Botgyakorlatok
Az iskolai
testnevelésben elsősorban a koordinációs képességek fejlesztésére és a
testtartás javítására használjuk a fabotot. (Vasbotot ma már ritkán használnak,
akkor is a sportolók felkészítésében.)
A botok általában
festett keményfából készülnek, hosszuk 100-110 centiméter, átmérőjük 3- 4
centiméter. A botot felhasználhatjuk mind a lányok, mind a fiuk
gimnasztikájában.
Gyakorláskor
lehetőleg minden tanulónak jusson egy- egy bot. A botok előkészítését,
kiosztását és elrakását a labdához hasonlóan végezzük. Kiosztásnál
alkalmazhatjuk azt a módszert is, hogy a kettes, hármas, vagy négyes oszlop
szélső tanulóinak kezébe adjuk a 2,3 4 botot, akik továbbadják mellettük lévő
társaiknak.
Helyváltoztatás
közben kétféle módon vitethetjük a botot:
- jobb kézben, fogás
a bot felső harmadában madárfogással, a test mellett;
- jobb tenyérben, a vállnak támasztva.
A botgyakorlatokat
a labdagyakorlatoknál említett alakzatokban végeztessük. Szükséges lehet,
különösen azoknál a gyakorlatoknál, amelyeknél a botot az egyik végén fogjuk,
45o-os szögben (fél balra vagy fél jobbra) elfordítani a gyerekeket,
hogy biztosan ne üthessék meg egymást.
A bottal végzett
feladatok oktatásakor először a vízszintesen tartott bottal végeztessünk
gyakorlatokat, ezután a függőlegesen, majd a rézsútosan tartottakkal. fontos,
hogy a botlendítések, botemelések előzzék meg a botkörzéseket a gyakorlás
folyamán.
Természetesen a botgyakorlatok
oktatásakor is csak olyan tartásokat, mozgásformákat alkalmazhatunk, melyeket a
gyerekek a szabadgyakorlatok során már elsajátítottak. Érdemes azonban
figyelembe venni, hogy a bottal végzett tartások megkönnyítik a kartartások
pontos elsajátítását. Helyes bottartással szinte minden esetben
testtartásjavítást is végzünk.
A legtöbbször
egyénileg végzett botgyakorlatok után párokban vagy csoportokban húzásokat,
tolásokat, küzdőgyakorlatokat is végeztessünk a bot felhasználásával.
Feltétlenül hívjuk fel a gyerekek figyelmét a bot helyes használatára, a
balesetek megelőzésére.
A botok helyrevitele, lerakása a kiosztáshoz hasonlóan történjen. (15. táblázat)