Tanulási stílus
Tanulási stílus kérdőív
Olvasd el figyelmesen az alábbi mondatokat! Döntsd el, hogy az öt válasz közül melyik jellemző rád, és azt a számot karikázd be!
1 = |
nem jellemző rád |
2 = |
inkább nem jellemző rád, mint igen |
3 = |
nem tudod eldönteni, talán igen is, nem is |
4 = |
inkább jellemző rád, mint nem |
5 = |
igen, jellemző rád |
A 3-as választ lehetőleg ritkán használd, csak akkor, ha semmiképpen nem tudsz dönteni!
Jó munkát kívánok!
1. Ha látom és hallom is a megtanulandó szöveget, nagyon könnyen megjegyzem. |
5 4 3 2 1 |
2. Hangosan szoktam elolvasni a tanagyag szövegét, amikor felkészülök. |
5 4 3 2 1 |
3. Szívesebben tanulok az osztálytársammal vagy a barátommal, barátnőmmel, mint egyedül. |
5 4 3 2 1 |
4. Nagyon hasznos számomra, ha a tanár ábrákat mutat be a táblán vagy az írásvetítőn. |
5 4 3 2 1 |
5. Ha ábrát készítek, jobban megértem a leckét, mintha csak olvasom. |
5 4 3 2 1 |
6. Jól tudok úgy tanulni, hogy csupán némán olvasva átveszem a leckét. |
5 4 3 2 1 |
7. Szívesebben töltöm az időt rajzolással, festéssel, mint sportolással, vagy testmozgást igénylő játékkal. |
5 4 3 2 1 |
8. Gyakran előfordul, hogy szóban elismétlem, „felmondom” magamnak a leckét. |
5 4 3 2 1 |
9. Ha leírom magamnak azt a szöveget, amit meg kell tanulnom, akkor könnyebben megjegyzem, mintha csak látom vagy hallom. |
5 4 3 2 1 |
10. Nem szeretem azokat a feladatokat, amelyeken törnöm kell a fejem. |
5 4 3 2 1 |
11. Nyugtalanít, ha tanulás közben csend van körülöttem. |
5 4 3 2 1 |
12. Jobban kedvelem azokat a feladatokat, ahol kézzelfogható dolgokkal, tárgyakkal kell foglalkozni, mint ahol csak rajzok, ábrák, szövegek vannak. |
5 4 3 2 1 |
13. Jobban megy nekem az olyan feladat, ahol valamilyen mozdulatot kell megtanulnom, mint ahol szöveget kell megérteni. |
5 4 3 2 1 |
14. Jobb, ha a tanár magyarázatát meghallgatom, mintha könyvből kellene megtanulni az anyagot. |
5 4 3 2 1 |
15. A szabályokat szóról szóra „bevágom”. |
5 4 3 2 1 |
16. Ha ábrát készítek magamnak, jobban megértem a leckét, mintha más által készített rajzot nézegetnék. |
5 4 3 2 1 |
17. Amikor a tanár felszólít és kérdez tőlem valamit, gyakran előbb válaszolok, minthogy át tudnám gondolni, mit is mondok. |
5 4 3 2 1 |
18. Szeretem, ha kikérdezik tőlem, amit megtanultam. |
5 4 3 2 1 |
19. Ha vannak képek, ábrák a könyvben, könnyebb a tanulás. |
5 4 3 2 1 |
20. Ha megbeszélem valakivel a tananyagot, akkor hamarabb megtanulom. |
5 4 3 2 1 |
21. Teljesen csendben tudok csak tanulni. |
5 4 3 2 1 |
22. Amikor új dolgokat tanulok, jobban szeretem, ha bemutatják, mit kell csinálnom, mintha szóban elmondják, mit kell tennem. |
5 4 3 2 1 |
23. Ha valaki szóban elmondja nekem a leckét, sokkal könnyebben megértem, mintha egyszerűen csak elolvasom. |
5 4 3 2 1 |
24. Egyedül szeretek tanulni. |
5 4 3 2 1 |
25. Tanulás közben nagyon zavaró, ha beszélgetnek körülöttem. |
5 4 3 2 1 |
26. Akkor tanulok könnyen, ha közben szól a rádió vagy a magnó. |
5 4 3 2 1 |
27. Akkor vagyok biztos magamban, ha szóról szóra megtanulom a leckét. |
5 4 3 2 1 |
28. Gyakran előfordul, hogy megtalálom a számtanpélda megoldását, de nem tudom elmagyarázni és bebizonyítani, hogyan jutottam el a megoldáshoz. |
5 4 3 2 1 |
29. Szívesebben bemutatom, hogyan kell valamit csinálni, minthogy elmagyarázzam. |
5 4 3 2 1 |
30. Gyakran előfordul, hogy olyan dolgokat is megtanulok, amiket nem nagyon értek. |
5 4 3 2 1 |
31. Amikor egy számtanpéldát megoldok, szinte minden lépést meg tudok indokolni, hogy miért tettem. |
5 4 3 2 1 |
32. A tanári magyarázat nem sokat jelent nekem, a könyvből mindent meg tudok tanulni. |
5 4 3 2 1 |
33. Több olyan dolgot tudok csinálni, amit nehéz lenne szavakkal elmagyarázni (játékok, szerkezetek javítása) |
5 4 3 2 1 |
34. Mozdulatokat könnyebben megjegyzek, mint képeket vagy ábrákat. |
5 4 3 2 1 |
Értékelés:
|
|
|
|
|
|
|
össz.pont |
átlag |
Auditív |
2 |
6n |
8 |
14 |
23 |
32n |
|
|
Vizuális |
4 |
5 |
19 |
22 |
29 |
|
|
|
Mozgásos |
7n |
9 |
12 |
16 |
33 |
34 |
|
|
Társas |
3 |
18 |
20 |
24n |
|
|
|
|
Csend |
11n |
21 |
25 |
26n |
|
|
|
|
Impulzív |
1n |
13 |
17 |
28 |
31n |
|
|
|
Mechanikus |
10 |
15 |
27 |
30 |
|
|
|
|
Az „n” betűvel jelzett item értéket úgy kapjuk meg, hogy 6-ból kivonjuk az item eredetei skálaértékét. A 11. sorszámú kérdésnél tehát, ha pl. 5-öst karikázta be a gyerek, akkor 6-5=1 értéket kell nekünk a skálaérték számításánál figyelembe venni. Az egyes skálaértékeket akkor tudjuk megfelelően összehasonlítani, ha átlagokkal számolunk. Az auditív skála esetén ez azt jelenti, hogy a kapott összeget 6-al osztjuk, a mechanikus stílus esetén 4-gyel stb.
Forrás:
- Szitó, I. (2005): A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia 2. ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Tanárképzési- és Továbbképzési Központ, Budapest. 51-53.