Skip navigation

4.3.2. Szakirányú összefüggő gyakorlat tanegység

A gyakorlat célja

A gyógypedagógus-hallgató ismerje meg az egyéni gyakorlatának helyszínt adó intézmény pedagógiai dokumentumait, az intézmény sajátosságait, a gyógypedagógiai tervezés helyi dokumentumait.  Gyakorlatvezető gyógypedagógus facilitálása mellett aktívan kapcsolódjon be az intézmény egész életébe, a nevelőtestületi együttműködésbe, a szülőkkel való kapcsolattartásba, intézményi programokba. Nyerjen betekintést a komplex személyiségfejlesztést segítő pedagógiai diagnosztikai és terápiás eljárásokba. Több fejlesztési területen tervezzen, szervezzen, vezessen foglalkozásokat. Bővítse ismereteit a tanulásban akadályozott vagy értelmileg akadályozott egyének tanulási sajátosságairól és motivációiról. Legyen képes kliensek szakértői véleményeinek értelmezésére, a kliens pedagógiai megfigyelésére, és ennek megfelelően személyiségének sokoldalú, differenciált képességfejlesztésére és gondozására egyéni szükségleteik szerint. Legyen képes a sikeres pedagógiai kommunikációra, szükség esetén alkalmazzon alternatív kommunikációs eljárásokat. Ismerje meg a gyakorlóhelyen alkalmazott pedagógiai méréseket, diagnosztikai eljárásokat, egyéni fejlesztési terveket. Legyen képes a gyógypedagógiai terminológia szakszerű alkalmazására a foglalkozások elemzésében, önelemzésben és a gyakorlat írásbeli feladataiban.

Kompetenciák   

A gyakorlaton résztvevő hallgató képessé válik

adekvátan részt venni a gyógypedagógiai tevékenységek folyamatában;

a fogyatékos személy környezetével való tudatos és hatékony együttműködésre, a team munkához szükséges képességek gyakorlására;

az egyes fogyatékossági csoportokról tanult ismereteinek integrálására a gyakorlati tevékenységben;

a mikrocsoportos tanítási gyakorlaton megszerzett gyakorlati ismereteinek és tapasztalatainak új helyzetekben való alkalmazására, különös tekintettel

  • a hatékony pedagógiai kommunikációra a kliensekkel, a szülőkkel és az intézmény munkatársaival,
  • a kliensek sérülés-specifikus és individualizált nevelési, oktatási és rehabilitációs foglalkoztatásával kapcsolatos eljárások kiválasztására és alkalmazására

Képessé válik a foglalkozástervek egyre önállóbb elkészítésére, a szakszerű szóbeli és írásbeli véleményalkotásra a látottak és saját gyakorlati tevékenységének bemutatásában és értékelésében, valamint a gyógypedagógus hivatáshoz kapcsolódó gyakorlati tevékenységek tágabb értelmezésére, a szakmai identitás tudatos alakítására.

Tartalom 

Egyhetes összefüggő egyéni gyógypedagógiai gyakorlat során az intézmény helyi szervezeti (szakmai alapdokumentum, szervezeti és működési szabályzat és házirend) valamint pedagógiai (pedagógiai program és helyi tanterv) dokumentumainak megismerése és a helyi sajátosságok elemzése. A kliensek Szakértői Bizottság által kiadott szakértői véleményének és egyéni pedagógiai dokumentációjának áttekintése.   Bemutató órák, terápiás foglalkozások megfigyelése, elemzése (gyakorlatvezető gyógypedagógus kompetenciái, tevékenysége, tanulásszervezési eljárásai, módszerei; a nevelőmunkát segítő szakember kompetenciái, tevékenysége; differenciált csoportmunka, a tanulók egyéni sajátosságai, a differenciálás eljárásai, eszközei). Tanórán kívüli, terápiás és szabadidős foglalkozások megfigyelése.   Pedagógiai diagnosztikára épülő esetismertetés készítése egy kliensről a gyakorlóhelyen szokásos módon. Önálló tanítási órák/foglalkozások részletes tervezése, szervezése, vezetése, az ehhez szükséges eszközök elkészítése. A tanulási folyamat irányítása és értékelése, általános és specifikus módszerek, eszközök alkalmazása. A foglalkozástervezetek és a megtartott foglalkozások elemzése. A gyakorlat folyamatos dokumentálása, a pedagógiai napló vezetése.   

