Skip navigation

Akadálypálya

Testnevelés órák, sportfoglalkozások kedvelt gyakorlatanyaga az akadálypályákon történő gyakorlás, melynek összeállítása bemutathatja a testnevelő szakember kreativitását.

A pálya kialakítása során a következőkre kell odafigyelni:

  • Mielőtt elkezdik a pályán a gyakorlást, melegítsenek be a tanulók.
  • A rendelkezésre álló szereket sokoldalúan használjuk ki.
  • Nagyobb létszám esetén több helyről is indítható legyen a gyakorlás.
  • Mindenki ugyanabban a sorrendben végezze a gyakorlatokat.
  • Ismert, a csoport képzettségének megfelelő feladatokat tervezzünk.
  • Mutattassuk be a gyakorlatokat minden szeren.
  • Váltogassuk az igénybe vett izomcsoportokat.
  • Hívjuk fel a figyelmet a fokozott balesetveszélyre.
  • Határozzuk meg a követési távolságot.
  • Határozzuk meg az egyes feladatok ismétlésszámát szerenként.

Példa: egy – általános iskola felső tagozatos tanulók számára tervezett – akadálypálya felépítésére és azon végrehajtható gyakorlatokra.

 

 

  1. 2 db egymás meghosszabbításában lévő padon:
  1. futás a pad tetején;
  2. futás a pad mellett, közelebbi láb a pad tetején;
  3. terpeszállás a pad fölött, felugrás a pad tetejére hajlított állásba és leugrás terpeszbe,(karral lendítés a felugrás elősegítésére);
  4. zsugorkanyarlati átugrás a pad felett, (padonként 4x);
  5. „óriásjárás” a pad tetején, (lábujjon, nyújtózkodással);
  6. „gólyajárás” a pad tetején (térdemeléssel előre);
  1. Egyvonalban kitett bóják, egymástól 1,5 – 2 m távolságra (7-8 db) 
  1. szlalomfutás a bóják között;
  2. törpejárás tarkóratartással;
  3. nyusziugrás;
  4. pókjárás vagy rákjárás;
  5. sánta róka járás;
  6. fókamászás; 
  1. Egyvonalban kitett zsámolyok, egymástól 1.5 -2 m távolságra (7-8 db)
  1. átfutás a zsámolyok felett;
  2. felugrás egy lábra, a zsámoly tetejére, leugrás páros lábra a szerek közé;
  3. felugrás zártállásba a zsámoly tetejére, leugrás terpeszállásba a szerek közé;
  4. fel és-leugrás a zsámolyra és a talajra;
  5. folyamatos átugrás a zsámolyok felett közlendülettel;
  6. bal –jobb harántállás a zsámoly mellett, felugrás oldalt a zsámolyra és leugrás oldalra, a talajra;
  1. Tornaszőnyegen: 
  1. guruló átfordulás előre guggolótámaszból, nyújtott ülésbe,
  2. guruló átfordulás előre terpeszállásból, nyújtott ülésbe,
  3. guruló átfordulás hátra nyújtott ülésből guggolótámaszba,
  4. guruló átfordulás hátra nyújtott ülésből terpeszállásba,
  5. cigánykerék oldalra,
  6. hasonfekvésből gurulás; 
  1. Bordásfalon haladással:
  1. vándormászás függőállásban a bordásfal 5. fokán;
  2. vándorfüggeszkedés a bordásfal legfelső fokán;
  3. vándormászás folyamatos 180 fokos fordulatokkal;
  4. mély fekvőtámaszban támlázás oldalra 5-6 bordásfalon keresztül;
  5. magas fekvőtámaszban támlázás oldalra 5-6 bordásfalon keresztül;
  6. „majom”ugrás”;

A feladatokat 4 -5 körönként változtassuk, folyamatos hibajavítás mellett!