Skip navigation

Szaknyelvi módszer: utasításokkal vagy vezényszóval történő közlés, vezetés módszere

 

A módszer egyszerű és bonyolult gyakorlatok esetén egyaránt alkalmazható. A gyakorlatok közlése felszólító módban történik. A módszer nagy előnye az, hogy a gyakorlatok közlése és azonnali végrehajtatása miatt jelentősen csökkenthető a holtidő, továbbá a megértés azonnal ellenőrizhető.

A gyakoroltatás menete utasításos módszer esetén, felszólító mód T/2 személyben:

  • A kiindulóhelyzet elrendelése utasítással Pl.: „Ugorjatok terpeszállásba, lendítsétek a karotokat magastartásba”! „Ez a kiindulóhelyzet”
  • A gyakorlat ütemenkénti, ütemcsoportonkénti utasításokkal történő elrendelése, ahol az utasításokban először a mozgás neve, a mozgás iránya, a mozgás terjedelme, majd befejező helyzete jelenik meg.
  • Az ütem sorszáma az utasítás végrehajtó részeként jelenik meg. Pl. „Végezzetek bal karkörzést előre! 1! Döntsétek a törzseteket előre 90 fokban és hajlítsátok a karotokat tarkóra! 2! Hajlítsátok a törzseteket előre a bal lábatokhoz és érintsétek meg a bokátokat! 3! Nyújtsátok a törzseteket és lendítsétek a karotokat kiinduló helyzetbe! 4!
  • Amennyiben a gyakorlatot a szimmetria miatt az ellenkező oldalra, az ellenkező irányba, vagy ellenkező végtaggal is el kell végezni, akkor „végezzétek el a gyakorlatot ellenkezőleg is! 5, 6, 7, 8!” utasítást kell adni.
  • A gyakorlat megindítása „gyakorlat folyamatosan rajta!”vezényszóval történik.

Vezényszóval történő gyakorlatvezetés személytelen módon történik:

  • „Terpeszállásba ugorj”! Magastartásba fel! Ez a kiinduló helyzet.
  • A gyakorlat ütemenkénti, ütemcsoportonkénti vezényszavakkal történő elrendelése, ahol meghatározzuk a mozgás nevét, a mozgás irányát, a mozgás kiterjedését.
  • Az ütem sorszáma végrehajtásra szólít fel! Bal karkörzés előre! 1! 90 fokos törzsdöntés előre, karhajlítással tarkóra! 2! Törzshajlítás előre a bal lábhoz bokaérintéssel! 3! Törzsnyújtás karlendítéssel kiinduló helyzetbe! 4!
  • Ugyanez ellenkezőleg! 5,6,7,8!
  • Gyakorlat folyamatosan rajta!

 

Az utasításos és vezényszavas gyakorlatvezetési módszer alkalmazásának szabályai:

  • Alakítson ki a gyakorláshoz megfelelő alakzatot, alkalmazzon rövid vezényszavakat, és utasításokat!
  • Határozottan vonja magára tanítványai figyelmét!
  • Rendelje el a gyakorlat kiinduló helyzetét! (Ha a végrehajtás hibás, pontatlan, vagy lassú, javítsa a hibákat, bíztasson gyorsabb végrehajtásra!)
  • Rendelje el a gyakorlat végrehajtását ütemenként, használjon személyhez szóló rövid utasításokat vagy pontos vezényszavakat!
  • Segítse a helyes végrehajtást az utasítással egyidejű bemutatással vagy imitált megmutatással! A szemléltetés során mutasson a csoportnak tükörképet!
  • Ellenőrizze a végrehajtás pontosságát, és azonnal javítsa a durva végrehajtási hibákat!
  • Rendelje el a gyakorlat folyamatos végrehajtását!   
  • Folyamatosan diktáljon tempót a gyakorlat céljának és természetének megfelelően (irányszavakat és/vagy az ütemsorrendnek megfelelő segítő kifejezéseket alkalmazzon)!
  • Térjen át a számolással történő tempódiktálásra! Folytassa egyéb hangadással, tapssal, csettintéssel stb.
  • A gyakorlat megindításakor olyan testhelyzetben álljon, hogy tudjon figyelni tanítványai mozgására, és tanítványai jól követhessék utasításait!
  • Terjedjen ki figyelme az egész csoportra! Helyét úgy válassza meg, hogy mindenkit lásson, és mindenki lássa!
  • Legyen határozott, tartsa folyamatos mozgásban tanítványait, próbálja elkerülni a gyakorlat újrakezdését.
  • Javítsa a végrehajtás általános, csoportos, majd egyénileg elkövetett hibáit!
  • Hibajavítás közben is folyamatosan diktáljon tempót, hibajavítás céljából csak végső esetben állítsa meg a gyakorlást!
  • Motiváljon, ösztönözzön, törekedjen a dicséretre, a pozitív megerősítésekre épülő gyakorlatvezetésre!
  • Adjon rövid instrukciókat, utaljon a gyakorlat legfontosabb hatásaira!
  • Megfelelő ismétlésszám után készítse elő a gyakorlat megállítását, majd vezényszóval állítsa meg a gyakorlatot! Pl. utoljára, 2, 3, 4, 5, 6, hét, és elég!
  • Az utolsó gyakorlat után röviden értékelje tanítványai tevékenységét! 

A fenti módszerek alkalmazására a táblázatokban láthatnak példákat!