Skip navigation

Folyamatos /non-stop/ vezetési módszerek

  1. Kövesd a tanárt/edzőt” vezetési módszer alkalmazása utánzáson alapul. Kis gyerekeknél és értelmi fogyatékosoknál a legkedveltebb gyakorlatvezetési módszer. A gyakorlatvezető arra szólítja fel a tanítványait, hogy az általa bemutatott feladatokat vele együtt végezzék, utánozzák az ő mozgását. A gyakorlatvezető ezután a gyakorlatokat folyamatosan végrehajtja, vagy imitálva megmutatja, a tanítványok pedig követik a gyakorlatvezetőt a végrehajtásban.  A gyakorlatvezető állhat szemben a tanítványokkal, tükörképet mutatva, vagy oldalnézetben bemutatva azt, a gyakorlat fő mozgásirányától függően. Az előre, hátra irányuló gyakorlatokat célszerű oldalnézetből bemutatni!
  2. Másik fajtája, egy előzetesen megkoreografált és megtanult gyakorlatláncot feltételez a gyakorlatvezető részéről. A végrehajtás folyamatossága biztosítása érdekében a gyakorlatok ismétlésszámát jól kiszámíthatóvá és könnyen követhetővé kell tenni a résztvevők számára. A gyakorlatok megtanítása utánzáson alapul. A fűzér megtanítása úgy történik, hogy megtanítjuk az első 8 ütemet és gyakoroltatjuk.(az ismétlésszám a tanulók előképzettségétől, ill. a gyakorlat nehézségi fokától függ). Ezt követően megtanítjuk a második 8 ütemet, és ezt is gyakoroltatjuk, majd összekapcsoljuk az 1. és 2. gyakorlatot és együtt is gyakoroltatjuk. Ezután tanítjuk a harmadik 8 ütemet és gyakoroltatjuk, majd ezt is összefűzzük, és gyakoroltatjuk az 1.2.3. gyakorlatot….stb. Gyakorlat példák láthatók videó felvételen ( lsd. Melléklet 32 ütemű füzér A.1-A.2-A.1,2-A.3-A.1,2,3-A.4-A.1,2,3,4 stb…) A folyamatos végrehajtás közben a tempó és ritmus megtartásával a gyakorlatvezetőnek előre közölnie kell a várható irányváltoztatásokat és az alapgyakorlatokhoz kapcsolódó variációkat. A színes és élvezetes gyakorlatvezetés,a folyamatos tempódiktálás mellett folyamatos kommunikációt is igényel a gyakorlatvezető részéről. Ez a gyakorlatvezetési módszer nagy felkészültséget és sok gyakorlást igényel
  3. A folyamatos gyakorlatvezetési módszer egy harmadik fajtája, ha jól ismert, és egyszerű szerkezetű gyakorlatokat kapcsolunk össze. Megindítunk egy egyszerű gyakorlatot, és a gyakorlat végrehajtása közben ismertetjük a következő feladatot. Kellő számú ismétlésszám után megállítjuk a gyakorlást az „elég!” vezényszóval, majd az „átmenet!” felszólítást követően elhelyezkednek a tanulók a következő gyakorlat kiinduló helyzetében és a „rajta!” vezényszóra elkezdik a következő, új gyakorlatot. Célszerű egy előre megtervezett vázra, könnyen összekapcsolható kiinduló helyzetekre felépíteni a gyakorlatsort.
  4. Állandó, visszatérő gyakorlatokkal történő gyakorlatvezetési módszer alkalmazása során, minden új gyakorlat közlése és elrendelése előtt, a könnyebb átmenet érdekében egy egyszerű, és visszatérő gyakorlatot alkalmazunk. Pl.„helyben szökdelés, vagy helyben futás”!  Az állandó gyakorlat végzése közben ismertetjük a következő gyakorlat kiinduló helyzetét. Pl.: terpeszállás csípőretartás 1. ütem: törzshajlítás balra, 2. ütem: törzsnyújtás, 3-4. ütem: ugyanez ellenkezőleg „Figyelem! Kiinduló helyzetbe ugorj!” „Gyakorlat folyamatosan rajta!” A megfelelő ismétlésszám után „állandó gyakorlat rajta”! A visszatérő gyakorlat domináns hatása fokozhatja vagy csökkentheti a gyakorlatsorozat által kiváltott terhelést, ezáltal nemcsak a folyamatos végrehajtást könnyítheti, hanem funkcionális szerepet is betölthet.

A gyakorlatvezetési módszerek megválasztásának szempontjai: 

A helyes módszer függ:

  • a gyakoroltatás céljától (pl. bemelegítés, levezetés, képességfejlesztés, új mozgástanítása);
  • a csoport összetételétől (homogén, heterogén);
  • a gyakorlásban résztvevők számától, életkorától, az életkori sajátosságoktól;
  • a tanítványok előképzettségétől, a résztvevők gyakorlat repertoárjától (szaknyelvi előképzettségétől, a fizikai előképzettségétől);
  • a gyakorlatok bonyolultsági fokától, szerkezetétől, ismertségétől;
  • az elérendő terhelés intenzitásától, az időkihasználás fokától, a tervezett fizikai aktivitás és a „holtidők” arányától;
  • a rendelkezésre álló terület nagyságától.

A gyakorlatvezetés ismérvei:

  • a szaknyelv pontos ismeretére épül;
  • korrekt, pontos feladat meghatározást tartalmaz;
  • figyelmet felkeltő, határozott kiállású;
  • a tanulók figyelmét fenntartó, motiváló;
  • hibajavításban, a jó, helyes végrehajtásra utaló, segítő, ösztönző, dicsérő magatartás.