Skip navigation

Társas gyakorlatok

Társas gyakorlatról akkor beszélünk, ha a társak között valamilyen fizikai kapcsolat van a kiinduló helyzetben, ill. a gyakorlat során bármely ütemben/ütemekben. A szabadgyakorlatok jártasságszintű elsajátítása, magasabb fokú figyelem, fegyelem és értelem szükséges a társas gyakorlatok oktatásához. Ezekben a gyakorlatokban a gyermekeknek egymás segítésében, vagy egymással szemben kell ügyességüket, erejüket, állóképességüket, gyorsaságukat mozgósítani az adott feladatnak, gyakorlatnak megfelelően.

Az oktatás elején egyszerű utánzó és játékos feladatokat alkalmazzunk, és azokat is viszonylag rövid ideig (1-2 gyakorlat erejéig) végeztessük. A gyermekek értelmének, figyelmének fejlődésével térhetünk át a határozott alapformájú társas gyakorlatokra.

Kezdetekben egyszerű, kötetlen formájú páros gyakorlatokat végeztessünk, mert ezeket könnyebben megértik a tanulók, mint a csoportosakat. Ugyancsak könnyebben értik meg a gyerekek azokat a gyakorlatokat, amelyeknél ugyanazt a mozgást kell végezniük, mint amikor a szerepük különböző.

A párokat, a hármas, négyes csoportokat legegyszerűbb „tornasorból” kialakítani, kicsiknél helyben, nagyobbaknál menetközben, fejlődéssel kettes, hármas, négyes oszlopba. A tervezett gyakorlatok jellege, a létszám, a rendelkezésre álló hely szabja meg, hogy hogyan állítjuk fel a tanulókat nyitott alakzatban. Páros gyakorlatoknál a kettős arckör is megfelelő felállítási mód lehet.

A párok, illetve a csoportok kialakításánál nagyon fontos, hogy azok közel egyforma magasságú, súlyú és képességű tanulókból álljanak. Amennyiben nagy eltéréseket tapasztalunk, cseréket kell alkalmaznunk. Előfordul, hogy valaki kimarad a beosztáskor. Ilyenkor a következőképpen tehetünk:

  • a kimaradt tanulóval, tanulókkal mutatjuk, mutattatjuk be a gyakorlatokat;
  • a feladatokat, gyakorlatokat más-más tanulóval felváltva végzik párokban, vagy csoportokban;
  • egyénileg, társ vagy társak nélkül végzi(k) a gyakorlatokat, de ezt is váltogatva.

Olyan is előfordulhat, hogy a gyakorlat jellege más szempontokat igényel a párok/társak kiválasztásánál. Pl. „gólya viszi a fiát” jellegű gyakorlatokban a testméretek alapján történő összeállítást másképp kell értelmezni.

A tanárnak az alakzattal szemben, annak közepén kell elhelyezkedni a gyakorlatok ismertetéséhez, bemutatásához, úgy, hogy mindenki lássa, és ő is lásson mindenkit

Fontos, hogy a gyakorlatok ismertetésekor, illetve a kiindulóhelyzetek elrendelésekor a fegyelmet, figyelmet követeljük meg, míg a gyakorlatok végrehajtásakor engedhetjük a kötetlenebb, szabadabb gyakorlást. Ez legtöbbször hangoskodással, nevetgéléssel jár, ezért célszerű a síp használata.

Ügyelni kell azon gyakorlatok ismertetésekor, amelyeknél a tanulók egymással szemben, vagy háttal helyezkednek el és balra, vagy jobbra történő, oldalirányú mozgást kell végezniük, mivel ami az egyiknek balra, a másiknak jobbra van. Ilyenkor támpont megjelölésével segíthetjük az egyöntetű végrehajtást, pl.: törzshajlítás a bordásfal felé 3x.

Azoknál a gyakorlatoknál, melyeknél a gyermekek szerepe különböző, vagy más mozgást végeznek, szerepcserét kell alkalmazni. A szerepcsere nem jár együtt helycserével, és törekedjünk arra, hogy minél rövidebb idő alatt történjen meg.

A páros és csoportos gyakorlatok alkalmazásakor iktassunk be küzdőgyakorlatokat, valamint emeléseket és hordásokat. (12. táblázat)