Skip navigation

A színes fényképezés alapjai

Most átugorjuk az ezüst alapú fotográfiát és egyből a digitális technikával fogunk megismerkedni. De előtte meg kell nézni, mitől színes a színes kép, sőt, mitől látjuk színesnek a világot. Mint azt tudjuk, a napból érkező fehér fény felbontható különböző hullámhosszú, azaz különböző színű összetevőkre. Ezt Newton végezte el elsőként, azóta a fizikaórák kedvelt kísérlete.

forrás: wikimedia.org

A kapott színeket elhelyezhetjük körkörösen is. Majd leegyszerűsíthetjük 6 színre, hiszen ezekből a többi kikeverhető.

forrás: wikimedia.org

Az egyszerűsítést tovább folytathatjuk, csökkenthetjük 3-ra, akkor megkapjuk az alapszíneket. Így a kék, a vörös és a zöld alkalmas az összes szín előállítására. Newton persze még nem tudta, de a szemünk is ezt a 3 alapszínt érzékeli. Azonban a felfedezés korszakosságát jelzi, hogy a színes televíziók és a monitorok is ezt a 3 alapszínt érzékelik. Ha összekeverjük ezt a 3 színt, az eredőjük fehér lesz.

forrás: wikimedia.org

Ezt a vörös, zöld és kék színre alapozott színkeverést RGB, vagy más néven additív (összeadó) színkeverésnek nevezzük. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ha ez ilyen jól működik, a nyomtatóban miért nem ilyen színűek a patronok? Azért, mert ott egy másik színkeverést alkalmaznak, a másik 3 alapszínre alapozva. A ciánra, a magentára és a sárga színekre. Ez a CMYK, más néven a szubsztraktív (kivonó) színkeverés, amit a nyomdák és a színes nyomtatók is használnak.Ennek az eredője a fekete.

A színkört ismét megnézve azt látjuk, hogy az RGB színek közül bármelyik kettőt összekeverve a CMYK alapszínét kapjuk, és fordítva is igaz. Azt mondjuk erre, hogy az RGB színrendszer alapszíneihez képest a CMY színek komplementer színek, és ez  fordítva is igaz.

A kérdés azonnal adódik,hogy ha a három szín elég a többi előállításához, miért kell a CMY hármashoz a K, azaz a fekete (black). A válasz, hogy a valóságban mégsem ad elég sötét árnyalatot. Voltak korábban olyan olcsóbb nyomtatók, amelyek a színes nyomtatáshoz csak a 3 színt használták, de az árnyékok meg sem közelítették a valóság sötétségét.

Még egy válasszal adós vagyok. Mitől látjuk a tárgyakat színesnek?  A nap fényéből a tárgyak azt a hullámtartományt verik vissza, amelyik ezt a színt adja. A dologgal most nem foglalkozunk bővebben, majd visszatérünk rá a megvilágításról szóló részben. 

Internetes olvasnivaló