Skip navigation

Kézisúlyzó gyakorlatok

A kézisúlyzó gyakorlatok technikailag nem jelentenek nehézséget a gyermekeknek, mert legtöbbször a súlyzó fogását, tartását, lendítését, emelését, leengedését, körzését jelentik, határozott módon. Ennek ellenére az iskolai testnevelésben igen ritkán használják, pedig a súlyzóval végzett mozgások nagyon hasznosak, fejlesztő hatásuk sokrétű. Fiúk és lányok egyaránt alkalmazhatják, használhatják a kézisúlyzót (elsősorban a felső tagozattól), de a használat előtt általános bemelegítéssel fel kell készíteni az izmokat, ízületeket a fokozott megterhelésre.

A kézisúlyzó vasból készült rövid rúd, melynek két végén vasgömb található. Napjainkban bevonják neoprénnel vagy szivaccsal a komfortosabb fogás érdekében. Súlya változó, 0,5-1-1,5 és 2 kilogramm, alkalmazkodva a tanulók életkorához, előképzettségéhez, fizikai állapotához. Legtöbbször két súlyzóval dolgozunk, melyet tarthatunk egy-egy kézben, vagy foghatjuk a két súlyzót egy kézben is.

A súlyzóval végzett gyakorlatok hatásuk tekintetében erőteljesebb feladatok, különösen a kar és vállöv izomzatának a fejlesztésére szolgálnak, de felhasználjuk a törzs-, és a lábmozgásokhoz is. Természetesen nyújtóhatás fokozására is kiváló eszköz. A vezényszavak ennél a szernél is a súlyzóra vonatkozzanak.

A kézisúlyzó gyakorlatokat egyénileg hajtjuk végre. A kéziszerek kikészítése már foglalkozás előtt történjen meg, tegyük a tornaterem valamelyik oldalára a földre, páronként, rendezetten. A kiosztás a labdák kiosztásához hasonlóan történhet. A súlyzók hordmódja: egy- egy súlyzó a kézben, mélytartásban.

Kartávolságnál nagyobb távolságra állítsuk fel a tanulókat, nyitott vonal, oszlop, esetleg kör, vagy szétszórt alakzatban.

A balesetveszélyre hívjuk fel a figyelmet, mert az olyan feladatoknál, ahol a súlyzó két végét össze kell ütni, sérülhet az ujjuk, illetve elejthetik a súlyzót, ami valamely testrészre esve komoly problémát okozhat! A súlyzók összeütésekor el kell forgatni a szert úgy, hogy a gömb végük érjen össze.

Az egyes gyakorlatok ismertetésekor, ill. nehezebb gyakorlatok közötti pihenő időben engedjük meg, hogy a tanulók letegyék a szert maguk elé a talajra!

Végeztessünk tartásjavító gyakorlatokat is súlyzóval, elsősorban a mély hátizmok fokozott erősítésével.

A kézisúlyzók összeszedése, lerakása is biztonságosan, a kiosztáshoz hasonlóan történjen! (16. táblázat)