5. Tanulási stílus és stratégia
Tanulási stratégia fogalma: tanulásra vonatkozó tervek, elhatározások rendszere, amelyekre jellemző a célorientáltság, egy szisztematikus elrendeződése az elsajátítandó tananyagnak. Tartalmazza az információgyűjtést, az információk feldolgozását, tárolását és szükség szerinti előhívását (Balogh, 2006).
A hatékony tanulási folyamat alapvető feltétele, hogy a diákok a helyzetnek és a tanulási céloknak megfelelően tudják alakítani, formálni tanulási stratégiájukat. A tanulás folyamat taktikai lépések sorozatán keresztül valósul meg, melyek egymásra épülnek, összekapcsolódnak és alakítják a tanulási folyamatot egészét.
A megfigyelések sokszor azt bizonyítják, hogy a legnagyobb probléma, hogy a diákok nem használnak vagy nem megfelelő stratégiákat használnak, valamint nem tudják, hogyan tudnák hatékonyabbá tenni a tanulási folyamatukat.
Balogh László (2006) szerint a következő problémák fordulnak elő, ami miatt nem használnak tanulási stratégiákat a diákok:
- Hiányos monitorozás: gyakran észre se veszik, hogy nem hatékonyak a használt módszereik. a tanulási folyamat után az az illúziójuk, hogy értik és tudják az anyagot, azonban a számonkérésnél meglepődnek. Véleménye szerint itt lenne az önszabályozó tanulásnak és a metakogníciónak jelentősége.
Az önszabályozó tanulásról ebben a könyvben olvashat részletesebben: http://bookline.hu/szerzo/d--molnar-eva/12779109
- Primitív rutinok használata, melyek nem segítik, hanem gátolják a folyamatot. Fontosak a rutinok a tanulási folyamatban, de gátolhatja a rugalmas gondolkodást, a kreatív ötleteket, és az újfajta szemléletváltást.
- Transzfer hiánya: nehezen tudják alkalmazni az elsajátított stratégiákat új szituációkban
- Csekély tudásalap: nincsen elég ismerete az adott területről, vagy nem tudja, mennyi időt kell bizonyos dolgok elsajátítására szánni, vagy nincsen tisztában azzal, hogy milyen típusú feladatra készül.
- Tantermi célok, attribúciók és személyiségjellemzők: megfigyelhetjük, hogy akinek van célja a tanulással, inkább használ stratégiákat, kedveli a kihívást jelentő feladatokat, és hisz abban, hogy a siker és az erőfeszítés összefügg. Meghatározó még az is, hogy mennyire érzi úgy a diák, hogy ő tehet valamit azért, hogy jobban tudjon tanulni. Természetesen fontos tényezők még a figyelmi koncentráció mértéke, a kitartás, a pontosság és az önreflexió.
Feladat
Gondolja végig az egyes nehézségek esetén, hogyan lehetne ezeket az oktatási folyamatban csökkenteni!
Kozéki és Entwistle (1986) háromféle tanulási stratégiát azonosított. Ezek a következőek:
Mélyreható tanulási stratégia: dolgok megértésére törekszik, összefüggések megragadása, rendszerszemlélet jellemzi.
Szervezett tanulás: rendszeresség, jó munkaszervezés jellemzi.
Mechanikus tanulás: részletek megjegyzése, összefüggések feltárása nem jellemző, rövidtávú felidézés a cél.
