Kompetenciafejlesztési lehetőségek a hon- és népismeret területén
- Kompetenciafejlesztési lehetőségek a hon- és népismeret területén
- Bevezető
- 1. Családtörténet
- A család szerepe és jelentősége az egyén életében
- A családi közösségi emlékezet és az oral history szerepe
- A sodródó hasadék fogalma és szerepe a közösségi emlékezetben
- A családtörténet lehetséges forrásai: oral history, fotók, visszaemlékezések, filmek
- Családtörténeti életútinterjúk részleteinek felhasználása
- Családtörténeti rövidfilmek felhasználásának lehetőségei
- Feladat
- 2. Helytörténet I.
- 3. Helytörténet II.
- 4. Helytörténeti múzeumlátogatás, múzeumpedagógiai foglalkozással
- 5. A nemzeti és egyházi ünnepek, iskolai emléknapok és ezek változásai
- 6. Az életmód változása és tárgyi, írott forrásai
- 7. A társadalmi státusz kulturális csoportképző sajátosságai
- 8. Magyarország nemzetiségei. Rövid történeti áttekintés
- 9. A cigány nép története a rendszerváltásig. A történeti kutatás forrásai, módszerei (levéltári források, jogszabályok, oral history, stb.)
- 10. A cigány identitás etnikai, szociokulturális vonatkozásai. Hagyomány és változás. Lokális és általános jellemzők
- 11. A kulturális sokféleség tradíciói és ezek megjelenési formái napjainkban.
- 12. A multikulturális nevelés – oktatás módszertani sajátosságai eszközei
- 13. Portfólió a kurzus teljesítéséhez
Feladatok
1. Keressen olyan népszokásokat, hagyományokat, melyek több nemzetiség szokásaiban is megjelennek! Válasszon ki egyet, és készítsen szemléletes bemutatót, melyben összehasonlítja ezeket!
2. Válasszon ki egy néphagyományt, ünnepet, szokást szűkebb vagy tágabb környezetében vagy családjában, és a lehető leghosszabb időre visszamenőleg mutassa be ennek változását!