A kerettantervek
Részletes, tantárgyra és évfolyamokra vonatkozó követelményeket meghatározó tantervek. Iskolatípusonként tartalmazzák:
- a nevelés-oktatás céljait,
- a tantárgyi rendszert,
- az egyes tantárgyak témaköreit, tartalmát,
- a tantárgyak egy vagy két évfolyamonkénti követelményeit,
- a tantárgyközi tudás- és képességterületek fejlesztésének feladatait,
- a követelmények teljesítéséhez rendelkezésre álló kötelező, továbbá az ajánlott időkeretet.
- függelékben módszertani segítség, adaptálás elősegítése, értékelés, óraszámok kialakítása (még nincs kész)
Nevelési-oktatási program: A pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentum. A Nat-ban és egy adott kerettantervben kitűzött nevelési-oktatási célok elérését, tartalmi elemek feldolgozását lehetővé tévő, egy adott pedagógiai koncepció alapján kidolgozott hét elemű rendszer, amely minimálisan egy-egy tantárgyra, egy vagy több műveltségi területre, vagy pedagógiai szakaszra terjed ki.
A nevelési-oktatási program részei:
- a pedagógiai koncepció,
- a tanulási-tanítási program, (kifejti a rendszer célját, követelményeit, tartalmát, a tanulási folyamat időkereteit, javasolt módszereit és eszközeit, a felhasználható szervezési módokat, és utal az értékelés módjára és eszközeire)
- a tanítási-tanulási egységek leírása, a tanulás-tanítási programot alkotó elemek részletes kifejtése;
- információ- és feladathordozó eszközök, (amelyek lehetővé teszik a tervezett tevékenységek megvalósítását, támogatják a kitűzött célok elérését)
- az értékelés és eszközei,
- célzottan fejlesztett pedagógus-továbbképzési programok,
- támogatás, tanácsadás, szakmai fórumok, a program karbantartása.
Szabadon tervezhető órakeret
A kerettantervi rendeletben szereplő tantárgyak kerettantervei kétéves ciklusokra vonatkozóan tartalmazzák az egyes tematikai/fejlesztési egységek tanítására szánt (minimális) órakeret 90 %-át. A fennmaradó 10 %-os időkeret felhasználásáról a nevelőtestület, illetve a pedagógusok döntenek. Ebben az időkeretben lehet a tantárgyi kerettanterven kívüli vagy attól eltérő tartalmat beépíteni a helyi tantervbe.
A tanórán kívüli foglakozásokra fordítható időkeret
- Nkt. 6. sz. mellékletének CB, CC, D és E oszlopa határozza meg ezeket az óraszámokat.
- Ezen órák felhasználhatók mozgásos tartalmú szakkörök, foglalkozások szervezésére is.
Részletesebben: http://kerettanterv.ofi.hu/