Padgyakorlatok
A
szabadgyakorlatoktól nehezebbek, hatásosabbak a padgyakorlatok, ezért értékes
részei a sportfoglalkozásoknak. A pad svéd eredetű szer. Hossza 4,5 méter,
magassága 32 centiméter, ülőlapja 27, a merevítő gerenda 10-12 centiméter
széles. (Találkozhatunk ennél kisebb paddal is, melyet óvodásoknak és
kisiskolásoknak ajánlanak.)
A pad igen
közkedvelt szer az iskolai testnevelésben. Használhatjuk a kar és a törzs
izmainak erősítésére, egyensúlyfejlesztésre, előkészítő-, rávezető gyakorlatok
oktatására. stb.. Hatékonyságát növelhetjük azzal, hogy összekötjük használatát
babzsákkal, labdával, kézisúlyzóval, bordásfallal, svédszekrénnyel.
A padon egyéni,
páros és csoportos gyakorlatokat is végeztethetünk. Foglalkozás előtt mindig
ellenőrizzük a padok állapotát, különösen azt, hogy szálkamentesek legyenek, és
ne billegjenek.
A padoknál 6-8 kis
gyereket, nagyobbaknál 4-6 tanulót helyezhetünk el. A csoportokat fejlődéssel
alakíthatjuk ki, egymástól 4-5 méter távolságra helyezkedve, ami meghatározza a
padok távolságát. Felállítás után jelöljük ki azokat a tanulókat, akiknek a
padok kikészítése lesz a feladatuk. Kicsiknél 4-6, nagyobbaknál 2-3 tanuló
végezze a ezt a feladatot, mi után megtanítottuk a pad hordását. (A két végét
fogja 1-1 tanuló, a többiek arányosan helyezkedve fogják át a pad ülőlapját, és
egyszerre emeljék, illetve rakják le azt.) Kicsiknél legjobb megoldás, ha óra
előtt készítjük ki a padokat.
A padok
helyrerakására mindig más tanulókat jelöljünk ki, mint akik kikészítették.
A tanulókat a pad
hosszát kihasználva, megfelelő távolságra állítsuk fel. Ez után minden második
gyermeket léptessük át a pad másik oldalára, hogy kialakítsuk a legmegfelelőbb
cikk-cakk alakzatot. Így több helye lesz minden gyereknek, illetve nem csúszik
el, nem dől fel a pad.
A tanítói, tanári
bemutatáshoz a padok elé, 3-4 méterre középen elhelyezett zsámolyt használjunk.
Bemutatáskor a gyerekeket leültethetjük a padra, hogy a lehető legjobban lássák
a gyakorlatot.
A gyakorlatok
közlésénél bal, vagy jobb haránthelyzetben használjuk a padhoz közelebbi és
távolabbi, illetve befelé, kifelé kifejezéseket a végtagok és az irányok
meghatározására, mert a cikk-cakk alakzatban egyik tanulónak a bal oldala van a
szer felé, míg a másiknak a jobb. Ellenkező oldalra történő végrehajtáshoz
hátra arcot, vagy a pad túloldalára átlépést rendeljük el.
A padgyakorlatok
alkalmazásakor mindig végeztessünk egyensúlygyakorlatokat is. A dinamikus, haladással
végzett gyakorlatoknál követeljük meg a megfelelő távolságtartást, mert
balesetet okozhatnak a tanulók egymásnak. Általában akkor járunk el helyesen,
ha azt az utasítást adjuk, hogy a következő tanuló akkor indulhat, ha az előző
elhagyta a pad közepét. A kisméretű padoknál ügyeljünk arra, hogy felborulhat,
ha rossz a súlyelosztás.
A fokozatosság
elvét betartva a padot felfordíthatjuk, zsámolyra tehetjük. Ilyenkor már
szőnyeget is kell helyezni a pad alá, illetve a végéhez.
A padgyakorlatok
alkalmas eszközei lehetnek a sportünnepélyeknek, bemutatóknak, mert látványos
gyakorlat sorozat végezhető ezzel a szerrel. (18. táblázat)