Skip navigation

4.3.1. Gyógypedagógiai gyakorlat 4. tanegység

A gyakorlat célja

A gyógypedagógus-hallgató aktív közreműködéssel szerezzen gyakorlati tapasztalatokat a gyógypedagógiai tevékenységek iskolán kívüli szegmenseiben, szabadidős, terápiás vagy rehabilitációs foglalkoztatásban. Gyűjtsön tapasztalatot a klienseket ellátó különböző szakemberek, szülők és a kliensek együttműködésének lehetőségeiről. Legyen képes a fogyatékos egyének szabadidejében és terápiás foglalkoztatásában a sikeres pedagógiai kommunikációra, ismerje meg és alkalmazza az egyénekkel és az egész csoporttal való hatékony kapcsolatteremtés módszereit. Egyéni szükségletekhez igazodva alkalmazzon alternatív kommunikációs eljárásokat. Szerezzen gyakorlatot iskolai tanítási órákon kívüli foglalkozások megtervezésében, szervezésében és levezetésében, az ehhez szükséges feltételek biztosításában.  Legyen képes a kliensek személyiségének megfigyelésére és az egyéni szükségletekhez igazított támogatásukra. Legyen képes a gyógypedagógiai terminológia szakszerű alkalmazására a gyakorlat írásbeli feladataiban és a szóbeli előadásban.

 

Kompetenciák   

A gyakorlaton részt vevő hallgató képessé válik a fogyatékos személy környezetével való tudatos és hatékony együttműködésre, a team munkához szükséges képességek gyakorlására;

az egyes fogyatékossági csoportokról tanult ismereteinek integrálására a gyakorlati tevékenységben; a tanítási gyakorlatban megszerzett tapasztalatainak új helyzetekben való alkalmazására, különös tekintettel

  • a hatékony pedagógiai kommunikációra,
  • a kliensek szabadidős, terápiás és rehabilitációs foglalkoztatásával kapcsolatos eljárások használatára,

Képessé válik a szakszerű véleményalkotásra és prezentálásra saját gyakorlati tevékenységének bemutatásában és értékelésében, valamint a gyógypedagógus hivatáshoz kapcsolódó gyakorlati tevékenységek tágabb értelmezésére, a szakmai identitás tudatos alakítására.

 

Tartalom 

Egyéni, önkéntes hallgatói munka a szakiránynak megfelelő gyakorlati terepen. A gyakorlatot befogadó szervezet, intézmény tevékenységeinek megismerése, tájékozódás az ellátott kliensek köréről és a gyógypedagógiai tevékenységekről, ezek tárgyi és személyi feltételeiről. Aktív közreműködés a foglalkozásokon (előkészítés, szervezés, együttműködés, stb.) és az kliensekkel kapcsolatos individualizált pedagógiai kísérés és gondozás teendőkben. A gyakorlat folyamatos dokumentálása, pedagógiai napló vezetése.   

 

Helyszínek

A gyakorlat a gyógypedagógiai tevékenységek széles spektrumán teljesíthető. A kurzus teljesítése határainkon túli terepen is lehetséges.

fogadónyilatkozat angol nyelven

fogadónyilatkozat német nyelven

A kurzus teljesítésére elfogadható gyakorlati terepek

Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányon

  • hétvégi vagy nyári diákotthoni foglalkoztatás;
  • fogyatékos gyermekeket integráltan foglalkoztató szervezett nyári napközik;
  • terápiás célú táboroztatás (művészetpedagógiai terápiák, kézművesség, lovas terápia, kutyás terápia stb.);
  • különleges gyermekotthon hétvégi vagy nyári programjai;
  • kiskorú fogyatékos személyek napközi ellátása, vagy bentlakásos otthona;
  • felnőtt értelmi fogyatékos személyek napközije vagy bentlakásos otthona;
  • felnőtt fogyatékos emberek lakóotthonai;
  • munka-rehabilitációs foglalkoztatás;
  • fogyatékos gyermekek és családjaik közös kaland- és élménytábora;
  • pedagógiai szakszolgálat nyári ügyelete korai fejlesztés és gyógypedagógiai tanácsadás területén;
  • fogyatékos személyek művészeti, sport vagy egyéb szabadidős tevékenységeit támogató civil szervezet hétvégi vagy nyári programjai;
  • integráló óvoda nyári ügyelete, amennyiben vannak értelmileg akadályozott kisgyermekek is;
  • kutatásvezető oktatóink mellett kutatási asszisztensi feladatok a szakirányhoz illeszkedő témában.

