Kérdések és feladatok
Kérdések
Mutassa be a filantropizmus mint pedagógiai áramlat lényegét!
Mutassa be Campe gondolatait a nőnevelésről!
Ki volt Karoline Rudolphi?
Mi volt leánynevelő intézetének pedagógiai programja?
Mutassa be a két neohumanista írónő, Amalia Holst és Betty Gleim irodalmi munkásságának pedagógiai vetületét!
Mi Amalia Holst véleménye Hippel írásairól?
Milyen tartalmú vélemények fogalmazódtak meg a 19. század folyamán a házi versus nyilvános nőnevelés diskurzus témakörében?
Hogyan jelentkezik az anyai nevelés professzionalizációjára való törekvés Amalia Holst szövegeiben?
Mutassa be Amalia Holst női műveltség-eszményét!
Ismertesse Betty Gleim nőnevelési gondolatait, és vesse össze Amalia Holst koncepciójával!
Milyen okokra vezeti vissza Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher a nők alárendelt társadalmi szerepét?
Mutassa be Schleiermacher nőnevelési programjának újszerű vonásait!
Mutassa be az 1700-as 1800-as évek fordulójának Magyarországán uralkodó nőkép jellemző vonásait!
Ismertesse a nőkről, helyzetükről, nevelésükről folytatott korabeli magyar társadalmi vita érveit és ellenérveit!
Hogyan polarizálódtak a vélemények a vita sodrában?
Ismertesse Fáy András nőképét, nőnevelési elképzeléseit, gyakorlati nőnevelő tevékenységét+
Mutassa be ennek az elképzelésnek a paradox és atavisztikus elemeit!
Mit jelent a kifejezés: „juris aequalitas inter sexum et sexum”?
Ismertesse Brunszvik Teréz Fáy András koncepcióját vitató véleményét!
Mutassa be Brunszvik Teréz nőnevelési programjának radikálisan új elemeit!
Ismertesse a 19. század első felében hazánkban működő nőnevelő intézetek sajátosságait!
Hogyan alakult az iskolai keretek között folyó lányoktatás helyzete a 19. század során Magyarországon?
Mutassa be Zirzen Janka pedagógiai tevékenységét!
Ismertesse a 19. század végének Magyarországán a nők középszintű oktatásáért és a női középiskoláért folytatott szakmai-társadalmi mozgalom eredményeit!
Ismertesse Hugonnai Vilma harcát Svájcban megszerzett orvosi diplomájának honosításáért!
Milyen társadalmi mozgalom bontakozott ki a századfordulón a nők felsőfokú oktatásáért?
Mi volt az magyarországi egyetemek álláspontja a nők felvételét és felsőfokú tanulmányait illetően?