Tehetséggondozó teszt tanítóknak, tanároknak
Tehetséges tehetséggondozó Ön?
A kérdőív lehetőséget nyújt, hogy felmérje, mint pedagógus, mennyit tesz
diákjai fejlődéséért, mennyire hatékony tehetséggondozó? Feladata, hogy minél őszintébben, önbecsapás nélkül jelölje be azokat a kérdéseket, amelyekre határozottan igennel válaszolna. Természetesen az igen válasz nem azt jelenti, hogy mindig, minden helyzetben képes azt
a viselkedést mutatni, hanem azt, hogy az általában jellemző önre.
Kérdőív
- Diákjai kérdéseire türelemmel és jó humorral szokott válaszolni?
- Olyan válaszokat ad diákjai kérdéseire, amelyek további tanulásra kutatásra késztetik őket?
- Fejleszti diákjai társas-szociális képességeit ugyanolyan gonddal, mint szellemi képességeit?
- Segíti tehetséges diákjait a különböző intelligenciaszintű gyerekkel való együttműködés megtanulásában?
- Elkerüli tehetséges tanulójának társaival való összehasonlítását?
- Kimutatja diákjának, hogy nemcsak az eszéért, hanem önmagáért
is fontos? - Ésszerű viselkedési követelményeket állít fel, és megfigyeli
megfelelését? - Megpróbál lehetőséget adni diákjainak önálló döntések meghozatalára, és azok következményeinek értékelésére?
- Megpróbál rendszeresen keresni valami különleges dicsérnivalót diákjai munkájában?
- Ad olyan anyagokat - könyveket, játékokat, rejtvényeket – diákjainak, amelyek kihívást jelentenek számukra, amelyek megmozgatják képzeletüket?
- Segít tanulóinak értékes könyvek, televízió-műsorok, internetoldalak kiválasztásában?
- Érdeklik önt diákjainak hobbijai, szabadidős tevékenységei?
- Segít tanulóinak megtalálni azokat a helyeket, ahol érdeklődésüknek megfelelően foglalkozhatnak valamilyen témával?
- Ad lehetőséget tanulóinak, hogy munkáikat kisebb-nagyobb közönség előtt bemutathassák?
- Elfogadja, hogy tehetséges diákjai önnél többet tudnak bizonyos területeken?
- Elviszi diákjait múzeumokba, kiállításokra, könyvtárakba vagy színházba?
- Szervez iskolán kívüli szakmai programokat tanulóinak?
- Megengedi tanulóinak, hogy kísérletezzenek?
- Megtanítja diákjait tanulási módszereik fejlesztésére?
- Elfogadja diákjainak szokatlan megoldásait is?
- Biztosít diákjainak növekvő felelősségtudatuknak megfelelően egyre nagyobb függetlenséget?
- Igyekszik szélesíteni tanulói érdeklődési körét?
- Sikerül elkerülnie az intellektuális teljesítmény túlhangsúlyozását?
- Elkerüli tehetséges diákjainak versenyekkel és egyéb megmérettetésekkel történő túlhajszolását?
- Ellenáll a kísértésnek, hogy hencegjen tehetséges tanulójával?
- El tudja fogadni, hogy a tehetséges diák sem teljesít mindig jól?
- Megtanítja diákjainak, hogy képességeiket az emberiség javára
hasznosítsák? - Bátorítja diákjait gondolataik jegyzetfüzetben, vázlatfüzetben vagy
naplóban történő megörökítésére? - Igyekszik tehetséges diákjait magas oktatási, pályaválasztási célok
felé irányítani? - Igyekszik minél több hivatásbeli lehetőséget megmutatni tanulóinak?
- Igyekszik diákjai képességeinek és személyiségének megfelelő
továbbtanulási lehetőségeket keresni? - Folyamatos kapcsolatot tart fenn tanulói szüleivel?
- Megengedi diákjainak, hogy néha elmélkedéssel, ábrándozással töltsék a tanórát?
- Érdekli az, amivel diákjai az iskolán kívül foglalkoznak?
- Lehet diákjainak az önétől eltérő véleménye fontos dolgokban?
- Szokott a tanórákon rendszeresen játszani a diákokkal?
- Viselkedése, véleményének kinyilvánítása azt a mintát nyújtja-e diákjainak, amelyet szeretne, ha követnének?
- Úgy beszél-e, ahogy szeretné, hogy diákjai beszélnének?
- Ambiciózusnak tartja magát?
- Ha akadályokba ütközik, képes rugalmasan alternatív megoldásokat találni?
35 pont felett: Ilyen pedagógus nincs is, ha mégis van, elég fárasztó lehet.
34-25 pont: Éppen megfelelő szinten nyújt segítséget diákjainak. Érdemes megnéznie, mik azok a területek, ahol még tudna esetleg tenni valamit, ha szükségesnek érzi.
24-15 pont: Diákjainak valamivel több odafigyelésre van szüksége. Keresse ki azokat a pontokat, amelyek esetleg még beleférnének idejébe és energiájába.
Forrás:
- Gyarmathy É. (2012): A tehetség háttere és gondozásának gyakorlata. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 238 - 240.