlesztő- és taneszközök, stb.)
A látottakat, tapasztalataikat, észrevételeiket és saját élményeiket a pedagógiai naplójukban rendszeresen rögzítsék.
A gyógypedagógia gyakorlatokra vonatkozó
általános viselkedési normák
- A terepgyakorlatot teljesítő hallgatókra a külső oktatási helyszíneken is érvényes az https://www.u-szeged.hu/download.php?docID=819
- A gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlóhelyen tájékozódjanak az intézmény házirendjéről, amely a gyakorlatot teljesítő gyógypedagógus-hallgatókra is vonatkozik!
- Az intézményi szabályzatok és az ellátottak pedagógiai dokumentumainak áttekintése csak az intézményvezető engedélyével és az intézmény területén lehetséges, egy erre a helyre kijelölt helyiségben. Az intézményből ilyen dokumentumokat kihozni nem szabad!
- A kliensekről kapott információkra teljes körű a titoktartási kötelezettség. A gyakorlatokhoz kapcsolódó írásbeli feladatokban a kliensek azonosítására alkalmas személyes adatait nem szabad felhasználni!
- A partnerintézményekkel való zavartalan együttműködés érdekében fontos:
- A bemutató foglalkozásokat hangos beszélgetéssel, megjegyzésekkel ne zavarják, a látogatás közben felmerülő kérdések megbeszélésére minden alkalommal lehetőséget biztosítunk.
-
- a pontos megérkezés
- a mikro csoportos gyakorlatok esetén a hallgatók csak a gyakorlati oktatóval együtt tartózkodhatnak az intézményben,
- ne késsenek el, mert ezzel megzavarják az intézménylátogatást!
- már megkezdett foglalkozásba, tanórába késői érkezés miatt bekapcsolódni nem szabad.
- betegség esetén a távolmaradást előző napon, de legkésőbb a gyakorlat napján reggel 8.00 óra előtt jelezni kell a gyakorlati oktatónak vagy a gyakorlatvezető gyógypedagógusnak
- ázas állapotban vagy fertőző betegséggel nem szabad a gyakorlat helyszínén megjelenni és a közösségbe menni
- az intézmények többségében váltó lábbeli viselése szükséges
- a mobiltelefonok, okos telefonok kikapcsolása a gyakorlat teljes ideje alatt
- a foglalkoztató termekben ne étkezzenek, étkezés csak a foglalkoztató- vagy tantermeken kívül lehetséges
dohányzás az intézmények teljes területén tilos, kizárólag a házirendben megjelölt, bejárati kapun kívüli helyen lehetséges a gyakorlat és az azt követő konzultáció közé illesztett pihenő időben.