Skip navigation

2.1. Ki a gyógypedagógus?

Nem könnyű feladatra vállalkozunk, ha a gyógypedagógus fogalmát szeretnénk definiálni. Azt leszögezhetjük, hogy a gyógypedagógust elsősorban a kompetencia körébe tartozó személyek és a velük kapcsolatos tevékenységek különböztetik meg a többségi pedagógusoktól. A gyógypedagógus gyakorlati munkáját mindenkor a gyógypedagógia kompetenciahatárai determinálják, ezért indokolt e tágabb fogalomból kiindulni.

A gyógypedagógia a legelterjedtebb értelmezés szerint „nevelési, terápiás és rehabilitációs dominanciájú komplex embertudomány” (Mesterházi, 2000. 49.o.). Újabb, rövid meghatározás szerint a gyógypedagógiai a fogyatékosság tudománya (Zászkaliczky, 2014).  Amennyiben a Pedagógiai Lexikon definícióját kutatjuk fel, ezt olvashatjuk: „A gyógypedagógus a fogyatékos személyek nevelésére, oktatására, fejlesztésére, rehabilitációjára, gyógypedagógiai terápiájára és pedagógiai kísérésére felkészült felsőfokú végzettségű diplomás szakember.” (Mesterházi, 1997; In: Báthory és Falus, szerk. 623.o.).  

A szakember szó önmagában mégsem fejezi ki teljes körűen a gyógypedagógus fogalmát. Több szerző is kiemeli a szaktudás, a praxisban végzett tevékenységek és a személyiségjegyek együttesét (Mesterházi, 1997; Gordosné, 2004).

A gyógypedagógus foglalkozás ennél tágabb szerepvállalás. Egy egész életre szóló emberi küldetés előtt hajolt meg nemzetünk kiváló irodalmára Illyés Gyula, aki a magyar gyógypedagógia-történet egyik kiemelkedő egyéniségének, Kozmutza Flóra házastársaként több évtizeden át kísérte feleségének a fogyatékos emberek iránti állhatatos és elkötelezett segítő, támogató tevékenységét. A szakemberek által gyakran idézett „Tisztelet a gyógypedagógusoknak” című írásában Illyés így fogalmazott: „A gyógypedagógusok foglalkozása, a ’különleges nevelés’, a gyógyító nevelés is alkotás; az ő szakmájukra – akár az enyémre is - inkább illik a szó: hivatás. Ez azt jelenti: nem elég a szaktudás, tán a tehetség sem, kell ide emberség is, jó jellem.” (Gyógypedagógiai szemle, 1979.1-2.sz. Idézi: Mesterházi, 1997. 624.o.)

Kozmutza Flóra és Illyés Gyula (Tihany, 1952)

Feladat

Tanulmányozza Mesterházi Zsuzsa: A gyógypedagógiai nevelés, mint terápia című írását az Iskolakultúra folyóirat 2001.évi 2. számában (29-33.o.)! 

  1. Figyelje meg, hogy milyen jelentős változások történtek a 20. század elejétől az ezredfordulóig gyógypedagógiai tevékenységek, kompetenciák körében?
  2. Melyik időszakban melyik tevékenységek voltak hangsúlyosak?