Skip navigation

Alapvető tipográfiai ismeretek, a szövegszerkesztési alapok

A tipográfia görög eredetű szó (tüposz: vert vagy vésett ábra, grafo: írni), ma tágabb értelemben a készülő nyomtatványok szedésformájának a tartalom jellegének és az esztétikai formák figyelembevételével történő kialakítását jelenti.

A tipográfia célja, hogy a szöveg által hordozott információt minél teljesebben, könnyen befogadható módon adjuk át az olvasó számára. Az információ átadása már a figyelem felkeltésével megkezdődik. Például egy jól megtervezett plakát vagy könyvborító már messziről magára vonja az olvasó figyelmét.

Tipográfiai eszközökkel kiemelhetjük a mondanivaló lényegét és egyszerűsíthetünk bonyolultnak tűnő információkat, tagolhatjuk és rendszerezhetjük a tartalmat, ezek által könnyebbé válik a megértés. Megfelelő tipográfiai tervezéssel jelentősen javíthatjuk az olvashatóságot, ami segíti a gyorsabb és kevésbé fárasztó olvasást. És nem utolsósorban a jó tipográfiával egy stílust, arculatot teremthetünk, mely értéket képvisel, és egységet teremt a megjelenés és a tartalom között.