Skip navigation

Értékelés fajtái

Helyzetfeltáró vagy diagnosztikai értékelés:

  • tájékozódás a tanulás adott szakaszának megkezdése előtt;
  • az előzetes tudás és motoros képességek felmérése;
  • a problémák, hiányosságok feltárása.

Formáló-segítő értékelés:

  • a tanulási folyamat állandó kísérője;
  • a tanulás segítője pozitív és negatív megerősítések révén;
  • általában a tudáselemek feltárása irányul. 

Szummatív, vagy összegző értékelés:

  • lezár egy hosszabb-rövidebb folyamatot;
  • globális képet alakítunk ki;
  • a tanulói teljesítmény összevetését jelenti a követelményekkel;
  • fontos az értékelés szempontjainak, az elvárásoknak tisztázása, a következetes számonkérés;
  • történhet érdemjeggyel (osztályozás) és /vagy szövegesen;
  • az értékelés legyen tárgyszerű, terjedjen ki a teljesítményen kívül a szorgalomra, hozzáállásra, kitartásra, aktivitásra, akaratra

Kritériumra irányuló értékelés:

  • mit tudnak „visszaadni" abból, amit tanítottunk nekik?

Normára irányuló értékelés:

  • mit tudnak más tanulókhoz viszonyítva?

Az értékelés szerepe a személyiségfejlesztésben:

  • a személyiség minden dimenziójában változást idéz elő;
  • segíti a helyes értékítéletek kialakítását önmagamról, másokról,