Feladat
A következőkben elemi tanulási technikákat olvashat. Válassza ki ezek közül, hogy melyek jellemzik leginkább az Ön tanulási stratégiáját!
|
IGEN |
NEM |
szöveg hangos elolvasása |
|
|
néma olvasás |
|
|
elolvasott szöveg elmondása |
|
|
elmondás más személynek |
|
|
ismétlés |
|
|
beszélgetés társakkal a tanult anyagról |
|
|
áttekintés (főbb címek, fejezetek, bekezdések, tartalomjegyzék) |
|
|
kulcsfogalmak kiírása |
|
|
kulcsfogalmak definíciója |
|
|
jegyzetelés |
|
|
tanári vázlat értelmezése |
|
|
összefoglaló készítése |
|
|
fogalmak közötti kapcsolatok keresése |
|
|
kérdések feltevése |
|
|
ábra készítése |
|
|
Bonyolultabb tanulási stratégiák
SQ4R módszer (Thomas és Robinson 1972, idézi Szitó, 2005)
- Scan: előzetes áttekintés
- Query: kérdések alkotása
- Read: elolvasás
- Reflect: átgondolás
- Recite: felidézés
- Review: ismétlő áttekintés
- Letapogatás, előzetes áttekintés: A szöveg egészének letapogatása annak megállapítása, hogy mi az, ami ebből ismert és mi az, ami ismeretlen. A letapogatás eredményeként átfogó összkép alakul ki a megtanulandó tartalomról.
- A kérdések megalkotása: A tananyagként megfogalmazott szövegek általában kijelentő mondatokat, leírásokat, magyarázatokat tartalmaznak. A kérdések segítségével passzív befogadóból aktív befogadóvá válik az olvasó.
- A szöveg alapos elolvasása
- Az információk átgondolása: célja a megértés. Az átgondolás eredményeként látja meg a tanuló azokat az összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy elhelyezze a frissen szerzett ismereteit a már meglévők rendszerében.
- Felidézés: az átgondolás során esetleg felvetődött kérdésekre adott válaszokat idézi fel a tanuló. Ezáltal ismétlés jellegűen végighalad a részleteken, és ellenőrzi saját tanulása hatékonyságát.
- Ismétlő áttekintés: még egyszer áttekinti a tanuló a tartalmak logikai rendszerét, az egyes szerkezeti részek főbb csomópontjait.
MURDER-program (Dansereau, 1979)
Főiskolások részére hozták létre fejlesztő programjukat. Lépései a következőek:
- Mood: Hangulatteremtés: kialakítjuk a megfelelő motivációt, felkészülünk a feldolgozásra. Fontos a célkitűzés, időbeosztás és figyelemösszpontosítás.
- Understanding: Megértés: kiemeljük azokat a részeket, amelyek nem világosak, az ismeretlen szavakhoz szinonímákat keresünk.
- Recalling: Visszahívás. Az új anyag előhívásának három módja lehetséges:
- Parafrazeálás: saját szavainkkal ismételjük el az anyagot
- Hálóalkotás: logikai kapcsolatot keresünk az új anyagban
- Kulcsfogalmak elemzése: kiemeljük a lényeges információkat
- Digest: „Emésztés”, feldolgozás
- Expanding: Kiterjesztés: kérdéseket fogalmazunk meg az anyaggal kapcsolatban, elképzeljük hogyan folytatódna a történet, mit kérdeznénk a szerzőtől.
- Reviewing: Áttekintés, ismétlés
Tanulási stratégiák fejlesztése (Szitó, 2005)
A fejlesztés során két alapvető irányt lehet meghatározni. A közvetlen fejlesztés során megtanítjuk a tanulónak azokat a tanulási alaptechnikákat, melyek hiányoznak repertoárjából (pl.: hogyan kell kulcsfogalmakat kiemelni, jegyzetelni, ábrát készíteni, lényeget kiemelni). A közvetett fejlesztés során pedig azokat az értelmi képességeket fejlesztjük, melyek kapcsolatban állnak a tanulással (pl.: figyelem, emlékezet, megértés, problémamegoldó gondolkodás).
