Mászások, függeszkedések oktatásának módszertana
Mászni
lehet talajon támaszban és eszközökön (kötélen, bordásfalon, létrán, rúdon).
Függeszkedéskor
váltogatott kézzel (csak kézzel) hajtjuk végre a helyváltoztatást függésben.
A
talajon történő mászás kézen és lábon (talpon) történik. A kúszásokhoz
hasonlóan gyakoroltatjuk.
Az
utánzó jellegű mászásokat (rák, pók, sánta róka, fóka, medve) sokszor
alkalmazzuk a foglalkozások bevezető és fő részében is.
Az
eszközökön végzett mászások, függeszkedések megfelelő izomerőt, és ügyességet
követelnek a tanulóktól. Először bordásfalon végeztessünk feladatokat, és utána
kötélen. A mászókulcsolás oktatására nagy hangsúlyt fektessünk. Kötélmászáskor
a kötelek számának megfelelő csoportokat kell kialakítani. A kötél alá tehetünk
szőnyeget, hogy nagyobb biztonságban legyenek tanítványaink. A csoportok
cseréjét vezényszavakkal irányítsuk.
Akkor
kezdhetjük a mászás oktatását, ha a tanuló hajlított karú függésben meg tudja
tartani magát. Csak fokozatosan követeljük meg a teljes magasságig mászást.
Fontos, hogy lefelé is mászassuk a tanulókat, mert ha lecsúsznak, a kötél
szinte leégeti a tenyerükről a bőrt.
Amennyiben lehetőség adódik rá, természetes körülmények között, szabadban is alkalmazzuk a mászásokat, függeszkedéseket. Ha több szeren végezzük, vízszintesen, vagy rézsútosan felfelé, vagy lefelé haladva, vándormászásról beszélünk.