9.2.1 A mikrocsoportos gyakorlatokba ágyazott szakmai konzultáció
A szakmai megbeszélés jelentős arányban épül be a mikrocsoportos gyakorlatok időkeretébe úgy, hogy általában a gyakorlati időkeret egy negyed részét képezi, például a gyógypedagógiai gyakorlat 2. kurzus esetén a teljes időkeret a két szakirányon heti 12 óra, melynek eloszlása: 6 óra terepmunka, 3 óra konzultáció, 3 óra egyéni otthoni felkészülés.
A mikrocsoportos konzultáció keretében a hallgatók a gyakorlati oktató irányításával és lehetőség szerint a gyakorlatvezető gyógypedagógus részvételével megbeszélik:
- a hospitálások tapasztalatait: az adott gyermek- vagy tanulócsoportra vonatkozó megfigyeléseket, a támogató tanulási környezet összetevőit
- a bemutató foglalkozások élményeit (Mit? Miért? Hogyan? és Mivel? tevékenykedett a gyakorlatvezető gyógypedagógus),
- hallgatók önálló foglalkozásainak elemzését és értékelését,
- a kliensekkel kapcsolatos megfigyeléseket,
- a kliensek pedagógiai dokumentumainak értelmezését.
A szakmai konzultáció facilitálásában a gyakorlati oktató a hallgatói aktivitásokra, visszacsatolásokra, reflexiókra, önértékelésre épít. A foglalkozást/tanítást elemző megbeszélések az „ötlettár” kialakítását bővítését, is szolgálják. A bíráló hallgató elmondja, hogy mivel ért egyet, mit tett volna másként, miért volt jó vagy kevésbé sikeres a hallgatótárs választása. Mindezek a módszertani ismeretek tudatosabb alkalmazását, elmélyítését is segítik.
A szakmai konzultációban való részvétel minősége a hallgató gyakorlati jegyének egyik értékelési szempontja.