Cziberéné Nohel Gizella, Hézsőné Böröcz Andrea: Gimnasztika oktatásmódszertani segédanyag és gyakorlatgyűjtemény
Folyamatos /non-stop/ vezetési módszerek
- „Kövesd a tanárt/edzőt” vezetési módszer alkalmazása utánzáson alapul. Kis gyerekeknél és értelmi fogyatékosoknál a
legkedveltebb gyakorlatvezetési módszer. A
gyakorlatvezető arra szólítja fel a tanítványait, hogy az általa
bemutatott feladatokat vele együtt végezzék, utánozzák az ő mozgását. A gyakorlatvezető ezután
a gyakorlatokat folyamatosan végrehajtja, vagy imitálva megmutatja, a
tanítványok pedig követik a gyakorlatvezetőt
a végrehajtásban. A gyakorlatvezető állhat szemben a tanítványokkal, tükörképet mutatva, vagy
oldalnézetben bemutatva azt, a gyakorlat fő mozgásirányától
függően. Az előre, hátra irányuló gyakorlatokat
célszerű oldalnézetből bemutatni!
- Másik
fajtája, egy előzetesen megkoreografált
és megtanult gyakorlatláncot feltételez a gyakorlatvezető részéről. A végrehajtás
folyamatossága biztosítása érdekében a gyakorlatok ismétlésszámát jól kiszámíthatóvá
és könnyen követhetővé kell tenni a résztvevők számára. A gyakorlatok
megtanítása utánzáson alapul. A fűzér megtanítása úgy történik, hogy megtanítjuk
az első 8 ütemet és gyakoroltatjuk.(az ismétlésszám a tanulók előképzettségétől,
ill. a gyakorlat nehézségi fokától függ). Ezt követően megtanítjuk a második 8
ütemet, és ezt is gyakoroltatjuk, majd összekapcsoljuk az 1. és 2. gyakorlatot
és együtt is gyakoroltatjuk. Ezután tanítjuk a harmadik 8 ütemet és
gyakoroltatjuk, majd ezt is összefűzzük, és gyakoroltatjuk az 1.2.3.
gyakorlatot….stb. Gyakorlat példák láthatók videó felvételen ( lsd. Melléklet 32 ütemű
füzér A.1-A.2-A.1,2-A.3-A.1,2,3-A.4-A.1,2,3,4 stb…) A folyamatos végrehajtás
közben a tempó és ritmus megtartásával a gyakorlatvezetőnek előre közölnie kell
a várható irányváltoztatásokat és az alapgyakorlatokhoz kapcsolódó variációkat.
A színes és élvezetes gyakorlatvezetés,a folyamatos tempódiktálás mellett
folyamatos kommunikációt is igényel a gyakorlatvezető részéről. Ez a
gyakorlatvezetési módszer nagy felkészültséget és sok gyakorlást igényel
- A
folyamatos gyakorlatvezetési módszer egy harmadik fajtája, ha jól ismert, és egyszerű
szerkezetű gyakorlatokat kapcsolunk össze. Megindítunk egy egyszerű gyakorlatot,
és a gyakorlat végrehajtása közben ismertetjük a következő feladatot. Kellő
számú ismétlésszám után megállítjuk a gyakorlást az „elég!” vezényszóval,
majd az „átmenet!” felszólítást
követően elhelyezkednek a tanulók a következő gyakorlat kiinduló helyzetében és
a „rajta!” vezényszóra elkezdik a
következő, új gyakorlatot. Célszerű egy előre megtervezett vázra, könnyen
összekapcsolható kiinduló helyzetekre felépíteni a gyakorlatsort.
- Állandó,
visszatérő gyakorlatokkal történő gyakorlatvezetési módszer alkalmazása során, minden új gyakorlat
közlése és elrendelése előtt, a könnyebb átmenet érdekében egy egyszerű, és
visszatérő gyakorlatot alkalmazunk. Pl.„helyben szökdelés, vagy helyben futás”! Az
állandó gyakorlat végzése közben ismertetjük a következő gyakorlat kiinduló
helyzetét. Pl.: terpeszállás
csípőretartás 1. ütem: törzshajlítás balra, 2. ütem: törzsnyújtás, 3-4. ütem:
ugyanez ellenkezőleg „Figyelem! Kiinduló helyzetbe ugorj!” „Gyakorlat folyamatosan
rajta!” A megfelelő ismétlésszám után „állandó gyakorlat rajta”! A visszatérő gyakorlat domináns hatása
fokozhatja vagy csökkentheti a gyakorlatsorozat által kiváltott terhelést,
ezáltal nemcsak a folyamatos végrehajtást könnyítheti, hanem funkcionális
szerepet is betölthet.
A
gyakorlatvezetési módszerek megválasztásának szempontjai:
A helyes módszer függ:
- a
gyakoroltatás céljától (pl. bemelegítés, levezetés, képességfejlesztés,
új mozgástanítása);
- a
csoport összetételétől (homogén, heterogén);
- a gyakorlásban
résztvevők számától, életkorától, az életkori sajátosságoktól;
- a
tanítványok előképzettségétől, a résztvevők gyakorlat repertoárjától (szaknyelvi
előképzettségétől, a fizikai előképzettségétől);
- a
gyakorlatok bonyolultsági fokától, szerkezetétől, ismertségétől;
- az
elérendő terhelés intenzitásától, az időkihasználás fokától, a tervezett
fizikai aktivitás és a „holtidők” arányától;
- a
rendelkezésre álló terület nagyságától.
A gyakorlatvezetés ismérvei:
-
a
szaknyelv pontos ismeretére épül;
- korrekt,
pontos feladat meghatározást tartalmaz;
- figyelmet
felkeltő, határozott kiállású;
- a
tanulók figyelmét fenntartó, motiváló;
- hibajavításban, a jó, helyes végrehajtásra utaló, segítő, ösztönző, dicsérő magatartás.