Skip navigation

9.1 A szakmai konzultáció indokoltsága

Szivák Judit (2010) szerint ”lehetetlen a pedagógusokat minden lehetséges helyzetnek, problémának kitenni a képzés- továbbképzés során, valamint az összes lehetséges kontextus megtapasztalása évtizedekbe telik (ha egyáltalán lehetséges…), ezért nézőpontokat, eszközöket, végső soron jó kérdéseket kellene rendelkezésükre bocsátani az új szituációk megoldására. Olyan eszközöket, melyek segítik őket a problémák felismerésében, elemzésében, a megoldási módok kiválasztásában és alkalmazásában, ezáltal aktív, segítő részeseivé válnak saját személyes és az egész nevelő közösség szak mai fejlődésének. Az egyik legfontosabb ilyen eszköz a pedagógus munkájában a reflektív gondolkodás és gyakorlat kifejlesztése, melynek eredménye nem csupán egy korszerűbb pedagógiai gyakorlat kimunkálása és bevezetése, de intézményi szinten a megújulásra képes tanulószervezet kialakulása.” (Szivák, 2010. 7.o.) A reflektív gondolkodás kialakulásának egyik lehetősége a szakmai diskurzus.

 A gyógypedagógus-hallgatók gyakorlati felkészítésének egyik fontos eleme a gyakorlatokba ágyazott, vagy a gyakorlatot kísérő szakmai konzultáció. 

A konzultáció vagy tanácsadás jellemzően olyan kommunikációs helyzet, melyben teljesen ráfigyelünk a másikra, a szakmai ismereteink birtokában együttgondolkodunk, közösen keressük a megoldást. A sikeres konzultáció alapos szakmaiságot feltételez, amiben tudjuk, hogy mikor milyen szinten, módszerrel segíthetjük a másikat (http://www.barczi-gyor.hu/aktualis/a_gyogypedagogus_szemelyiseg.doc).

A szakmai konzultáció segít a szakmai együttműködés élményének kialakításában és a gyógypedagógus hivatás gyakorlásában elengedhetetlen a konzultatív szemlélet megalapozásában. Tudjuk, hogy a gyógypedagógus tevékenységében egyre nagyobb szerepet kap a tanácsadás vagy konzultáció. Ez a feladat a gyógypedagógus gyakorlata során több irányban is megvalósul, például egyéni tanácsadás a klienseknek, szakmai diskurzus az integráció megvalósulásában résztvevő pedagógusokkal, tanácsadás szülőknek, vagy konzultáció más szakemberekkel intézményen belüli vagy intézményközi együttműködésben, stb.

A gyakorlatokat kísérő konzultáció a reflexió fejlesztését, támogatását szolgáló diskurzus egyik formája, amely segíti a gyógypedagógus-hallgatók reflektív gondolkodásának fejlődését és az egyre szakszerűbb véleményalkotást, a szakszókincs tudatos alkalmazását.