Skip navigation

Klasszikus

Klasszikus” (részletes), magyarázattal kiegészített oktatási, vezetési módszer

Ezt a módszert akkor alkalmazzuk, amikor egy gyakorlat a tanítványok számára ismeretlen elemeket tartalmaz. Például, ha a törzsdöntés egy gyakorlatnak nem csupán egy eleme, de nem is ismert annak helyes technikai végrehajtása a tanítványok számára, a „klasszikus”, magyarázattal kiegészített oktatási, vezetési módszert alkalmazzuk. Ebben az esetben az elem helyes végrehajtási technikáját rövid magyarázattal egészítjük ki. Az új elemet tulajdonképpen megtanítjuk, a megértést ismételt végrehajtatással ellenőrizzük, kijavítjuk a hibákat, és csak ezután rendeljük el a gyakorlat folyamatos végrehajtását. Ezt a módszert célszerű alkalmazni akkor is, amikor a szabadgyakorlatok legegyszerűbb elemeit, a gyakorlatok kiinduló helyzeteit, alapformáit kezdjük tanítani.

 

 

A gyakorlatvezetés menete:

  1. a tanár/edző szóban ismerteti a gyakorlatot/feladatot;
  2. a tanár/edző/tanítvány szemlélteti a gyakorlatot/feladatot;

  • tanár/edző saját bemutatása

A tanár/edző elhelyezkedik a gyakorlat kiindulóhelyzetében és bemutatja a gyakorlatot úgy, hogy a csoportjával szemben elhelyezkedve mutasson tükörképet. Így ugyanabban az irányban mozog, mint tanítványai, segítve őket a gyakorlat végrehajtásában. A tükörképszerű bemutatás sok gyakorlást igényel a gyakorlatvezető részéről. A nehézséget az okozhatja, hogy amikor a tanár/edző csoportjával egy kilépést végeztet balra, ő maga jobbra lép ki.

 Ha a teremben tükör áll rendelkezésre, a tükörképszerű bemutatás elhagyható. Ilyenkor a gyakorlatvezető a csoportnak háttal, a tükörrel szemben állva mutatja a gyakorlatot, ugyanakkor ellenőrizheti tanítványai és sajátvégrehajtásának minőségét. Az oldalsíkban lezajló mozgásokat többnyire szemből, az előre és hátra irányuló mozgásokat oldalnézetből mutassuk meg. A bemutatás során a gyakorlat jellegének megfelelő ritmusban,tempóban, és mozgásterjedelmi kritériumoknak megfelelően kell a gyakorlatot bemutatni. A bemutatás módszere minden korosztály esetében eredményesen alkalmazható. A módszernek azonban a kisiskoláskorú tanulók testnevelésében, kitüntetett szerepe van, mert a gyermekutánzással tanul legkönnyebben mozgásokat.

  • tanítvánnyal történő bemutattatás módszere

Ezt a módszert csak akkor alkalmazzuk, ha biztosak vagyunk abban, hogy a kiválasztott tanuló képes a gyakorlatot technikailag helyesen bemutatni. A bemutatásra kijelölt tanulót olyan helyre állítsuk, hogy a csoport minden tagja jól láthassa.  

  1. a gyakorlat egyszeri végrehajtásának elrendelése;
  2.  a végrehajtás során látott, tapasztalt hibák kijavítás (esetleg ismét bemutatjuk, vagy bemutattatjuk a gyakorlatot, külön kiemelve a helyes mozgást);
  3.  a folyamatos gyakorlás elrendelése.