Skip navigation

11.4. Alakzatok kerülete, területe, testek térfogata, felszíne

Az alakzatokkal kapcsolatos számítási feladatok legnagyobb buktatója a képletek használata. Azok a gyerekek, akik számára ezek a mennyiségek csak különböző képleteket jelentenek, a legváltozatosabb módon fogják összekeverni ezeket. Ezért a feladatok tanításának nem a képlethasználat a célja, hanem a kerület, terület, térfogat, felszín fogalmának a mélyítése. Ezt sok tevékenységgel, és hétköznapi példával érhetjük el. A vizuális képességek fejlesztését is szolgálja, ha darabolások, összerakások, kiegészítések segítségével határozzuk meg a kerületet, területet, térfogatot, felszínt.

Az alakzatok darabolását lehet gyakorolni a Tangram játékkal, amelyet például az alábbi címen lehet játszani:

 http://www.umapalata.com/design_en/games/AZartSM.asp?file=AZartSM.swf

A mennyiségek becslése gyakorolható az alábbi címen (több hasonló játék található a Geomatech tananyagok között)

http://tananyag.geomatech.hu/b/506631#material/154676

Az alábbi oldalon ötszög összerakásával gyakorolható az alakzatok többféle felbontása:

http://tananyag.geomatech.hu/b/507983#material/785513