 

Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon

  • hétvégi vagy nyári diákotthoni foglalkoztatás;
  • tanulásban akadályozott gyermekek és családjaik számára szervezett családi programok, rendezvények (pl. gyermeknap);
  • TANODA programok;
  • kórházpedagógiai tevékenységek tartósan beteg gyermekek mellett;
  • „Bátor tábor”;
  • tanulásban akadályozott gyermekeket integráltan foglalkoztató szervezett nyári napközik;
  • terápiás célú táboroztatás (kézművesség, lovaglás, HRG, TSMT, kutyás terápia stb.);
  • különleges gyermekotthon hétvégi vagy nyári programjai;
  • felnőtt értelmi fogyatékos személyek napközije vagy bentlakásos otthona;
  • enyhén értelmi fogyatékos kliensek lakóotthona;
  • rehabilitációs munka foglalkoztatás;
  • pedagógiai szakszolgálat nyári ügyelete;
  • fogyatékos személyek művészeti, sport területén; egyéb szabadidős tevékenységeit támogató civil szervezet hétvégi vagy nyári programjai;
  • integráló bölcsőde vagy óvoda nyári ügyelete;
  • nyárvégi iskola előkészítő programok;
  • kutatásvezető oktatóink mellett kutatási asszisztensi feladatok a szakirányhoz illeszkedő témában.
Önkéntes gyakorlaton - gyermeknapi rendezvény Forrás: www.szegedma.hu

Módszerek

Egyéni és kooperatív munka, megfigyelés, projektmunka, konzultáció, önreflexió, szóbeli előadás ppt. prezentációval.

Követelmények 

  • a gyakorlati terep önálló felkutatása és a fogadónyilatkozat leadása a gyakorlat megkezdése előtt;
  • gyógypedagógus-jelölttől elvárt viselkedési normák betartása a gyakorlóhelyen;
  • a gyakorlaton a részvétel kötelező, a szakirányra előírt teljes időkeret letöltése lehetőleg egy, külön engedély esetén legfeljebb két gyakorlati terepen
    • összes időkeret: 14 hét x 4 óra, azaz 56 óra.
    • ebből a terepen töltendő 40 óra, a gyakorlat beadandó feladatainak elkészítése és szóbeli beszámoló 16 óra.
  • a terepmunka teljesítése a naptári év március 16. és november 20. közötti időszakban;
  • a beadandó dokumentumok elkészítése és leadása:
  • a gyakorlati terep vezetőjének fogadónyilatkozata (a gyakorlat megkezdése előtt)
  • a gyakorlat teljesítését igazoló lap a vezető aláírásával, bélyegzővel hitelesítve;
  • a gyakorlat 4-5 oldalas (min. 10.000 karakter terjedelmű) írásbeli összefoglalója Word dokumentumban (Times New Roman betű, 12-es betűméret, másfeles sorköz);
  • 8-10 perces egyéni szóbeli beszámoló 12 - 15 diából összeállított képes prezentáció ppt. formátumban

A dokumentumok leadásának határideje a szóbeli beszámoló napja, formai előírás: CD vagy DVD adathordozón, a külső borítón névvel, hallgatói azonosítóval és a gyakorlat szakirányának megjelölésével.

A szóbeli beszámoló mikro csoportos keretben történik, az időpontok meghirdetése a Coospace felületen történik, az időpont feljelentkezéssel választható.

 

A gyakorlati jegy összetevői

  • a fogadónyilatkozat
  • a gypgyak4. igazolólap a teljesítésről
  • a dolgozat minősége
  • a szóbeli előadás és prezentálás színvonala
  • reflektálás a beszámoló konzultáción elhangzott kérdésekre és értékelésre

Feladat

Tekintse át a szakirányának megfelelő terepek kínálatát! Készítsen egy legalább 5 elemből álló szempontsort, hogy Ön milyen kritériumok alapján választana helyszínt az önkéntes gyakorlatának teljesítéséhez! Megvalósulhatnak-e az Ön szempontjai az elfogadható terepek jegyzéke szerint? Javasolná-e a választék további bővítését?