A tanulási stratégiák fejlesztése során hangsúlyt fektethetünk a meghallgatási és a tervezési készségek fejlesztésére is. A meghallgatási készségek fejlesztése azért fontos, mert lényeges támpontokat adni, információkat gyűjteni ahhoz, hogyan lehet egy szóbeli anyagból kiemelni a lényeget, fokozhatja az egymásra figyelést, és segítheti a zavaró ingerek kiküszöbölését. A tervezési készségeknek pedig az önismeret, az időgazdálkodás és a tudatos koncentráció szempontjából van jelentősége. A következőben néhány feladatot olvashat, melyekkel ezen készségek fejleszthetők.
Feladat
Meghallgatási készségek fejlesztése
Kérje meg a csoporttársát (barátját), hogy meséljen egy számára jelentős eseményről 5 percig! Az Ön feladata, hogy minél pontosabban visszaadja az elhangzottakat!
Feladat
Tervezési készségek
Készítsen egy időmérleget az iskolán kívüli idő eltöltéséről! Tervezze meg, hogy a következő vizsgájára, hogyan, milyen időbeosztással fog tanulni.
A tanítási módnak is lehetnek különböző formái, stílusa. Tanárként fontos azzal tisztában lenni, hogy melyik tanítási stílust használjuk leggyakrabban, mivel kimutatható, hogy a tanítási stílusok kombinálása, és tantárgyi követelményekhez való igazítása segíthet a diákoknak a megértésben, és elsajátításban.
Feladat
Tanulással kapcsolatos önismeret fejlesztése
Töltse ki az utolsó fejezetben található tanítási stílus kérdőívet, és vizsgálja meg, hogy melyik tanítási stílus jellemző Önre a leginkább!
Feladat
Gondolja végig eddigi tanulási sikereit és kudarcait! Próbálja meg felidézni azokat a tényezőket, melyek felelősek lehettek sikereiben és kudarcaiban!
A tanulási stratégiák fejlesztésének módszereiről még bővebben olvashat itt:
Tanulási stílus
Tanulási stílus fogalma: az egyén által előnyben részesített külső és belső feltételek, amelyek közt a tanulás végbemegy.
A következő táblázat bemutatja a leggyakoribb tanulási stílusokat (Lappints, 2002):
A stílusok felosztása |
A stílus megnevezése |
Jellemzők |
1. Érzékleti modalitások alapján: |
Vizuális |
Látási dominancia |
Auditív |
Hallási dominancia |
|
Taktilis-kinesztetikus |
Tapintási és mozgási dominancia |
|
Vegyes |
Nincs dominancia |
|
2. A feladatmegoldás módja alapján |
Reflektív |
A válaszokat gondosan mérlegelő tanuló |
Impulzív |
Gyors, sokszor pontatlan nem átgondolt válaszadás |
|
3. Irányítás módja alapján |
Szukcesszív |
Az apró lépéseket tartalmazó irányítást szereti |
Szimultán |
Összetettebb feladatokat kedveli, egyidejűleg többféle információt is képes kezelni. |
|
4. Társas környezet |
Egyéni tanulás |
Zavarják a környezet ingerei, inkább a csendet, nyugalmat kedveli |
Társas tanulás |
Kedveli a társak jelenlétét, tanulás során azt igénybe is veszi |
Önellenőrző kérdések
- Mit nevezünk tanulási stratégiának?
- Milyen problémák fordulhatnak elő a tanulási stratégiák alkalmazása során?
- Hogyan lehet fejleszteni a tanulási stratégiákat?
- Mutasson be részletesen egy tanulási stratégiát!
- Hogyan lehet csoportosítani a tanulási stílusokat?
Felhasznált irodalom
- Balogh, L. (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis, Budapest.
- Dansereau, D. (1978): The development of a learning strategies curriculum. In: Learning strategies (ed. O’Neil), Academic Press, Inc., New York, 1-29.
- Kozéki, B. és Entwistle, N. J. (1986): Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia, 2. sz. 271–292.
- Lappints, Á. (2002): Tanuláspedagógia. A tanulás tanításának alapjai. Comenius, Budapest.
- Szitó, I.(2005): A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia 2., Budapest, ELTE.