 

Helyszínek

Az összefüggő gyakorlat helyszínét a Gyógypedagógus-képző Intézet honlapján elérhető partnerintézmény-jegyzék segítségével a hallgató választja ki.

A hallgató lakóhelyéhez legközelebbi, szakirányának megfelelő gyógypedagógiai vagy integráló intézmény:

  • tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon a tanulásban akadályozott tanulókat integráltan vagy külön nevelő általános iskola;
  • értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányon gyógypedagógiai óvoda, értelmileg akadályozott tanulók általános iskolája vagy iskolai tagozata, fejlesztő nevelés-oktatás csoportja vagy készségfejlesztő speciális szakiskola 9-10.o.; pedagógiai szakszolgálat korai fejlesztő csoportja

A hallgató a Coospace felületen letölthető Jelentkezési lapon jelzi az általa választott gyakorlóhelyet (1. és 2. lehetőség); a helyszínekkel történő egyeztetés és a végleges gyakorlóhely kijelölése - az intézményvezetők visszaigazolása alapján - a gyakorlati oktató feladata. A hallgatói igények figyelembe vétele mellett elkészíti a tanegységre jelentkezett hallgatók egyéni gyakorlatának helyszín beosztását.  A kijelölés után a beosztástól eltérni nem lehet!

A gyakorlat teljesítésének időszaka: az őszi szemeszter szorgalmi időszakának utolsó két hete.

 

Módszerek

Dokumentumelemzés, megfigyelés, konzultáció, óraelemzés, pedagógiai diagnosztikai vizsgálat, egyéni hallgatói munka, önreflexió.

Követelmények 

  • A gyógypedagógus-jelölttől elvárt viselkedési normák betartása a gyakorlóhelyen.
  • A gyakorlati napló megnyitása a kurzusnyitó lap_ szakirányú nyomtatvánnyal
  • A gyakorlaton való részvétel kötelező, a távolmaradást igazolni, a mulasztást pótolni kell.
  • Négy teljes tanítási óra önálló, eredményes megtartása, ebből minimum kettő (2) részletes tanítási/foglalkozási tervezet, kettő bő óravázlat alapján.
  • Esetismertetés készítése egy gyermekről, melynek része legalább egy pedagógiai diagnosztikai eljárás elvégzése és kiértékelése.
  • A kötelező irodalom önálló feldolgozása és alkalmazása

 

A gyakorlati jegy összetevői

A gyakorlati dokumentáció hiánytalan összeállítása és bemutatása a Coospace felületen közreadott határidőre:

  • a gyakorlatról készített pedagógiai napló,
  • két részletes tanítási/foglalkozási tervezet,
  • esetismertetés egy kliensről a pedagógiai diagnosztikai vizsgálat dokumentációjával
  • a gyakorlatvezető gyógypedagógus által kitöltött és a gyakorlóhely vezetője által aláírt, bélyegzővel ellátott Igazolólap valamint Értékelés.

Feladat

1.)    Nyissa meg az alábbi on-line tananyagot (Magyar, Tóthné és Máténé, 2011)  és tájékozódjon az esetismertetés, esettanulmány készítésének jelentőségéről a gyógypedagógus munkájában!

2.)    Tekintse át a tananyagban egy, a szakirányának megfelelő kliens esetismertetését!

Szempontsor esetismertetéshez

 

1.)  A gyermek/tanuló adatai

- Neve: (monogram) ……………

- Neme: ………

- Életkora: ……… éves …….. hónapos

- Diagnózisa: ……………..

2.) Anamnézisadatok (anamnéziséből kiemelem…)

- kórelőzmény

- családi anamnézis

- szociális háttér jellemzői

- oktatási/nevelési előzmények

3.) Jelen állapot jellemzése (gyógypedagógiai vélemény)

- megjelenés, szomatikus jellemzők

- egészségi állapot, érzékszervek állapota

- magatartás, viselkedés

- mozgásállapot

- nagymozgások

- finommozgások

- értelem

- kommunikáció, beszéd

- játéktevékenység

- önkiszolgálás

- szociabilitás

4.) Felvett és pedagógiai vizsgálat

5.) A vizsgálat eredményeinek ismertetése

Összegzés