Skip navigation

Ellenőrző kérdéssor

Kérdések

  1. Mi a neohumanizmus?

  2. Mit jelentett a felvilágosult abszolutista uralkodók szótárában a vallási türelem?

  3. Hogyan fordítható magyarra a kifejezés: „Ratio Educationis”?

  4. Mikor jelent meg a két Ratio Educationis?

  5. Melyek voltak II. József legfontosabb tanügyi rendeletei?

  6. Miért volt jelentős az 1790/91-es országgyűlés a protestáns iskolák szempontjából?

  7. Melyek voltak a Művelődésügyi Bizottság által megfogalmazott legfontosabb iskolaügyi alapelvek?

  8. Mivel foglalkoztak a gyerekek az első magyar óvodákban?

  9. Kinek a műve a Flóri könyve? Mi jellemezte a tartalmát?

  10. Milyen tankönyvet írt Tóth Pápai Mihály?

  11. Mit jelentett a gyakorlatban a protestáns tanügyi autonómia?

  12. Ki és hol létesítette az első magyar tannyelvű több évfolyamos tanítóképző intézetet?

  13. Mit tanítottak ebben az intézetben?

  14. Az 1840-es években hol létesítettek még tanítóképző intézeteket Magyarországon?

  15. Az 1848-as törvények szerint miből kellett fedezni az iskolák fenntartási költségeit?

  16. Mi volt a célja Tavasi Lajosnak és az általa vezetett Nevelési Társaságnak?

  17. Mikor zajlott le az első tanítógyűlés (tanácskozmány)?

  18. Sorolja fel az 1848-as Eötvös-féle népoktatási törvényjavaslat jellemzőit!

  19. Mit jelentett a korban a „közös iskola” kifejezés?

  20. Milyen reformgondolatokat tartalmazott az Eötvös-féle „Magyar egyetem alapszabályai” című dokumentum?

  21. Mi jellemezte a magyar népoktatást az 1850-es években? Ki gyakorolta a főfelügyeletet a népiskolák fölött?

  22. Hogyan változott meg Eötvös József koncepciója a népiskolák fenntartásáról 1868-ban 1848-hoz képest?

  23. Hogyan fejlesztette Eötvös a tanítóképzést?

  24. Mi volt az ismétlő iskola?

  25. Mi volt a felsőbb népiskola?

  26. Mi volt a polgári iskola?

  27. Mi volt az iskolaszék?

  28. Mik voltak a „vezérkönyvek”?

  29. Milyen módon segítette Eötvös és a tankönyvbizottság az új népiskolai tankönyvek megjelentetését?

  30. Milyen új szemléltető eszközzel segítették a népiskolai tanítást?

  31. Mi volt Eötvös koncepciója a népiskola tanítási nyelvét illetően, és hogyan változott meg a helyzet halála után?

  32. Mikor vezették be a népiskolai oktatás ingyenességét?

  33. Hogyan alakult a századfordulón a községi és az állami népiskolák aránya?

  34. Általában hányadik elvégzett népiskolai osztály után íratkoztak polgári iskolába a tanulók?

  35. Hány évfolyamos volt a polgári iskola?

  36. Milyen tantárgyakat oktattak a polgáriban?

  37. Hol és kiknek a vezetésével nyitották meg az első polgári iskolai tanítóképző (illetve tanítónőképző) intézetet?

  38. Ismertesse Eötvös koncepcióját a középiskolák átalakításáról?

  39. Mik voltak a görögpótló tárgyak és melyik törvény írta elő bevezetésüket?

  40. Ismertesse Molnár Aladár szerepét a nők számára létesített magasabb iskolák megteremtésében!

  41. Ki volt az a kultuszminiszter aki alőször engedélyezte nők továbbtanulását az egyetemek bizonyos fakultásain?

  42. Mely egyetemi fakultásokon tanulhattak nők?

  43. Mikor született a rendelet, amely lehetővé tette a nők továbbtanulását az egyetemek bizonyos karain?

  44. Ki volt az a – már diplomás – magyar orvosnő, akit csak e rendelet életbe lépése után avattak doktorrá?

  45. Mi volt az ONE?

  46. Milyen témájú vita bontakozott ki a századfordulón a magyar középiskolai képzés tartalmát illetően?

  47. Rajzolja le a századforduló magyar iskolarendszerét, érzékeltetve az egyes főbb intézménytípusok egymásra épülését, és a képzések időtartamát!

  48. Kik voltak a magántanárok?

  49. Ki volt a prorektor?

  50. Mikor jött létre a középiskolai tanárképző intézet? Kinek a nevéhez fűződik létrehozása? Ismertesse az új intézet szerepét a középiskolai tanárképzésben! Ki játszott fontos szerepet a pesti tanárképző megszervezésében, képzési tartalmainak kimunkálásában?

  51. Mire tett kísérletet a középiskolai tanárképző intézet az egyetemi „tanítási szabadság” közepette?

  52. Milyen fakultásokkal és mikor kezdte meg működését a kolozsvári tudományegyetem? Mely fakultás volt ezek közül új a magyar felsőoktatás történetében?

