Klasszikus
Ezt a módszert akkor alkalmazzuk, amikor egy gyakorlat a tanítványok számára ismeretlen elemeket tartalmaz. Például, ha a törzsdöntés egy gyakorlatnak nem csupán egy eleme, de nem is ismert annak helyes technikai végrehajtása a tanítványok számára, a „klasszikus”, magyarázattal kiegészített oktatási, vezetési módszert alkalmazzuk. Ebben az esetben az elem helyes végrehajtási technikáját rövid magyarázattal egészítjük ki. Az új elemet tulajdonképpen megtanítjuk, a megértést ismételt végrehajtatással ellenőrizzük, kijavítjuk a hibákat, és csak ezután rendeljük el a gyakorlat folyamatos végrehajtását. Ezt a módszert célszerű alkalmazni akkor is, amikor a szabadgyakorlatok legegyszerűbb elemeit, a gyakorlatok kiinduló helyzeteit, alapformáit kezdjük tanítani.
A gyakorlatvezetés menete:
- a tanár/edző szóban ismerteti a
gyakorlatot/feladatot;
- a tanár/edző/tanítvány szemlélteti a gyakorlatot/feladatot;
- tanár/edző saját bemutatása
A tanár/edző elhelyezkedik a gyakorlat
kiindulóhelyzetében és bemutatja a gyakorlatot úgy, hogy a csoportjával szemben
elhelyezkedve mutasson tükörképet. Így ugyanabban az irányban mozog, mint
tanítványai, segítve őket a gyakorlat végrehajtásában. A tükörképszerű bemutatás
sok gyakorlást igényel a gyakorlatvezető részéről. A nehézséget az okozhatja,
hogy amikor a tanár/edző csoportjával egy kilépést végeztet balra, ő maga
jobbra lép ki.
Ha a
teremben tükör áll rendelkezésre, a tükörképszerű bemutatás elhagyható.
Ilyenkor a gyakorlatvezető a csoportnak háttal, a tükörrel szemben állva
mutatja a gyakorlatot, ugyanakkor ellenőrizheti tanítványai és
sajátvégrehajtásának minőségét. Az oldalsíkban lezajló mozgásokat többnyire
szemből, az előre és hátra irányuló mozgásokat oldalnézetből mutassuk meg. A bemutatás
során a gyakorlat jellegének megfelelő ritmusban,tempóban, és mozgásterjedelmi
kritériumoknak megfelelően kell a gyakorlatot bemutatni. A bemutatás módszere
minden korosztály esetében eredményesen alkalmazható. A módszernek azonban a kisiskoláskorú
tanulók testnevelésében, kitüntetett szerepe van, mert a gyermekutánzással
tanul legkönnyebben mozgásokat.
- tanítvánnyal történő bemutattatás módszere
Ezt a módszert csak akkor alkalmazzuk, ha
biztosak vagyunk abban, hogy a kiválasztott tanuló képes a gyakorlatot
technikailag helyesen bemutatni. A bemutatásra kijelölt tanulót olyan helyre
állítsuk, hogy a csoport minden tagja jól láthassa.
- a
gyakorlat egyszeri végrehajtásának elrendelése;
- a végrehajtás során látott, tapasztalt
hibák kijavítás (esetleg ismét bemutatjuk, vagy bemutattatjuk a gyakorlatot, külön kiemelve a helyes mozgást);
- a folyamatos gyakorlás elrendelése.