Skip navigation

Egyenkénti csapatfoglalkoztatás

Jellemzője: a csapaton belül a tanulók egymásután hajtják végre a feladatokat.

Alkalmazható:

  • torna anyagánál;
  • atlétikai ugrásoknál;
  • labdajátékoknál.

12. ábra: Egyenkénti csapatfoglalkozás (Makszin I. 2012) 

Előnye:

  • nagyobb fejlődési lehetőséget biztosít;
  • egyéni a hibajavítás;
  • segít a lemaradottak felzárkóztatásában
  • lehetővé teszi a differenciálást.

http://videotorium.hu/hu/recordings/details/2899,Csoportfoglalkozasi_formak_a_testnevelesi_oran_-_4

A csapatfoglalkoztatás szervezési kérdései:

  1. A csapatok kialakítása:
    • állandó vagy alkalmi jellegű csapatok,
    • lehetséges alakítási módok:
      • rendgyakorlatok (fejlődés, kiléptetés, beosztás),
      • választás,
      • kijelölés.
    • homogén vagy heterogén csapat.
  2. A gyakorlóhelyek kialakítása, berendezése:
    • szerek, eszközök fogásának, mozgatásának ismerete,
    • szerek előkészítése óra előtt, elrakásuk óra után,
    • személyre szóló, pontos utasítások.
  3. A gyakorlási anyag ismertetése:
    • minden feladatot az egész osztálynak kell ismertetni, bemutatni.
  4. A munkafegyelem biztosítása:
    • csapatvezetők kijelölése (ügyes, megbízható tanuló, akire hallgatnak a társai, segíteni is tud),
    • megosztott figyelem, szükség esetén közbeavatkozás.
  5. A munka ellenőrzése, irányítása:
    • helyezkedés a balesetveszélyes gyakorlóhelyen, vagy az új anyag oktatásánál,
    • a tanár mindig lássa az egész osztályt,
    • a gyakorlás megszakítása csak végszükség esetén,
    • hibajavítás vagy értékelés a csapatok cseréjekor,
    • ha a gyakorlás nem igényel közvetlen tanári jelenlétet, változtassa helyét.
  6. A csapatok cseréje:
    • gyakorlás megindítása, megállítása és a csere elrendelése vezényszóval;
      („Gyakorlást kezdd meg!" , „Gyakorlást fejezd be!", „Következő gyakorlóhelyre indulj!" )
    • körforgásszerű csere azonos gyakorlási idők biztosításával.