A helyes értékelő tevékenység kritériumai
- a személyiség formálás valamennyi területéről nyújtson információt,
- objektív (híven tükrözze az eredményeket és hiányosságokat),
- formája változatos (szóbeli, gyakorlati stb.),
- rendszeres és személyre szóló,
- a személyi eltérések figyelembevételének,
- folyamatos, konstruktív (nevelő jellegű és ne ítélkező) legyen,
- komplex, alkalmas a pozitívumok és a negatívumok együttes megfogalmazására, a fejlődés előző fokához kapcsolódik a tantervi követelményekre épülve,
- sokoldalú, méri az emlékezeti teljesítmény mellett az ismeretek, készségek, képességek alkalmazását, a tudást,
A differenciált értékelés megköveteli, hogy a tanulók iskolai és iskolához (házibajnokság, versenyen való részvétel) kapcsolódó tevékenysége sokoldalú legyen. A gyermek valamennyi pedagógiai szempontból fontos tevékenységét és az ezekben elért fejlődését értékeljük.
A reális és ösztönző értékelésnek való maximális megfeleléssel törekedhetünk arra, hogy a kibontakozó személyiségű gyermekek számára egy olyan belső értékrendet alakítsunk ki, amely nemcsak egész életre szólóan befolyásolja a munkához való viszonyukat, hanem önmaguk megismeréséhez (önismeret) megítéléséhez is pozitívan hat (önértékelés).
Az értékelés folyamatát kollektív megnyilvánulásként is értelmezhető, a tanulók egymás teljesítményét is értékelhetik szavakkal, esetleg érdemjegyekre tett javaslatokkal.
Mindez azért fontos, mert az értékelés róluk szól, ezáltal a közösségben elfoglalt helyükről, önmaguk megítéléséről is fontos visszajelzéseket kaphatnak.