Ugrókötél-gyakorlatok
Az ugrókötél az
iskolai testnevelés oktatásának egyik leggyakrabban használt kéziszere.
Viszonylag könnyen beszerezhető, olcsó, egyszerűen és kis helyen tárolható. A
kötél anyaga lehet kender, műanyag, a nyele készülhet fából és műanyagból.
Az ugrókötél hossza
akkor megfelelő, ha a kötél közepére állva a kötél két vége mell- magasságig
ér. A kötél hordási módja, kétrét vagy négyrét hajtva, egy kézben mélytartásban
a legcélszerűbb.
A szer
alkalmazásakor lehetőleg minden tanulónak jusson 1 - 1 kötél. A kéziszer
felvétele szervezetten a többi szernél már ismertetett módon történjen. Ha a
kötél hossza miatt cserére van szükség, a kiosztás után engedjük meg, hogy a
tanulók cserélhessenek.
A célszerű alakzat
az egész távolságnál nagyobb tér és távköz. Több soros vonal esetén a
második(negyedik) sor egy lépést lépjen oldalra, így az áthajtásoknál sem
érintik egymást a kötelek. Megoldást jelenthet az is, ha fél jobbra/balra
fordulatot rendelünk el.
Az ugrókötéllel
végzett gyakorlatok két nagy csoportra oszthatók, a szabadgyakorlati
alapformájú gyakorlatokra (többnyire ütemtartással) és az ütemtartás nélküli,
előre/hátra áthajtással végzett gyakorlatokra. Az ütemtartás nélküli
gyakorlatoknál meg kell határozni az ismétlésszámot, vagy a rendelkezésre álló
időt.(pl.30 másodperc).
A helyes kötélhajtást meg kell tanítani a
gyerekekkel, csuklóból a csípő mellett, kissé hajlított könyökkel végezzék. Az
áthajtásokat először a legegyszerűbb módon, szökdeléssel végeztessük.
A haladással
végzett kötélhajtásokhoz biztosítani kell a nagyobb egymástól való távolságot.
A vezényszavak csakúgy, mint a többi szernél, a kötélre vonatkozzanak. (17. táblázat)