  53. Kinek a nevét vette föl az egyetem?

  54. Ismertesse a kolozsvári egyetem áttelepítésének (expatriálásának) körülményeit!

  55. Mettől meddig volt kultuszminiszter Klebelsberg Kunó?

  56. Mit jelentett Klebelsberg Kunó felfogása szerint az ország konzervatív modernizációja? Miért volt erre szükség?

  57. Mi volt a neonacionalizmus?

  58. Mit jelentett a kultúrfölény programja?

  59. Hogyan segítette Klebelsberg a népművelést?

  60. Milyen módon segítette Klebelsberg az iskolás korú gyerekek sportolását?

  61. Mi volt a levente-mozgalom?

  62. A középiskolai képzés tananyagát tekintve Klebelsberg milyen tartalmi változásokat tartott szükségszerűnek?

  63. Hogyan differenciálta a leányok középiskoláit az 1926. évi 24. törvény? Ismertesse az egyes női középiskola-típusokban oktatott tantárgyakat!

  64. Mi volt a felső kereskedelmi iskola? Adott-e érettségi ez az iskolatípus?

  65. Melyik főiskola nyílt meg 1925-ben?

  66. Mikor született – a magyar felsőoktatás történetében azóta is egyedülálló – törvény a középiskolai tanárok képzéséről és képesítéséről?

  67. Ismertesse e törvény tartalmát!

  68. Kik oktattak a középiskolai tanárképző intézetekben?

  69. Milyen vizsgákat, milyen témakörökből kellett a tanárjelölteknek letenniük a tanárvizsgáló bizottság előtt?

  70. Mit neveztek próbaévnek?

  71. Mi volt az Eötvös Kollégium létrehozásának célja?

  72. Rajzolja le az 1924-1933 közötti időszak magyar iskolarendszerét, érzékeltesse az egyes iskolatípusok egymásra épülését és a képzések időtartamát!

  73. Milyen körülmények között kezdődött el a nyolcosztályos általános iskola bevezetése?

  74. Mi az UNESCO, és milyen céllal hozták létre? Magyarország mióta tagja?

  75. Mikor nyitották meg a nők előtt valamennyi felsőoktatási intézmény kapuját?

  76. Ismertesse a NÉKOSZ jelentőségét! Mikor számolták fel adminisztratív úton a népi kollégiumokat?

  77. Milyen szerzők művei jelentettek ideológiai, pedagógialeméleti hátteret az ötvenes évek általános iskolai pedagógiájának kidolgozásához?

  78. Mit jelentett a „lemorzsolódás elleni harc” az 1950-es években?

  79. Mik voltak a szakérettségis tanfolyamok?

  80. Mikor vezették be az orosz nyelv kötelező oktatását?

  81. Milyen iskolatípus volt a technikum?

  82. Milyen célkitűzés fogalmazódott meg az 1950-ben kiadott gimnáziumi tantervekben?

  83. Mi volt a gimnáziumi „politechnikai képzés” lényege, és mi indokolta bevezetését?

  84. Milyen kritériumoknak kellett megfelelniük 1952-től az egyetemekre, főiskolákra felvételiző fiataloknak?

  85. Mik voltak a szaktanítói tanfolyamok?

  86. Mikor és hol létesítettek pedagógiai főiskolákat? Milyen korábbi intézménytípust váltottak fel a pedagógiai főiskolák?

  87. Milyen módszerekkel biztosították az oktatásügy irányítói a munkás- és parasztszármazású fiatalok 50%-ának felsőoktatásba való bekerülését?

  88. Milyen erőfeszítéseket tettek a „szocialista” iskola hibáinak kiküszöbölésére?

  89. Mikor és hol hozták létre az első felsőfokú tanítóképző intézeteket?

  90. Mikor váltak főiskolává a felsőfokú tanítóképző intézetek?

  91. Mikor és hol jöttek létre a felsőfokú óvónőképző intézetek?

  92. Mikor alakultak át a felsőfokú óvónőképző intézetek óvóképző főiskolákká?

  93. Mikor és milyen intézménytípusból alakultak ki a tanárképző főiskolák?

  94. Mi jellemezte az általános iskola fejlesztését-fejlődését a hatvanas években?

  95. Mi az 5+1-es rendszer?

  96. Jellemezze az 1972-es oktatáspolitikai párthatározatot! Kik vettek részt az előkészítésben?

  97. Milyen oktatáselméleti kutatások és fejlesztő munkálatok élénkültek fel a hatvanas-hetvenes években?

  98. Milyen új tartalmakat és módszereket hozott az iskolai oktatásba a Gáspár László-féle szentlőrinci-sarkadi iskolakísérlet és alternatív pedagógia, valamint a Zsolnai-módszer?

  99. Soroljon fel néhány alternatív pedagógiai programot!

  1. Melyik törvény tette lehetővé az egyházak számára ismét az iskolafenntartást?