Bordásfalgyakorlatok
Az iskolai
testnevelésben a szabadgyakorlatok után a bordásfalgyakorlatokat használják a
legtöbbet, de csak jól előkészített, kellő szabadgyakorlati és kéziszeres alapokkal
rendelkező tanuló dolgozzon a bordásfalon. Ez a szintén svéd eredetű szer igen
sokoldalú felhasználásra alkalmas.
Az előkészítő
gyakorlatok közül a bordásfalon végzett gyakorlatok a legerőteljesebbek. Különösen a váll, a kar, és a törzs izmaira
hatnak, de szinte minden testrész mozgékonyságának növelésére, erősítésére,
valamint a helyes testtartás kialakítására alkalmazhatjuk ezt a szert. A torna
mozgásanyagának oktatásában rendszeresen használják a bordásfalat különböző
cél-, illetve rávezető gyakorlatok végrehajtására.
A
bordásfalgyakorlatok nagyobbrészt egyéni gyakorlatok, de végezhetők páros és
csoportos feladatok is.
Gyerekek esetében
követeljük meg a fokok felső madárfogással történő használatát, mert ez a
legbiztonságosabb fogásmód.
Legjobb, ha minden
tanulónak jut egy- egy bordásfal. Amennyiben mégsem: kicsiknél két gyereket is
állíthatunk egy bordásfalhoz, de nagyobbaknál csoportokban (2-3) kell a
feladatot végeztetni. A szerhez történő elhelyezkedés járás vagy futás közben
történhet. Amennyiben csoportokban dolgozunk azokat helyben, vagy fejlődéssel
alakítsuk ki. A várakozó csoportok figyelhetik az éppen „dolgozókat” (padra is
ültethetjük őket), vagy hasonló feladatot végezhetnek, mint a bordásfalon, csak
szer nélkül, illetve önállóan hajthatnak végre ismert kiegészítő feladatot.
Fontos, hogy a feladatok ismertetése mindenkinek szóljon, és a cserék gyorsan,
zökkenőmentesen történjenek. Egyszerre 2-3 gyakorlatot is végezhetnek a
tanulók, és utána cserélnek, illetve „építkezve” is gyakorolhatnak. (A csoport
1-2. gyakorlat, csere, B csoport 1-2. gyakorlat, majd a 3. gyakorlat, csere, A
csoport 3.gyakorlat, majd 4.gyakorlat, csere stb.). Ha több csoportban
dolgoztatunk, a foglalkozás vezetője a két /három csoport között, oldalt ― a
„váltózónán kívül”― helyezkedjen el, hogy mindenkit jól láthasson. (Metzing
2010)
Fontos, hogy
bemutatáskor a gyermekeket léptessük hátra a bordásfaltól, megfelelő
távolságra, hogy jól lássák a gyakorlatot.
Kicsiknél ne
engedjük, hogy leugorjanak a bordásfalról. Nagyobbak, miután megtanítottuk a
leugrás technikáját, leugorhatnak, de csak az általunk engedélyezett
magasságról.
A foglalkozások
előtt feltétlenül ellenőrizni kell a bordásfalak állapotát, mert például a
törött fokok komoly sérülést okozhatnak.
A
bordásfalgyakorlatokat összeköthetjük kéziszer, és padgyakorlatokkal, ami
növeli a gyakorlás hatékonyságát, illetve változatossá teszi azt.
A gyakorlatok
összeállításánál ügyeljünk arra is, hogy a szökdelő, a támasz és a függésben
végrehajtandó gyakorlatokat váltogassuk egymással.
A szaknyelven történő közlés esetén meg kell határoznunk a tanuló helyzetét a szerhez képest, (mellső, hátsó, bal vagy jobb oldal, ill. haránthelyzet), a támasz vagy fogás helyét, (fejmagasságban, csípőmagasságban, az 5. fokon,) esetleg a tanuló bordásfaltól való távolságát, (lépésben, méterben vagy kartávolságban) (20. táblázat)