Kérdések és feladatok
Kérdések
Mutassa be a női szerepek, illetve a középosztálybeli nőkkel szemben támasztott elvárások alakulását a 19. század végére!
Mi volt a női emancipációs mozgalmak célja?
Mit jelent a „suffrage” szó?
Milyen értékekkel ruházta fel a közgondolkodás az ideális nőt?
Mi volt a női hármas szerepkör (szerep-triád)?
Milyen módon idealizálták az eszményi nőt a 19. század végétől a különféle médiumokban?
Hogyan formálódtak át a női szerepek az első világháború során?
Ki volt Edith Cavell?
Hogyan alakultak át a női szerepek a háború szélsőséges élethelyzeteiben, például a csatatéren?
Milyen új női szerepkör alakult ki a hátországban, az ún. „homefront”-on?
Hogyan heroizálták a korabeli médiumokban a fronton és a hátországban életeket mentő ápolónő allegorikus alakját?
Mi volt a női segédhadtest?
Milyen lehetőségek nyíltak meg az első és második világháború alatt a hátországban, a férfiak többségének távollétében?
Milyen női szerep-sztereotípiákat közvetített a háborúk évei alatt a sajtó?
Mit jelent a „maszkulinizáció” kifejezés? Milyen értelemben használták az áltudományos művek szerzői?
Kik voltak a „munitionette”-ek?
Mit jelent a nők munkába állásával kapcsolatos korabeli kifejezés: „only for the duration”?
Milyen volt a háború évei alatt megszülető új, „modern nő” („flapper”, „femme nouvelle”) típusa?
Mit történet a háborúk befejezése után a hadiüzemekben dolgozó nőkkel?
Jellemezze az alábbi ideáltipikus szerep-konstruktumot: „a házi tűzhely papnője”!
Milyen értelemben emelték erkölcsi piedesztálra a két világháború közötti nyilvánosság közbeszédében a női nemet?
Milyen új nevelési attitűdök és szokások gyökereztek meg a két világháború közötti évtizedekben?
Ismertesse John Broadus Watson gyermekképét, és nevelési elveit!
Mit jelent a kifejezés: „pajtásházasság”?
Hogyan alakult a párok átlagéletkora a házasságkötés alkalmakor a huszadik század első felében?
Milyen radikális átrendeződést eredményező tendencia ment végbe a lányok felsőfokú tanulmányai terén?
Hogyan jelentek meg a Taylor-féle munkaszervezés elvei a fejlett nyugati országok háztartásaiban?
Milyen volt a taylorizmus elterjedésének dinamikája a nyugat európai háztartások gépesítésének tükrében?
Hogyan alakult át a családon belüli szereposztás a nyugat-európai középosztálybeli családokban?
Mutassa be a két világháború közötti Magyarországon kialakult nőképet és női szerepeket!
Hogyan hangsúlyozták a nők egyenjogúságukat az öltözködés terén a Tanácsköztársaság ideje alatt?
Milyen (új)konzervatív (neobarokk) fordulat zajlott le a húszas évek Magyarországán a nemi szerep-repertoár alakulásában?
Szerb Antal a „neobiedermeier” stílus kifejezést használja a korszak jellemzésére. Miért?
Hogyan alakult a nőkép és a társadalmilag elvárt női szerep-repertoár ebben a neobiedermeier korszakban?
Milyen „gyanakvó attitűdre” épülő előítéletek fogalmazódtak meg a társadalmi diskurzusokban a kenyérkereső munkát vállaló nőkkel szemben?
Mely foglalkozásokat, munkaköröket vélte a kor közgondolkodása nőknek való „női munkakörnek”?
Mit jelent a szó: „feminizálódás”.
Mely foglalkozásokon volt tetten érhető a feminizálódás?
Hogyan volt tetten érhető a két háború közti Magyarországon a nők kiszorítása a kenyérkereső munka világából?
Milyen volt a magyarországi szalonkultúra?
Mutassa be a két világháború közötti magyar női középiskolák rendszerének kialakulását és átformálódását!
Mely pályák voltak népszerűek a nők körében?
Mutassa be Karády Viktor és Walter Csilla kutatásai alapján a szegedi polgári iskolai tanárképző főiskola rekrutációs bázisának alakulását 1928-tól kezdve! Milyen társadalmi karrierlehetőséget teremtett ez az intézmény a középosztálybeli és alsó középosztálybeli leányok számára?
Mutassa be a nőhallgatók számarányának alakulását a tudományegyetemeken és a pedagógusképző intézményekben!
Mi volt Klebelsberg Kunó kultuszminiszter álláspontja a nők egyetemi emancipációjával kapcsolatban?
Mutassa be a nőkről kialakított társadalmi kép változásait a második világháború utáni Európában és az Egyesült Államokban!
Melyek lettek a „feminizált” munkakörök?
Hogyan alakult a gyermeket vállaló nők, a kisgyermekes anyák munkába állásának esélye?
Hogyan alakult a nők részvétele a felsőoktatásban a második világháború után?
Mi volt ennek a következménye a nőkép, a nők társadalmi státusza és az emancipáció terén?
A felsőoktatásban kínált mely szakokat részesítették előnyben a nők és melyeket a férfiak? Hogyan alakult a szakpreferencia az évtizedek során?
Mi volt a „baby boom”? Jellemezze! Mi volt a hatása a gyermekképre?
Mi volt az oka a nyolcvanas években bekövetkezett gyermekvállalási kedv-csökkenésnek?
Milyen volt a „dolgozó nő” típusa a második világháború utáni Magyarországon?
Milyen jogi kereteket teremtett a nők egyenjogúságának megteremtéséhez az 1949. évi alkotmány?
Mutassa be a magyar iskolaszerkezet átalakulásának folyamatát a második világháború után!
Milyen idejétmúlt, atavisztikus elképzelések éltek tovább a női szerepek tartalmát illetően a második világháború után? Ismertesse ezzel kapcsolatban Gőnyei Antal véleményét!
Mikor vezették be hazánkban a koedukációt, és mi volt e lépés pedagógiai jelentősége?
Milyen módon zajlott le a lányok középiskolai továbbtanulásának expanziója?
Kik voltak a traktoroslányok?
Milyen „aszexuális” szakmák képe alakult ki a pártideológia nyomán a korai ötvenes évek magyarországi köztudatában?
Milyen nemi szerep-elvárásokat közvetítettek az általános iskolai tankönyvek?
Milyen a nőhallgatók aránya a magyar felsőoktatásban?
Milyen a nők státusza és milyenek az előrehaladás lehetőségei a magyar felsőoktatásban és a tudományos életben?