Domokos Mihály: A testnevelés és sport tanításának elmélete és módszertana
Értékelés fajtái
Helyzetfeltáró vagy diagnosztikai értékelés:
- tájékozódás a tanulás adott szakaszának megkezdése előtt;
- az előzetes tudás és motoros képességek felmérése;
- a problémák, hiányosságok feltárása.
Formáló-segítő értékelés:
- a tanulási folyamat állandó kísérője;
- a tanulás segítője pozitív és negatív megerősítések révén;
- általában a tudáselemek feltárása irányul.
Szummatív, vagy összegző értékelés:
- lezár egy hosszabb-rövidebb folyamatot;
- globális képet alakítunk ki;
- a tanulói teljesítmény összevetését jelenti a követelményekkel;
- fontos az értékelés szempontjainak, az elvárásoknak tisztázása, a következetes számonkérés;
- történhet érdemjeggyel (osztályozás) és /vagy szövegesen;
- az értékelés legyen tárgyszerű, terjedjen ki a teljesítményen kívül a szorgalomra, hozzáállásra, kitartásra, aktivitásra, akaratra
Kritériumra irányuló értékelés:
- mit tudnak „visszaadni" abból, amit tanítottunk nekik?
Normára irányuló értékelés:
- mit tudnak más tanulókhoz viszonyítva?
Az értékelés szerepe a személyiségfejlesztésben:
- a személyiség minden dimenziójában változást idéz elő;
- segíti a helyes értékítéletek kialakítását önmagamról, másokról,