Skip navigation

7.1. Egyenes arányosság, fordított arányosság, arány

Az egyenes arányosság az alapja azoknak a 2. osztályos feladatoknak, amelyeket a szorzás bevezetésére, gyakorlására adunk a gyerekeknek. Például, ha egy csomagban 5 darab retek van, akkor 4 csomagban 4 · 5 darab retek van. Így ha a szorzásra sok szöveges feladatot adunk, azzal jól megalapozzuk az egyenes arányosság fogalmát is.

Az egyenes arányosság meghatározása:

Két változó mennyiséget egyenesen arányosnak nevezünk, ha ahányszorosára változik az egyik mennyiség, ugyanannyiszorosára változik a másik mennyiség.

6. osztályban a nehézséget az jelenti, hogy itt már a mennyiség nem csak természetes számszorosára, hanem törtszámszorosára is változhat. Ezért fontos, hogy mire ide érünk, a törtek szorzásával tisztában legyenek a gyerekek.

Az egyenes arányosság tulajdonsága, ami lehetne definíció is, a következő:

Ha két változó mennyiség között egyenes arányosság van, akkor összetartozó értékeik hányadosa állandó. (6. osztályosok számára szemléletesebb, jobban érthető a másik definíció.)

Jellemző példa a termékek ára, ahol ez a hányados az egységár. Az egyenesvonalú egyenletes mozgásnál az út és az idő egyenesen arányos, és az állandó hányados a sebesség.

Ha az egyenesen arányos mennyiségeket koordináta rendszerben ábrázoljuk, akkor az összetartozó értékeknek megfelelő pontok egy, az origón áthaladó  egyenesen vannak.

A feladatok megoldásánál rendszerint a mennyiségek természetéből fakad, hogy köztük egyenes arányosság van, és ezt alkalmazva kereshetjük meg az összetartozó értékeket az egyenes arányosság definíciója alapján. Ezért fontos, hogy mutassunk a gyerekeknek egyenesen arányos és nem egyenesen arányos mennyiségeket.

 

Két változó mennyiséget fordítottan arányosnak nevezünk, ha ahányszorosára változik az egyik mennyiség, ugyanannyiad részére változik a másik mennyiség.

A fordított arányosság alkalmazására tipikus feladat a mértékegységváltás.

Példa:

Ha az osztály farsangra készült szörpöt 2 dl-es poharakba töltjük, akkor 30 pohár lesz tele. Hány pohár lesz tele, ha a másfél dl-es poharakba töltjük a szörpöt.

Megoldás:

Egy pohár űrtartalma, és a poharak száma fordítottan arányos. A pohár űrtartalma -szeresére változott, akkor a poharak száma: 30 : =-re változik. 

Másképp:

A gyerekek természetes gondolkodással kikerülhetik a fordított arányosság alkalmazását:

30 darab 2 dl-es pohárba 30 · 2 = 60 dl szörp fér. Ha ezt a 60 dl szörpöt másfél dl-es poharakba töltjük, akkor  pohár lesz tele.

A példa is mutatja a fordított arányosság tulajdonságát:

Ha két változó mennyiség fordítottan arányos, akkor összetartozó értékeik szorzata állandó.

Az összetartozó értékeknek megfelelő pontokat koordináta-rendszerben ábrázolva a pontok egy hiperbola egyik ágára esnek.

 

Két szám arányának a két szám hányadosát nevezzük. Így a két szám hányadosát felírhatjuk törtszám és arány alakjában is. 

 Ez alapján magyarázhatjuk az arány tulajdonságait.

Az egyenes arányosság az arány kifejezéssel azt jelenti, hogy a két mennyiség aránya állandó.

Az arány, az arányos osztás olyankor jelent rémítő nehézséget a gyerekeknek, ha formálisan tanulják. Következtetéssel, szakaszok rajzolásával, gondolkodva a feladatok megoldása érthetővé válik. Feltétlen gyakoroljunk a hétköznapi életben előforduló arányokkal kapcsolatos feladatokat, például a térkép méretarányát!