Skip navigation

2.5. Gyakorlati kompetenciák a jogszabályi megközelítésben

A gyakorlati felkészítés szempontjából egyértelműen azonosítani kell, hogy melyek az alapszakon végzett gyógypedagógus gyakorlati kompetenciái és ezek milyen gyógypedagógiai tevékenységekre adnak felhatalmazást.

Papp Gabriella ráirányítja a figyelmet arra, hogy a kompetenciák pontos leírása, azok nyilvánosságra hozása, széles körben való hirdetése igen fontos felelősséget ró a gyógypedagógiát művelőkre.  Amint azt az előző alfejezetben már hangsúlyoztuk, a gyógypedagógusok iránti keresletet a munkaerőpiacon a fokozott igény és a diverzitás jellemzi. Egyes régiókban napjainkban hiányszakmaként tartják számon. A gyógypedagógia felelőssége a munkaerőpiacon is erőteljesen megjelenik. „A saját kompetenciáink ismerete, a másik kompetenciáinak tiszteletben tartása, egymás tevékenységének kölcsönös kiegészítése a megváltozott szerepek felelősségteljes együtthatásának záloga.” (Papp, 2007.118.o.)

A 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet tartalmazza BA szinten a gyógypedagógia szak képzési és kimeneti követelményeit (továbbiakban KKK rövidítéssel). Az ezt megelőző 168/2000. (IX. 29.) Kormányrendelet a korábban végzettek kompetenciáit írja le.

Feladat

Tekintse át a képzési és kimeneti követelményekről szóló rendeletben a gyógypedagógia alapszakra vonatkozó előírásokat, különös tekintettel szakmai gyakorlat összetevőit! 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet

Milyen gyakorlati tevékenységeknek kell szerepelniük  a gyógypedagógus-képzésben?