Cziberéné Nohel Gizella, Hézsőné Böröcz Andrea: Gimnasztika oktatásmódszertani segédanyag és gyakorlatgyűjtemény
Összevont
Az előző módszer ismertetése során felsorolt
lépések közül kihagyható esetleg összevonható egyik, másik.
Elhagyható:
- szóbeli ismertetés;
- szemléltetés (bemutatás, ill. bemutattatás);
- egyszeri végrehajtás;
- hibajavítás.
Összevonható:
- szóban közlés és bemutatás (csak abban az
esetben, ha a tanár hangja nem torzul el, vagy ha a gyakorlat nem túl
megerőltető)
- egyszeri végrehajtás és hibajavítás;
- hibajavítás és folyamatos végrehajtás.
Megnyilvánulási formája: Egyszerű /rövid
szóban közlés módszere.
A módszert csak egyszerű szerkezetű, jól
ismert, rövid idő alatt közölhető gyakorlatok esetében alkalmazzuk elsősorban
azoknál ahol nem lassítható le a végrehajtás.
Tevékenység sorrend egyszerű/rövid szóban közlés módszer esetén.
- A kiindulóhelyzet
megnevezése,
- Az ütemszám
illetve az ütemszám csoport megnevezése,
- A gyakorlat
közlése ütemenként, ahol először a test/részmozgásformájának nevét,
irányát, terjedelmét majd befejező helyzetét határozzuk meg. Ha a
gyakorlatot a szimmetrikus hatás elérése érdekében ellenkező oldalra, vagy
ellenkező végtaggal is el kell végezni, „ellenkezőleg is” kifejezéssel
utalunk a végrehajtásra.
- A kiindulóhelyzet elrendelése vezényszóval: Pl. „hasonfekvésbe le”!
- A gyakorlat
megindítása „gyakorlat rajta” vezényszóval.
Pl. Kiinduló
helyzet: terpeszállás tarkóra tartás
1 -3. ütem:
szökdelés 3x alapállásban;
4. ütem: ugrás
kiinduló helyzetbe.
Kiinduló
helyzetbe ugorj! Gyakorlat rajta! 1,2,…3 és elég!