Skip navigation

2.2. Webes megjelenés jelentősége

Az Internet erőteljes térhódítását leginkább a marketing tevékenységen lehet lemérni. Ma már az internetes reklámok nagyobb szerepet játszanak, mint a nyomtatott média, vagy a rádió és a tévé. Az Interneten két fő eszköze van a reklámnak: a web és az e-mail. A weben az oldalakba épített reklámok illetve az eleve reklámozó weboldalak tartoznak ide, az e-mail esetén pedig a hírlevelek, reklám levelek, és a kéretlen levelek, a spamek. Ezek hatékonyságának több oka is van:

Olcsóbb. Egy weboldalt működtetni, illetve e-maileket küldeni sokkal kevesebb költséggel jár, mint kiadványokat készíteni, vagy reklámidőket venni rádióban illetve tévében.

Nagyobb az elérhető célközönség. A nyomtatott média csak egy terítési zónára, vagy egy fizető közönségre korlátozódik, míg a rádió és tévé egy aránylag rövid időre koncentrálódik. Az Interneten megjelenő tartalom se időben se térben nincs korlátozva, ezáltal sokkal nagyobb célközönséghez jut el. A weben megjelenő tartalmat a felhasználók is sokkal jobban megtalálják a keresőszerverek segítségével, így sokkal több emberhez jut a kívánt tartalom.

Célzottabb. Az Interneten lehetőség van a felhasználói szokásokat feltérképezni, és ez alapján célzott tartalmat szolgáltatni nekik. Ez történhet egyszerű kérdőívvel, de akár a felhasználói tevékenység megfigyelése alapján is, azaz például mérni lehet, hogy ki milyen tartalmat látogat gyakrabban. Valamint az információt elérő közönséget korlátozni is lehet. Ha olyan tartalmat akarunk közölni, amelyet nem mindenki érhet el, lehet egy regisztrációt, bejelentkezést igénylő oldalon közölni, így csak ellenőrzött közönség férhet hozzá.

Házhoz megy. A nyomtatott média egyik nagy hátránya, hogy nehéz eljuttatni a célközönséghez. Vagy az embereknek kell érte menni, vagy költséges terjesztést igényel. A rádióban és tévében közlés, reklámozás ilyen szempontból jobb, de az időbeni kötöttség nehezíti a célzott közönség elérését, hiszen az emberek nem feltétlenül tudják, hogy mikor és hol jutnak a megfelelő információhoz. Az Interneten elérhető tartalom egyrészt bárhonnan bármikor elérhető, másrészt mivel a felhasználók nagyon sok egyéb tevékenységet végeznek a weben (munka, szórakozás, vásárlás, stb.), így határozott szándék nélkül is eljuthat hozzájuk az információ. Azok a felhasználók, akik tudatosan érdeklődnek egy téma iránt, az e-mail a legjobb megoldás - reklámok, felhívások, hírlevelek formájában – amelyekért egy lépést se kell tenni a felhasználónak. Az utóbbi években az e-mailen keresztül hirdetés magasan a leg jobb ár-érték arányú reklámozási mód.

Nyomon követhető. Egyik komoly előnye a webes tartalomközlésnek, hogy közvetlenül mérhető a hatékonysága. Vannak eszközök, amelyekkel számolható, hogy mennyi felhasználó látogatott meg egy oldalt, hányan klikkeltek egy adott linkre, vagy mennyi időt töltöttek az oldalon. Ez nagy segítség abban, hogy a tartalom folyamatosan fejleszthető legyen a hatékonyság növelése érdekében.

Naprakész. Egy weboldal tartalmát bármilyen gyakran, akár percenként, könnyen lehet változtatni, ami azonnal eljut a felhasználókhoz. Így elérhető, hogy a felhasználók mindig aktuális, helyes információkat kapjanak. Ráadásul sok esetben ezt a frissítési folyamatot automatizálni is lehet, ezáltal mindenféle emberi beavatkozás nélkül tud így működni.

Interaktív. A webes tartalom egyik legnagyobb előnye az interaktivitás lehetősége. Egy weboldalon számos interaktív elemet tudunk elhelyezni, amivel a felhasználó könnyebben, hatékonyabban tud hozzáférni a számára fontos információhoz, így növelhető a közlés hatékonysága. Ilyen eszközök a keresők, az oldaltérképek, az áttekinthető menürendszer, az űrlapok, stb.

Önszervező. Az Internetes világ sikerét első sorban az önszerveződésének köszönheti. Itt a felhasználók nem egy statikus tartalmat kapnak és a kommunikáció nem egy irányú. Maguk a felhasználók aktívan részt tudnak venni a tartalom elkészítésében, bővítésében, javításában. Ezáltal sokkal hatékonyabb, magasabb színvonalú információt tudnak előállítani. Ráadásul a felhasználók nem csak a tartalom eredeti szerzőjével tudnak kommunikálni, hanem egymással is kapcsolatot tudnak kialakítani, így a kiindulási tartalmon túllépve, önszervező módon még hasznosabb információhoz juthatnak. Ilyen lehetőségek a levelező listák, fórumok, vagy akár a közösségi oldalak. Nem egy olyan webhely létezik, amely a sikerét pont ennek a lehetőségnek köszönheti, és az oldal nem pusztán az eredeti tartalma miatt népszerű, hanem a magas színvonalú szakmai fóruma, vagy a közösségi kommunikációs lehetősége miatt.